اعمال فشار  علیه معادن شن وماسه را متوقف کنید
صنعت شن و ماسه در غرب استان تهران به عنوان متهم هر روز با یک اتهام جدید از سوی ارگانها مواجه است که اگر چاره اندیشی فوری برای رفع این مشکلات و معضلات صورت نگیرد و تهدید و ضر ب الاجل های مداوم به بهره برداران معادن شن و ماسه قطع نشود، فاتحه این صنعت مولد و زیر بنائی را که برای رونق بازار مسکن و طرح های عمرانی استان در شرایط پساتحریم حیاتی است، باید خواند!

این خلاصه ای از درد دل و گزارش فعالان ، مدیران و بهره برداران معادن عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه آبرفتی استان تهران در نشست هفته گذشته با محمدرضا مس فروش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هیات همراه شامل معاونت امور معادن و صنایع معدنی و کارشناسان سازمان ذیربط است که از عمق و توسعه مشکلات در این معادن خبر می دهد.در ابتدای این نشست، علی تاجیک از فعالان و مدیران با سابقه انجمن صنفی تولیدکنندگان معادن شن و ماسه استان تهران با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت معادن شن و ماسه آبرفتی در حوزه شهرستانهای شهریار و شهر قدس گفت: معادن غنی و بکر مواد اولیه شن و ماسه این مناطق به واقع در سطح خاورمیانه کم نظیر است، هرگونه اعمال فشار و تصمیم گیری غلط در این حوزه و یا غفلت از اهداف و عملکرد این معادن، تاثیر و پیامد بسیار بدی برای طرح های عمرانی پایتخت و استان‌های همجوار ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: صیانت از ماده معدنی تجدید ناپذیر ، استفاده حد اکثری از ذخیره معدنی توام با رعایت اصول فنی و ایمنی از خواسته های اصلی اعضای این صنف است . و با اعمال چنین سیاستی است که سرمایه گذاری 130 واحد تولیدی عضو این انجمن و تامین مصالح با کیفیت و استاندارد استان تهران توجیه می شود تا در فرایند نوسازی و بازسازی بافت های فرسوده پایتخت سازه های مستحکم و ایمن در برابر زلزله داشته باشیم.این فعال معدنی تصریح کرد در این مسیر بدون همکاری دستگاه های تاثیر گذاری چون شهرداری تهران ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، سازمان ملی استاندارد ، صدا و سیما و رسانه های جمعی ، انجمن های بتن و تولید کنندگان بتن آماده ، وزارت مسکن ، اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی و انبوه سازان و مصرف کنندگان نیل به اهداف فوق و اعمال استاندارد مصالح با کیفیت در بخش تولید ، توزیع و مصرف محقق نمی شود.

وی گفت: حداقل 40 درصد بازار مصرف در سلطه مصالح بی کیفیت است. که امیدواریم با کمک رسانه های جمعی خرید و مصرف مصالح استاندارد به ارزش ملی تبدیل شود.تاجیک با بیان این که اجرای سازه های بزرگ عمرانی پایتخت از جمله برج میلاد ، تونل توحید، تونل نیایش ، پل طبقاتی صدر ، و صدها پل و اتوبان و محورهای مواصلاتی پایتخت و برج های مسکونی و تجاری و ... هیچ‌کدام بدون شن و ماسه با کیفیت اعضای این انجمن که در شهریار و قدس و پاکدشت تولید می شود امکان پذیر نبود، به لزوم تسریع در تکمیل طرح ساماندهی تاکید کرد و افزود: بازنگری در خصوص زمان و اعتبار پروانه های بهره برداری معادن تا سقف 20 تا 25 سال و صدور مجوز برداشت بر اساس ذخیره معدن ، و تامین گازوئیل مورد نیاز معادن شن و ماسه از جمله خواسته های جدی و حیاتی اعضا‌ء این انجمن است .

این عضو فعال انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران ، با توجه به قرار گرفتن تهران در گسل البرز و فرسودگی 70 درصد از سازه های شهری و روستایی گفت: برای زلزله احتمالی این شهر باید تدبیری اندیشیده شود ، وی افزود: بنابراین حتی حذف یک واحد تولیدی از مجموع اعضای این انجمن از گردونه معدن کاری اختلال در عرضه مصالح سنگ دانه ای استاندارد را فراهم خواهد نمود . به گفته تاجیک ما بیم آن را داریم که با سخت گیری‌های بیش از حد دستگاه های اجرایی پتانسیل این معادن برای توسعه کشور فراموش شود و بعضا این معادن ملکی و موقوفه تغییر کاربری یابد و آن فاجعه ای که در احداث شهر جدید اندیشه بر 3 هزار هکتار اراضی معدنی مخروط افکنه شهریار اتفاق افتاد، این بار برای الباقی بخش ها به وقوع بپیوندد. راه برای بقای این معادن و عدم تغییر کاربری آنها و حفظ این نعمت الهی برای نسل حاضر و آینده صدور پروانه های بلند مدت 25 ساله و نگاه کلان به این موضوع می باشد.

آماده همکاری با شرکت آب منطقه ای تهران
تاجیک با اشاره به مشکلات موجود با شرکت آب منطقه ای تهران در ناحیه معدنی غرب تهران خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: از زون معدنی غرب تهران دو رودخانه فصلی موسوم به شاه چای و کرج می گذرد که در پایین دست سد امیر کبیر از دشت شهریار و قدس عبور می نماید و اطراف این شاخه ای رودخانه اراضی معدنی ملکی و موقوفه قرار دارند و یک شاخه متروک به نام سیاه آب نیز وجود دارد که ده ها سال است آبی از آن عبور نکرده است . لزوم ساماندهی این شاخه ها بر کسی پوشیده نیست و شرکت آب منطقه ای تهران و انجمن شن و ماسه از چند سال قبل با برگذاری جلسات متعدد و تشکیل گروه کارشناسی مشترک مطالعات طرح ساماندهی را تا حدی پیش برده اند .

وی تاکید کرد: نقطه نظرات دو طرف هم تا حدی به هم نزدیک شده و انجمن با استخدام کارشناسان مربوط یک طرح مقدماتی برای ساماندهی شاخه شاه چای تهیه نموده و آمادگی اجرای آن را به مانند موارد مشابهی که در شهریار و صباشهر کانالی برای عبور آب فصلی انجام شده را داریم و بدین وسیله این آمادگی را اعلام می‌کنیم . لذا امیدواریم در جلسات مشترک آتی که با حضور شرکت آب منطقه ای تهران ، امور آب جنوب غرب استان تهران و سازمان صنعت،معدن وتجارت و دیگر مراجع و دستگاه های مرتبط خواهیم داشت برای همیشه موضوع شاخه شاه چای و دیگر شاخه های منطقه ، حل و فصل شود و دستگاه قضایی نیز فارغ از رسیدگی های ضروری وغیر ضروری گردد.

آماده اجرای طرح مطالعاتی جامع و مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست
وی در ارتباط با سهم معادن در آلایندگی هوای پایتخت با اشاره به اجلاس اخیر زیست محیطی پاریس اظهار کرد: پیام اجلاس زیست محیطی پاریس که بیش از دو هفته به طول انجامید ، آن بود که مصرف سوخت های فسیلی و افزایش گازهای گلخانه ای اساسی ترین و اصلی ترین تهدید زیست محیطی کره زمین است و بیش از ۲۰۰ کشور دنیا متعهد شدند که هر ۵ سال یکبار گزارش اقدامات خود را در خصوص کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای به سازمان ملل ارائه کنند و تا سال ۲۰۵۰ میلادی این اقدامات ادامه یابد و دمای کره زمین بیش از این گرم تر نشود . وی ادامه داد از این منظر نزدیکی معادن شن و ماسه استان تهران و دیگر صنایع تولیدی به بازار مصرف نه تنها یک تهدید زیست محیطی برای استان نیست بلکه فرصتی استثنایی را فراهم نموده که استان تهران بیش و پیش از دیگر استان های ایران بتواند به تعهداتی که در پروتکل پاریس پذیرفته ، برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی بهتر عمل نماید. به عبارت ساده تر ، کاهش فاصله حمل کالا مساوی است با کاهش گازهای گلخانه ای .

فعال معدنی استان تهران پیشنهاد داد : ما آماده اجرای طرح مطالعاتی جامع و مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست برای تعیین سهم منابع آلاینده هوای پایتخت هستیم تا نقش و سهم معادن و صنایع معدنی استان را از مصرف روزانه ۱۵ میلیون لیتر سوخت فسیلی و آلودگی ناشی از احتراق خودروها و ذرات معلق حاصل از سایش لاستیک و لنت چندین میلیون وسیله نقلیه موتوری پایتخت، وسایل گرمایشی چند میلیون منزل مسکونی و اداری، ورود ریزگردهای کشور های همسایه و کانون های پر تنش داخل کشور و استان از جمله کانون بیابانی سمنان ، ملارد و تالاب خشک شده بند علی خان در دشت ورامین به همراه فعالیت ها ی عمرانی و تخریب و نوسازی های شبانه روزی داخل شهر تهران را با یک مطالعه ای زیست محیطی دقیق مشخص و تفکیک نماییم. تا پس از این مطالعات دیگر ما وجه المصالحه آلودگی پایتخت قرار نگیریم و به هر دلیل واقعی و غیر واقعی موتور مولد صنعت و معدن تعطیل نشود .

تاجیک تصریح کرد: انجمن در طول دوره فعالیت خود هیچ گاه از پیگیری و ساماندهی امور زیست محیطی و توجه به طبیعت غافل نبوده است . این بدان معنا نیست که رعایت کامل اصول زیست محیطی شده است . بی شک هر اقدام صنعتی و معدنی موجب دست اندازی در طبیعت خواهد شد ولی همه باید تلاش کنیم که ضمن احترام به طبیعت و حفظ زمین پاک و هوای پاک به توسعه کشورمان نیز فکر نماییم و گرنه معلوم نیست در افق ۱۴۰۴ به جایگاه اول اقتصادی منطقه برسیم. به همین منظور در طول چهار سال اخیر با نصب تیکنر ، اقدامات بسیار خوبی برای بازیافت آب و کاهش برداشت از سفره های آب زیر زمینی صورت گرفته است . همچنین قریب به اتفاق خطوط تولیدی اعضای انجمن از سطح به عمق رفته و معابر اصلی آسفالت شده و معابر فرعی معادن آب پاشی می شود و ضمن شستشوی اغلب مصالح ، پراکندگی ذرات معلق به شدت کاهش یافته است .

فشارهای مالیاتی
تاجیک همچنین فشارهای مالیاتی بر بخش عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده که حتی امکان مطالبه آن به جهت رکود اقتصادی از مشتری نبود و افزایش چند برابری حقوق دولتی از ۲۵۰۰ ریال به ۶۰۰۰ ریال که صرفا برای معادن آبرفتی و درجا اعمال شده و عدم تامین تمام و کمال سوخت مورد نیاز معادن از دیگر مشکلات جدی و اساسی اعضای این انجمن خواند. وی گفت: رکود اقتصادی چند سال اخیر فشار زیادی بر پیکره این صنعت وارد نموده است و در شرایطی که سه سال است ساعت کار اعضای این انجمن کمتر از ۶ ساعت در روز است و پنج شنبه و جمعه ها تولید تعطیل است و علی رغم افزایش قیمت تمام نهاده های تولید از جمله حقوق ودستمزد ، بیمه ، سوخت ، برق ، ماشین الات و رشد ۳۰۰ درصدی نرخ ارز و ... و به جهت همان رکود مذکور در فوق ما قادر به دریافت قیمت مصالح خود نیستیم .

تاجیک در خاتمه عنوان کرد:ما بهره برداران معادن سال هاست که در حاشیه زیان قرار داریم و دقیقا در این هنگامه فشارهای مالیاتی هم افزایش یافته و حقوق دولتی برداشت مخلوط نیز چند برابر شده است که بدین وسیله از مسولان سازمان امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده و وزارت صنعت ، معدن وتجارت ، اعمال معافیت مالیاتی و معافیت حقوق دولتی را تا برون رفت از رکود و بهبود اوضاع اقتصادی تقاضا داریم . در این چند سال کارفرمایان زحمتکش این بخش به همراه تلاش ۱۵ هزار نیروی شاغل در این بخش با چنگ و دندان تولید را حفظ کرده اند و چنانچه توجه فوری به این موضوع نشود به نظر می رسد اوضاع اقتصاد این بخش به کلی بحرانی شود و تلاش گران این عرصه به مرز ورشکستگی و بیکاری وارد شوند .