National Reviewسقوط دموکراسی آمریکایی

ماهنامه «نشنال ریویو» در شماره ماه سپتامبر خود عکسی از هیلاری کلینتون منتشر کرده و تیتر «لیبرال تهدیدی برای دموکراسی است» را انتخاب کرده است. در این گزارش می‌خوانیم: این انتخابات (ریاست‌جمهوری هشتم نوامبر) خیلی از آمریکایی‌ها را نسبت به جمهوریت ایالات متحده نگران کرده است. به باور نویسنده این مطلب با شروع کارزارهای انتخاباتی بخش‌های وسیعی از شهروندان با موجی از ناامیدی و نارضایتی دست و پنجه نرم می‌کنند و به شدت از سیستم سیاسی موجود ناراضی هستند.

دو حزب اصلی ایالات متحده برای شهروندان آمریکایی یک کابوس به‌وجود آورده‌اند. دو نامزدی که در میان مردم آمریکا از محبوبیت برخوردار نیستند و هرکدام به نوعی مشکلات شخصیتی دارند. برای برخی ناظران آمریکایی حتی اوضاع از این هم فاجعه‌آمیزتر است. آنها نگران هستند هر کدام از این دو نامزد پیروز انتخابات هشتم نوامبر باشند، ممکن است سیستم قانون اساسی آمریکا در معرض ریاست‌جمهوری این دو مستبد به خطر بیفتد و از این احتمال هرگز نباید غافل شد.

این گزارش در واقع می‌گوید که ترامپ از هیلاری کلینتون خطرناک‌تر است. بسیاری از لیبرال‌ها و حتی غیر لیبرال‌ها ترامپ را یک خطر بالقوه برای ساختار سیاسی آمریکا ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که «زور» و استفاده از «قدرت» نخستین و تنهاترین گزینه ترامپ برای حل مشکلات است. نشریه نشنال ریویو در این شماره همچنین گریزی هم به کسانی که مخالف جهانی‌گرایی هستند می‌زند و در گزارشی با عنوان «شهرهایی بدون ملیت» به این مهم می‌پردازد. مایکل لیند نویسنده این مطلب که سردبیری نیویورکر را هم در کارنامه خود دارد، برگزیت، اوج گرفتن پوپولیسم در آمریکا و اروپا، به‌ویژه ظهور دونالد ترامپ را نشانه‌های سقوط جهانی‌گرایی می‌داند. او می‌گوید: شرایط در جهان سیاست به‌گونه‌ای پیش می‌رود که چپ‌ها و راست‌های افراطی با عقاید پوپولیستی خود در حال رشد هستند و این آینده جهانی‌گرایی را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.