بهنام ناصح

معرفی کتاب خوب به دیگران به لذت‌بخشی تعریف حکایتی شیرین در جمع دوستان است؛ نوعی تقسیم شادی و سهیم شدن در تجربه‌ای نشاط‌انگیز که با به اشتراک گذاشتنش دوچندان می‌شود. این هفته از خیل تازه‌های به چاپ رسیده، چهار کتاب را برگزیده‌ایم که احتمالا به سلیقه بسیاری از اهل مطالعه خوش خواهد آمد تا در زمان فراغت از همنشینی با آنها لحظات خوشی را سپری کنند.

سرنوشت مردی که به زانو درنیامد

آنان که فیلم «مردی برای تمام فصول» ساخته «فرد زینه‌مان» را که بارها از تلویزیون پخش شده، دیده‌اند با شخصیت «تامس مور» تا حدی آشنایند؛ حقوقدانی که در برابر خواست شاه هنری هشتم برای جدایی از کلیسای کاتولیک به مخالفت برخاست، پذیرش شاه به‌عنوان رئیس اعظمی کلیسای انگلستان را رد کرد و در این مخالفت جان خود را از دست داد. حکایت شهامت این شخصیت علاوه بر این‌که دست‌مایه نمایشنامه و آثار ادبی و هنری مختلف قرار گرفته، موضوع آثار متعدد تاریخی و کتاب‌های زندگینامه‌ای نیز بوده است. کتاب «تامس مور» نوشته «آنتونی کنی» از جمله این آثار است. خواننده کتاب در این اثر که با قلم مترجم مطرح عبدالله کوثری به فارسی برگردانده شده، به شیوه زندگی و مرگ مور و همچنین عقاید و مکتوبات او دقیق‌تر پی می‌برد. تامس مور را به چند دلیل شایسته جایگاهی درخور در تاریخ تفکر اروپا می‌دانند. او کتاب آرمانشهر را نوشت که متن لاتین کلاسیکی است و امروز نیز چون گذشته خوانندگان فراوان دارد. در زندگی خود نیز رسم و راهی خاص در دانش‌پژوهی، پارسایی و خدمت دیوانی پیش گرفت که همواره مایه شیفتگی نویسندگان و مورخان از هر دسته بوده است. «تامس مور» را انتشارات ماهی در ۱۳۹ صفحه و به بهای ۱۵ هزار تومان روانه بازار کرده است.

لذت ترسناک مطالعه

بشر اگر چه عموما در عالم واقع، از اندوه و ترس و دلهره گریزان است و امنیت و لذت را بر درد و ناامنی ترجیح می‌دهد اما در دنیای خیال و ادبیات الزاما از این شیوه پیروی نمی‌کند و گاه خود خواسته دل به تونل وحشت می‌سپارد و دست به ماجراجویی‌ می‌زند. مطالعه داستان‌های ترسناک نمونه‌ای از این دست ماجراجویی‌های کم‌خطر به‌شمار می‌رود که حتما برای عده‌ای به ویژه جوان‌ترها با لذت همراه است. اگر مشتاق خواندن کتاب‌های ترسناک هستید احتمالا از خواندن «وقتی که شهر خفته است» لذت خواهید برد. مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از نویسندگان قرن بیستم که از تنوع و جذابیت برخوردار است. در انتخاب داستان‌های این مجموعه سعی شده آثاری انتخاب شود که نمونه‌هایی از گرایش‌های متفاوت به خواننده معرفی شود. به‌طور مثال داستان‌های «شراکت» و «ویلیام و مری» نمونه‌ای از کاربرد گروتسک (طنز تلخ) هستند. «کاغذدیواری زرد» بهانه‌ای است برای نویسنده‌اش تا در قالب یک اثر سوررئال ترسناک به مسائل تبعیض جنسیتی و فمینیسم بپردازد. «مردان خاندان اسلون» نمونه‌ای از تلاقی فانتزی و وحشت همراه با چاشنی مسائل و مشکلات زنانه است. «وقتی که شهر خفته است» با ترجمه حسین یعقوبی به قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

داستانی هیجان‌انگیز از یک خانم معلم

معمولا خانم معلم‌ها در عین مهربانی به جدی‌ بودن معروفند اما اگر از میان آنها یکی به این نتیجه برسد که بچه‌ها داستان‌های هیجان انگیز را خیلی دوست دارند و برای پر کردن خلاء داستانی برای این گروه سنی، دست به قلم ببرد نتیجه کارش می‌شود کتابی مثل «بچه‌های واگنی». «بچه‌های واگنی» داستان ۴ کودک از یک خانواده به نام آلدن است که باعث شد گرترود چندلر با آن به شهرت برسد. او ماجراهای این خانواده داستانی را در ۱۹ کتاب بعدی خود ادامه داد و در مجموع ۲۰ کتاب در این باره نوشت. این نویسنده در سال ۱۹۷۹ درگذشت. کتاب «بچه‌های واگنی» را آیدا مرادی آهنی، مترجم و داستان‌نویس به فارسی برگردانده است. این کتاب را انتشارات جیکا در ۱۱۲ صفحه و به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

قلم در دست طناز رهبر ارکستر

لوریس چکناواریان شاید میان رهبران ارکستر از استثناها باشد؛ نه فقط به دلیل تبحر و شهرت جهانی‌اش، که شوخ طبعی و بذله‌گویی‌اش او را زبانزد اهل موسیقی کرده است. کسانی که به کنسرت‌های او رفته‌اند در فاصله بین اجرای قطعات احتمالا به نکته‌سنجی‌ها و روحیه طنزپردازش پی‌ برده‌‌اند. همه این خصوصیات باعث شده آهنگساز و رهبر پیشکسوت، چوب هدایت ارکستر را موقتا به گوشه‌ای بگذارد و قلم در دست بگیرد تا با داستان‌های کوتاهش دل خوانندگان را برای لحظاتی شاد کند. چکناواریان در کتاب «خرستان» کشوری از مجموعه خران را درست کرده است که راوی داستان، خود نخست‌وزیر آن است. این آهنگساز در کتاب خود بر این باور است که خریت، برای بشر خوب است و «اگر آدمیزاد در روز چند بار خریت نکند، آدم نمی‌شود»! از جمله داستان‌های این کتاب می‌توان به« باشگاه چاقی و لاغری»،« ازدواج خرکی»، «دو خر در فرودگاه» و« خاطرات خودکشی خر»اشاره کرد. کتاب «خرستان» با موضوع طنز در قالب ۳۱ داستان از سوی «نشر صدای معاصر» در ۱۶۸ صفحه و به قیمت۱۷ هزار تومان منتشر شده است.

فراغتی و کتابی و گوشه چمنی

فراغتی و کتابی و گوشه چمنی

فراغتی و کتابی و گوشه چمنی

فراغتی و کتابی و گوشه چمنی