اول به خودت پرداخت کن!
وقتی پای پول در میان باشد شما اولویت چندم خودتان هستید؟ یکی از قوانین قدیمی مدیریت مالی شخصی در تمام کتاب‌های مرتبط و از سوی متخصص‌های پولی این است که اول به خودت بپرداز. قانونی ساده که اجرای آن در مراحل اولیه سخت است؛ چراکه این پول می‌تواند در جای دیگری هم هزینه شود. می‌توانید با آن قبض موبایل خود را پرداخت کنید یا آنکه بدهی خود به دوستتان را تسویه کنید. می‌توانید یک موبایل جدید بخرید. شاید پیش‌ازاین چند بار در این مورد اقدام کرده اما موفق نشده‌اید. شاید در ذهن خود به این گزینه فکر کرده اما وقتی‌که روز پرداخت می‌رسد، پول راهش را به سمت گزینه‌های دیگر پیدا می‌کند.اما «اول به خودت بپرداز» به چه معناست؟
معنای ساده آن این است که پیش از آنکه صورتحساب‌ها و قبض‌ها را پرداخت کنید، پیش از آنکه به خرید هفتگی یا ماهانه خود بروید، پیش از آنکه هر کار دیگری انجام دهید، قسمتی از درآمد خود را برای پس‌انداز کنار بگذارید. پولی را در بیمه عمر، حساب پس‌انداز یا خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اختصاص دهید. اولین صورتحساب و قسط ماهانه باید به خود شما پرداخته شود. این عادت اگر از سنین پایین آغاز شود می‌تواند ثروت زیادی را برای شما ایجاد کند. ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که چرا باید اول به خودتان بپردازید؟ برای بسیاری از افراد با شرایط اقتصادی امروز، پس‌انداز غیرممکن به نظر می‌رسد. اجاره، هزینه‌های خودرو و حمل‌ونقل، خوراک و پوشاک و اقساط وام‌های مختلف پولی را باقی نمی‌گذارد. این در حالی است که شما قصد پس‌انداز دارید، اما برای این کار پولی باقی نمی‌ماند و مساله این است: بیشتر افراد می‌خواهند پس‌انداز خود را بر اساس آنچه باقی می‌ماند، بسازند. اما اگر هم‌اکنون عادت پس‌انداز را نهادینه نکنید، همیشه برای به تعویق انداختن آن دلیلی وجود دارد. هزینه‌های دندانپزشکی، مسافرت، تعویض اتومبیل. حتی ممکن است درآمد شما به‌اندازه‌ای نباشد که اقساط خود را به‌موقع پرداخت کنید.کارشناسان اقتصاد خانواده می‌گویند به این سه دلیل شما باید همین امروز و با هر شرایط اقتصادی پرداختن به خود را شروع کنید:

اول اینکه با پرداخت به خود، پس‌انداز را به‌عنوان یک اولویت به ناخودآگاه خود معرفی می‌کنید. شما از صاحب فلان مغازه، فلان فروشنده خودرو و صاحب‌خانه خود مهم‌تر هستید. دوم آنکه پرداخت اولیه به خود آغازی بر عادت‌های خوب مالی است. بیشتر افراد پول‌های خود را طبق الگوی زیر خرج می‌کنند: صورتحساب‌ها و اقساط، سرگرمی، پس‌انداز. عجیب نیست که معمولا پولی برای گذاشتن در بانک باقی نمی‌ماند. اما اگر پس‌انداز را به اول صف منتقل کنید، پول کنار گذاشته می‌شود پیش از آنکه دلایلی برای خرج آن پیدا کنید. سوم آنکه با این کار یک سپر حفاظتی برای خود ایجاد می‌کنید. اختصاص دائمی و پیوسته پول بهترین راه برای ساخت امنیت مالی است. می‌توانید به‌راحتی از پس موارد اضطراری برآیید. می‌توانید با آن خانه بخرید. می‌توانید برای بازنشستگی از آن استفاده کنید. پرداخت به خود آزادی بخشیده و دنیایی از فرصت‌ها را پیش روی شما می‌گشاید. شاید افراد زیادی را در اطراف خود دیده باشید که در یک موقعیت اضطراری، آرزو می‌کنند کاش زودتر پس‌انداز را شروع کرده بودند. هیچ‌کس نمی‌گوید پس‌انداز یک اشتباه بود. مهم نیست چندساله هستید، پس‌انداز را از هم‌اکنون شروع کنید.سؤال دیگر برای نهادینه شدن این عادت این است که چگونه این کار را انجام دهید؟ بهترین روش برای تبدیل پس‌انداز به یک عادت این است که درد آن را تا جای ممکن کم کنیم. فرآیند را کاملا خودکار کرده و از مقابل چشم دور کنید. برای اجرا سه‌راه پیش روی شماست: روش نخست: اگر شرکت شما گونه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا بیمه عمر و یا بازنشستگی (خارج از معمول) را ارائه می‌کند، به‌سرعت در آن عضو شوید. معمولا در این موارد که اجباری در پرداخت اقساط وجود دارد، احتمال پرداخت بیشتر خواهد شد.

روش دوم: خرید یک بیمه عمر بلندمدت احتمالا یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی است که یک جوان می‌تواند انجام دهد. این کار علاوه‌بر مزایای بی‌شماری که دارد از مالیات هم معاف است. به دلیل قدرت فوق‌العاده سود مرکب، سرمایه‌گذاری منظم و بلندمدت در چنین طرح‌هایی، می‌تواند بخش مهمی از نگرانی‌های مالی شما در آینده را برطرف کند.

روش سوم: یک حساب روزشمار با سود بالا در یک بانک بازکرده و انتقال وجه مستمر برای آن تعریف کنید. این کار باید اولین و مهم‌ترین پرداختی باشد که در هرماه انجام می‌دهید. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که مهم‌ترین مانع برای توسعه چنین عادتی یافتن پول برای پس‌انداز است. بسیاری عقیده دارند که این کار غیرممکن است. اما تقریبا همه می‌توانند یک درصد درآمد خود را پس‌انداز کنند. از سوی دیگر بسیاری چنین پس‌اندازی را احمقانه می‌دانند که به هیچ جا نخواهد رسید اما اگر کسی بتواند یک درصد درآمد خود را پس‌انداز کند این روند را سخت نمی‌یابد. ممکن است در آینده نزدیک ۳ درصد یا ۵ درصد را امتحان کند. به‌این‌ترتیب و با رشد ریال‌ها و افزایش انگیزه، نرخ پس‌انداز افزایش خواهد یافت. به یاد داشته باشید مهم نیست چند سال دارید، باید پس‌انداز منظم را به یک اولویت مهم در زندگی تبدیل کنید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید شانس آینده خوب مالی برای شما بسیار بالاتر خواهد بود. حتی آن‌هایی که فکر می‌کنند دیر شده نیز باید شروع کنند و درصد بیشتری از درآمد خود را به این کار اختصاص دهند.

کارشناسان اقتصاد خانواده در پاسخ به این سوال که چه درصدی از پول را باید پس‌انداز کنند؟ می‌گویند: اگر می‌خواهید نیازهای پایه‌ای خود را در بازنشستگی مرتفع کنید، ۱۰ درصد درآمد خود را پس‌انداز کنید؛ اگر می‌خواهید آسایش نسبی داشته ۱۵ درصد و اگر می‌خواهید به رفاه رسیده و حتی به بازنشستگی زودهنگام برسید، ۲۰ درصد درآمد خود را پس‌انداز کنید. اگر شمای فرضی از سال ۱۳۶۴ شروع به پس‌انداز کرده باشید، در حالت نرخ‌های مختلف ۱۰، ۱۵ و ۲۰ درصد، در حال حاضر به ترتیب ۷۰، ۱۰۵ و ۱۴۰ میلیون تومان دارایی دارید که سود بانکی آن‌ها می‌تواند ۵۵، ۸۰ و ۱۰۸ درصد حقوق فعلی‌تان برای شما درآمد ایجاد کند. پس این کار شدنی است و تنها اراده شمارا می‌طلبد که به‌صورت منظم و با استفاده از دستورهای کاربردی انتقال وجه خودکار، اقدام کنید.