بهره‌وری به اتخاذ رویکردها و ابزارهای خاص نیاز دارد
بهبود بهره‌وری به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشور تلقی می‌شود. براساس برنامه‌های توسعه ایران، حداقل 31 درصد از افزایش تولید ناخالص داخلی کشور باید از محل ارتقای بهره‌وری تامین گردد.
باید توجه داشت بهبود بهره‌وری و مدیریت آن امری است که به صورت تصادفی و بدون برنامه‌ریزی اتفاق نمی‌افتد و نیاز به توجهات ویژه و اتخاذ رویکردها و ابزارهای خاص دارد. بنابراین برای محقق شدن این هدف تمامی سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌بایست برنامه‌های خود را جهت ارتقای بهره‌وری تدوین نمایند. اندازه‌گیری و ارزیابی بهره‌وری سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دارای فعالیت مشابه و بررسی نتایج حاصل از آنها در یک دوره معین، فرایندی مهم و راهبردی در این جهت محسوب می‌شود که ضمن تعیین جایگاه رقابتی سازمان، نقش قابل توجهی در امر بهبود مستمر و افزایش کارایی و اثربخشی و در نهایت افزایش بهره‌وری سازمان‌ها خواهد داشت. جشنواره ملی بهره‌وری نیز همه ساله بستری را جهت تعیین جایگاه بنگاه اقتصادی در صنعت مربوطه و اندازه‌گیری و ارزیابی بهره‌وری فراهم می‌سازد و با گرامیداشت فعالان در این حوزه اقدام به یادآوری واژه پر معنای بهره‌وری برای تمامی فعالان در حوزه‌های مختلف صنعت، می‌نماید. این جشنواره هر سال در دو بخش برگزار می‌گردد که در بخش مسابقه ملی بهره‌وری با بسترسازی فضایی برای مقایسه شرکت‌ها، امکان رقابت بین تمامی بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌شود . بخش ارزیابی تجربیات موفق ارتقای بهره‌وری نیز که در اول خرداد ماه، همزمان با روز ملی بهره وری، برگزار می‌گردد، فرصتی برای یادآوری این انگیزه مهم در توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند که با شنیدن تجربیات موفق سازمان‌ها، در راستای بهبود بهره‌وری، عملکردشان به شکل قابل فهم دیده و شنیده ‌شود.
یادآوری می‌کنیم، جشنواره ملی بهره‌وری با توجه به برگزاری متفاوت آن از سایر سمینارها، کنفرانس‌ها و همایش‌های بهره‌وری. طی سالهای گذشته حرکت بهره‌وری را در کشور تسریع ساخته و دستاوردهایی را در کشور حاصل نموده است. ایجاد سامانه ملی اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری و امکان استفاده از قابلیت‌های مقایسه‌ای موثر برای صاحبان بنگاه‌های اقتصادی، محاسبه انبوه و ارزان شاخص‌های بهره‌وری بیش از ۱۳۰۰ سازمان جهت تسریع در ورود به فاز تجزیه و تحلیل، ایجاد فرصت بهینه کاوی در زمینه شاخص‌های مالی، اقتصادی و بهره‌وری و تجارب برتر ارایه شده برای سایر شرکت‌ها، رتبه بندی ۴۰۰ شرکت برتر در سرفصل ارزش افزوده، انتشار کتاب الکترونیکی مستندات تجربیات برتر در زمینه ارتقای بهره‌وری و شاخص‌های بهره‌وری در سال۹۱ و فرهنگ‌سازی و آموزش مفاهیم کاربردی بهره‌وری با ایجاد شبکه داوران جشنواره و عضویت ۳۳۰۰ متخصص در آن از جمله این دستاوردهاست.