کاریز، دریچه‌ای به سوی 570 میلیون سال پیش

قدمتی که اندیشیدن به آن، برای همگان خارج از تصور است. این شهر زیرزمینی که سالیان سال در قلب انبوهی از مرجان‌ها و فسیل‌های بی‌نظیر جای گرفته بوده است، امروز با سرانگشتان تدبیر یک مهندس ایرانی در برابر چشمان مشتاق گردشگران داخلی و خارجی خودنمایی می‌کند و علاقمندان عرصه گردشگری را به خود می‌خواند. شهری زیرزمینی که آسمان مرجانی‌اش پر از ستاره‌هایی از جنس فسیل‌های دریایی است.

شهر زیرزمینی کیش یا کاریز، دریچه‌ای است که نگاه شما را به ۵۷۰ میلیون سال پیش پیوند می‌زند. پخش تصاویر جزیره کیش در یک برنامه تلویزیونی و مشاهده مناظر زیبا و سواحل مجذوب‌کننده این جزیره، مهندس منصور حاجی حسینی را مصمم می‌کند تا بعد از ۳۰ سال سکونت در آلمان، به ایران و در نهایت به جزیره کیش سفرکند و این سرآغاز راهی ‌شود تا این ایرانی عاشق وطن، به عنوان سرمایه‌گذار و مؤسس شهر زیرزمینی کیش (کاریز) سرمایه‌اش را از آن سوی آب‌ها به این جزیره بیاورد و شهری بسازد که بیانگر عظمت تاریخ ایران باشد.

این مهندس ایرانی با بیان این‌که کاریز کیش با آب شیرین و گوارا سال‌ها مرکز تامین آب جزیره و کشورهای همسایه خلیج فارس بوده و در قرون پنجم و ششم هجری که جزیره کیش مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بوده آب آشامیدنی آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است، تصریح کرد: این مکان دیدنی با قدمتی بیش از دو هزار سال در عمق ۱۴ متری زمین و در زیر لایه های مرجانی حفر گردیده و طول آن به ۱۵ کیلومتر می‌رسد. وی معتقد است، ۲ ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی قرار خواهد داد. اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آن‌که تنها بنایی است که سقف آن مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است. صدف‌ها و مرجان‌هایی که برای بازدید آنها تاکنون ۲ راه وجود داشته است، بازدید از موزه‌های طبیعی یا غواصی در آب‌های آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی‌واسطه خواهند توانست از بزرگ‌ترین مجموعه مرجانی بازدید کنند. به گفته حاجی حسینی، حتی مسجد یا نمازخانه شهر زیرزمینی کیش نیز، تنها مسجد مرجانی در جهان است که سقف آن پر از سنگواره و فسیل‌های دریایی است.

مهندس حاجی حسینی، با اشاره به قدمت ۵۷۰ میلیون ساله فسیل لاک پشتی که در سقف یکی از این معابر به چشم می‌خورد، تاکید کرد: تعداد زیادی از این فسیلها در دانشگاه مونیخ آلمان آزمایش و بررسی شدند و نتایج این تحقیقات قدمت ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون ساله این سنگواره ها را تایید می‌کند. موسس شهر زیرزمینی کیش در ادامه به موزه اسناد تاریخی کاریز اشاره کرد و گفت: در این موزه علاوه بر اطلاعات تاریخی، اسناد، مدارک و نقشه‌هایی قدیمی وجود دارد که بیانگر نام خلیج همیشه فارس در طول تاریخ است.