پنجمین کنفرانس زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با حضور متخصصان ۴۵ کشور جهان به همت پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در روزهای ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه جاری در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، دکتر محمد مختاری، رییس مرکز ملی پیش‌بینی زلزله و دبیر کنفرانس با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این کنفرانس تعداد ۹۶۵ چکیده مقاله از ۴۵ کشور جهان دریافت و در نهایت ۵۳۸ مقاله توسط داوران داخلی و خارجی پذیرفته شد که در هفت سالن به صورت موازی ارائه می‌شوند و از این تعداد ۲۵۲ مقاله به صورت پوستر و ۲۸۶ مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهند شد. همچنین از این تعداد مقاله ۲۹۲ مقاله به زبان فارسی و ۲۴۶ مقاله به زبان انگلیسی است.

وی در بیان محورهای کنفرانس‌ به مواردی چون زلزله‌شناسی، سایزموتکنیک، ثبت ماهواره‌ای مهندسی زلزله، پیش‌بینی زلزله، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی خاک، سونامی، مهندسی سازه، شهرسازی و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، برنامه‌های اقتصادی- اجتماعی، آموزش همگانی،‌ مدیریت بحران و مشارکت مردمی برای کاهش خطرپذیری اشاره کرد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مقالات نسبت به دوره‌های گذشته کنفرانس افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس، گردهمایی دانشمندان، متخصصان و مهندسان ایران و سراسر جهان جهت ارائه و بحث در رابطه با دیدگاه‌های مختلف در زمینه‌های علوم زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در سطح وسیع و کاهش خطرپذیری زلزله در کشور و ارائه راهکارهای مناسب و سازگار با فرهنگ و اقتصاد کشور است.

دکتر مختاری در ادامه از وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت،‌مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، سازمان‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری، شهرداری، ستاد مدیریت بحران، دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت ایران و مراکز پژوهشی مرتبط به عنوان حامیان این کنفرانس نام برد و گفت:‌ تعداد هفت نشست تخصصی طی چهار روز برگزاری کنفرانس برگزار می‌شوند که نتایج آنها به کنفرانس ارائه می‌شود.

وی گفت: شبکه‌های لرزه نگاری پژوهشگاه که ایستگاه‌های مستقری در سراسر کشور دارد در مدت زمان ۵ تا ۱۵ دقیقه بعد از وقوع، زمین لرزه‌ها را ثبت و اعلام می‌کنند، اما به دلیل اینکه زلزله مرز نمی‌شناسد باید از دانش متخصصان سایر کشورها نیز بهره ببریم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به نشانی الکترونیکی

www.iiees.ac.ir مراجعه کنند.