پارکهای شهر، جنگلی می شود

مدیران شهری بر این باورند با توجه به بحران کم آبی و به دنبال آن افزایش آلایندگی هوا، توسعه حجمی فضای سبز و کاشت درخت در پارکهای شهر ضروری است. توسعه شهرنشینی، افزایش جمعیت و رشد نامتوازن تولید خودرو در سال های گذشته و استقرار صنایع در اطراف شهرها موجب آلودگی های زیست محیطی شده است، از این رو نیاز به فضای سبز و گسترش آن به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش آلاینده ها بیش از پیش احساس می شود. البته طی سال های گذشته کلانشهر اصفهان به دلیل خشکسالی و نبودن آب در رودخانه زاینده رود، خسارت های زیادی را متحمل شد، اما در این سال ها تلاش شد تا علیرغم تمام مشکلات، فضای سبز شهر در هر شرایطی حفظ شود تا در نبود زاینده رود شهروندان بتوانند از این فضاها استفاده لازم را داشته باشند و این کلانشهر باز هم در لیست شهرهای پرجاذبه قرار گیرد.

شهردار اصفهان در این باره معتقد است بعد از گذشت سالها کم آبی، باید گفت که خشکسالی یک بحران نیست، واقعیتی است که باید برای حفظ سرسبزی و زیبایی اصفهان به صورت علمی با آن برخورد کرد. مهدی جمالی نژاد با اشاره به اینکه کشور و جهان با مشکل خشکسالی و بارندگی کم مواجه هستند بنابراین باید با این حقیقت ساخت، می گوید: در حال حاضر توسعه فضای سبز افقی و چمن کاری به آب بسیاری نیاز دارد بنابراین با توجه به وضعیت خشکسالی باید فضای سبز حجمی را توسعه دهیم، در واقع باید در فضای سبز موجود شهر درختکاری کنیم. آنچه اکنون توسعه فضای سبز شهری را به چالشی برای اصفهان بدل کرده، کمبود زمین و قیمت بالای آن و بحران چندین ساله کم آبی است. مدیریت شهر برای مقابله با این محدودیت‌ها، کاشت نهال در عرصه‌های فضای سبز موجود را به عنوان راهکار حفظ فضای سبز انتخاب کرده است. چرا که درختان نسبت به سایر اشکال فضای سبز در شهر در بهبود شرایط زیست محیطی ارجحیت دارند تا جایی که امروزه اصطلاح جنگلداری شهری (urban foresty) با هدف پیشبرد شهرها به سوی فضای سبزی که در آن درختان نقش بیشتری داشته باشند، ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این باره می گوید: اصفهان با سرانه فضای سبز ۲۶ متر مربعی اش در میان کلانشهر ها از بیشترین سرانه فضای سبز بر خوردار است اما این سرانه در مقابل آلاینده هایی که هر روز افزایش می یابند، کافی نیست. احمد سلیمانی پور ادامه می دهد: با توجه به بحران آبی که سال به سال تشدید می شود، به جای رویکرد توسعه فضای سبز، رویکرد حفظ فضای سبز موجود و توسعه حجمی فضای سبز در اولویت قرار گرفته است. به گفته وی، بر این اساس این سازمان با کاشت ۲۶۰ گونه گیاهی متحمل از جمله درخت و درختچه به سمت استفاده از گونه های گیاهی با نیاز آبی کم رفته و فضای سبز پایدار را توسعه داده است. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به وسعت فضای سبز شهر اصفهان اشاره و می گوید: وسعت فضای سبز شهر اصفهان بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار است که سه هزار و ۷۰۰ هکتار آن، در اختیار شهرداری قرار دارد و نیاز آبی سالانه آن نیز ۵۴ میلیون متر مکعب است.

سلیمانی پور ادامه می دهد: با توجه به وضعیت فعلی و کم آبی اصفهان، تنها با ۳۸ میلیون متر مکعب، آبیاری فضای سبز شهر انجام می شود. وی اظهار می کند: از ۲۸۰ حلقه چاه موجود در شهر اصفهان، ۱۳۰ حلقه به دلیل خشکسالی و کم آبی و بسته شدن زاینده رود خشک شده و اکنون وضعیت خوبی نداریم. مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید می کند: مجبوریم در سال آینده از پساب به عنوان کمک کسری آب استفاده کنیم در این راستا استفاده از پساب های محلی با تصفیه تکمیلی نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گفته سلیمانی پور اکنون حدود ۵۸۰ هکتار چمن در اختیار سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان است و با توجه به کمبود آب در برنامه جایگزین با چمن های مقاوم و نیاز آبی کم و همچنین در مکان هایی که امکان انتقال آب در آنها وجود ندارد؛ اقدام به حذف چمن کرده ایم.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان به افق فضای سبز اصفهان در برنامه اصفهان ۱۴۰۰ اشاره و می گوید: طبق برآوردهای انجام شده در افق ۱۴۰۰ نرخ رشد جمعیت ۲ درصد افزایش یابد، بر این اساس باید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار دیگر توسعه فضای سبز داشته باشیم تا سطح سرانه فضای سبز بر روی ۲۶ مترمربع برای هر شهروند اصفهانی باقی بماند. سلیمانی پور تاکید می کند: به همین منظور ضمن نگهداری درختان و چمن های موجود، توسعه حجمی فضای سبز در دستور کار سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان قرار گرفته است.