نکات مورد توجه درباره غذای نذری

نذر کردن به مناسبت‌های مذهبی متعدد با فرهنگ دینی ما رابطه‌ای مستحکم و طولانی‌مدت دارد.با توجه به قرار گرفتن در ایام محرم وصفر و توجه به اینکه در این ایام در کشور ما نذرهای زیادی ادا می شود باید نکات مهمی درباره مصرف این غذا ها متذکر شد.

واقعیت امر این است که گذشتن از غذای نذری به خصوص در حال و هوای این روزها یکی از سخت ترین کارهاست

این روزها خیلی از مراجعین به متخصصان تغذیه فقط دنبال جواب این سوال هستند که آیا در طول رژیم
می توانند از غذای نذری میل کنند یا خیر!؟

پاسخ : منع هیچ چیزی به روند رژیم شما کمک نمی کندپس لطفا میل کنید اما اندک

غذاهای نذری به واسطه ی اینکه در حجم های زیاد طبخ میشوند معمولا از روغن و نمک و ادویه ی زیادی در تهیه ی آنها استفاده میشود پس بنابراین اگر در این ایام جزو عزاداران حسینی هستید سعی کنید یکی از وعده های خود را به این نوع غذاها اختصاص بدهید و البته این موضوع را در نظر داشته باشید که 5قاشق برنج معادل هشتاد کالری میباشد.

توصیه مهم:

بیماران قلبی و عروقی باید توجه کنند کهبیشتر از سایرین تحت تاثیر مصرف این غذاها قرار می گیرند،استفاده از دنبه گوسفندهای نذری ذبح شده برای تهیه خورش قیمه، استفاده از چربی زیاد در طبخ غذاهای نذری، شیرین کردن زیاد شربت‌ها و نوشیدنی‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند برای مبتلایان به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری‌های قلبی - عروقی و افراد دیابتی مشکل‌آفرین شود. به دلیل چربی، شوری و سنگینی غذاهای نذری در خوردن زیاده روی نکنید و برای کاهش چربی و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی هنگام مصرف از لیمو، سالاد یا سبزی استفاده کنید.

زمان نگهداری غذای نذری در یخچال حداکثر ۲ روز

درباره زمان استفاده از غذاهای نذری باید توجه کنیم که غذای نذری را بیش از 2 روز در یخچال نگه ندارید و در صورت امکان آن را بین خانواده های نیازمند یا آسایشگاه های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید. در انتها به یاد داشته باشید،غذای نذری را تنها از مراکز معتبر شناخته شده و یا افراد مورد اطمینان قبول کنید،در روزهای اخیر مسمومیت غذایی و مرگ در پی خوردن غذاهای مشکوک با نام نذری گزارش شده است.

التماس دعا