یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیزدهمین روز رشد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۸ واحدی (۰۹/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته در ابتدای معاملات، تشدید فشار فروش در گروه خودرویی، با توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین این شرکت‌ها، روند شاخص را نزولی کرد. کمرنگ شدن لیدرمحوری گروه خودرویی، از یکشنبه با بازگشایی برخی نمادها از جمله «خساپا» قابل ردیابی بود. با این وجود حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «فخوز»، «اخابر» و «همراه» شاخص را در ساعات پایانی معاملات بر روند صعودی قرار داد. بنابراین بازار سهام سیزدهمین روز متوالی رشد (۴ درصدی) را ثبت کرد. صورت‌های مالی مناسب برخی شرکت‌ها، رشد قیمت جهانی فلزات و برآیند مثبت تک نرخی شدن ارز از جمله عوامل خوش‌بینی به بازار سهام هستند. اما افت قیمت نفت (عامل فشار بر گروه‌های پالایشی) و ابهام در مورد پایداری قیمت جهانی کالاها در کنار روند کند خروج اقتصاد از رکود می‌توانند از شتاب روند رشد شاخص بکاهند.

بازار ارز

انتظار برای نتیجه فعالیت ارزی بانک‌ها

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۵۳۵ تومان معامله شد. افت نرخ درهم در بازار حواله‌ای (با توجه به نرخ برابری ثابت) تا حدودی بر نرخ دلار فشار وارد کرد. علاوه بر این هراس از افت نرخ دلار با فعالیت مستقیم ارزی بانک‌ها نیز عامل روانی فشار بر دلار بود. انتظار برای اثر حضور مستقیم بانک‌ها در معاملات ارزی در میان معامله‌گران این بازار مشاهده می‌شود. از طرفی با توجه به فاصله ۴۴۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد و مبادله‌ای احتمال کاهش تدریجی این فاصله با تعدیل نرخ در بازارهای دوگانه ارز وجود دارد. به این ترتیب احتمال افت نرخ دلار در بازار آزاد با تقویت سمت عرضه فضای روانی کاهشی را به بازار القا کرده است. با این حال تقاضای واقعی ارز مانع از افت شدید نرخ دلار شده است.

بازار سکه

افت آرام سکه با عوامل اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی همراه شد. افت نرخ دلار و افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. از روز چهارشنبه با کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا طلا بر روند صعودی قرار گرفت. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا نیز روز جمعه اونس طلا را به بیشترین سطح در ۳ هفته اخیر رساند. اما با بازگشایی بازارها افت اندک طلا رقم خورد، اما نوسانات آن محدود بود. در بازار ارز نیز روز گذشته با کاهش تقاضای آربیتراژی و تقویت احتیاط میان معامله‌گران برای یکسان‌سازی نرخ ارز، افت نرخ دلار رقم خورد. اما با توجه به عوامل بنیادین افت شدید دلار دور از انتظار است. بنابراین روز گذشته شاهد کم واکنشی سکه به افت بازارهای اثرگذار بودیم. امری که حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی) را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

نوسانات اندک طلا نزدیک اوج 3 هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۴۷ دلار معامله ‌شد. رشد اندک شاخص دلار عامل فشار بر اونس بود. اما سیگنال‌های دوگانه بازارهای سهام نوسانات اندک اونس طلای جهانی را رقم زد. روز گذشته بازار سهام چین با سیگنال‌های دوگانه آمار اقتصادی (آمار رسمی شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) کمتر از پیش‌بینی‌ها و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چایکسین بیشتر از پیش‌بینی‌ها) به کمترین سطح در یک ماه اخیر رسید، بازارهای سهام اروپا نیز با افت همراه شدند. اما سایر بازارهای سهام آسیا رشد داشتند. روز جمعه شاخص دلار با آمار نامناسب اقتصادی آمریکا (تولید ناخالص داخلی کمتر از پیش‌بینی‌ها) و کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر رسید. با این وجود همچنان آمارهای اقتصادی هفته جاری از جمله آمار اشتغال و هزینه مصرف‌کننده تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

لمس سقف 100 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۳ درصدی همراه شدند. آخرین قیمت معامله شده اوراق جدیدتر به سطح ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید. پیش از این در تابستان سال ۹۳، شاهد نزدیک شدن قیمت اوراق به سطح روانی مزبور بودیم. اما در ادامه، با خروج از فصل رونق مسکن (تابستان) و کاهش نرخ سود بانکی روند نزولی اوراق رقم خورد. میانگین «تسه»ها در سه ماه پایانی سال ۹۳ با افت ۱۰ درصدی نسبت به میانگین دو ماه مرداد و شهریور همراه شد. در شرایط کنونی نیز قرار گرفتن در فصل رونق مسکن (تابستان) رشد ۱۲ درصدی «تسه»ها از ابتدای تیر را رقم زده است. اما با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به ۳/ ۲۳ درصد رسید. تقویت سمت عرضه و امکان ارائه وام توسط سایر بانک‌ها می‌تواند قیمت و نرخ سود اوراق را تعدیل کند.

بازار نفت

نوسانات نفت نزدیک 40 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۱ دلار معامله ‌شد. افزایش تولیدات اوپک، حجم بالای ذخایر نفت تجاری و فرآورده‌های نفتی، در کنار چشم‌انداز اقتصادی عامل فشار بر قیمت نفت است. کند شدن رشد بخش‌های اصلی اقتصادی (ساخت‌و‌ساز و املاک) چین با توجه به آمار رسمی شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای این کشور، در کنار رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها نگرانی‌ها برای کاهش تقاضای دو مصرف‌کننده بزرگ نفت را به وجود آورده است. رشد تولیدات اوپک در جولای (با رشد صادرات عراق و ایران) نیز چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه را تشدید کرده است. موسسات اقتصادی از جمله بارکلیز روند کاهشی نفت را پیش‌بینی کردند. گلدمن ساکس نیز با توجه به کند شدن رشد تقاضای چین و هند و افزایش تولیدات ایران، تا نیمه دوم ۲۰۱۷ نوسانات نفت در بازه ۴۰ تا ۵۰ دلاری را پیش‌بینی کرد.