معاون دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌المللی وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد: چهره ساختمان‌های کنونی گویای شهری رو به توسعه نیست؛ از همین رو، اجرای طرح جامع شهری در بخش مسکن به طور جدی پیگیری می‌شود. رضا امانی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به طرح جامع شهرسازی و معماری عنوان کرد: سیمای شهر باید در چارچوب ضوابط طرح مذکور تدوین شود؛ این درحالی است که چهره ساختمان‌های کنونی گویای شهری رو به توسعه نیست؛ لذا اجرای این طرح در بخش مسکن به طور جدی دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: در طرح جامع شهرسازی و معماری تدابیر مختلفی در خصوص مصالح مورد‌نیاز شهرسازی دیده می‌شود که بر‌اساس مجموعه‌ای از قوانین، سیمای شهری باید شکل مناسبی به خود گیرد.

معاون دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌المللی وزارت مسکن و شهرسازی درخصوص بازسازی بافت‌های فرسوده در راستای اصلاح سیمای شهری، تصریح کرد: مطالعات اولیه این امر به انجام رسیده و در‌حال‌حاضر با شناسایی شهرهای اولویت‌دار در اجرای بازسازی بافت‌های فرسوده، اصلاح سیمای شهری دنبال می‌شود.

وی با اشاره به وجود نظام فنی و اجرایی و مهندسی در کشور، بیان کرد: امر نظارت بر اصلاح سیمای شهری در بافت‌های فرسوده با توجه به وجود ۷‌رشته اصلی در سازمان نظام مهندسی از سوی مهندسان این سازمان انجام می‌شود؛ طوری که رشته مهندسان شهرساز در اجرای طرح جامع شهری بسیار مورد توجه قرار دارد.

امانی افزود: تراکم و سیمای شهری به صورت انفرادی توسط مهندسان معمار و سیمای شهری از سوی مهندسان شهرساز با هدف رعایت مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در بخش ساختمان ۴‌عامل مهم شامل مجریان ذی‌صلاح ساختمان، استفاده از کارگران ماهر، نظارت برساختمان‌ها که هم‌اکنون دستورالعمل‌های آن تدوین شده است و نیز مصالح استاندارد مورد توجه قرار دارد که اجباری شدن استفاده از آن در بخش ساختمان دنبال می‌شود.

معاون دفتر سازمان‌های مهندسی و امور بین‌المللی وزارت مسکن و شهرسازی با بیان اینکه هنوز لایحه بیمه کیفیت ساختمان اجباری نشده است، افزود: در‌حال‌حاضر سازندگان مسکن برای ارائه تضمین به خریداران می‌توانند نسبت به دریافت این بیمه اقدام کنند.

وی بیان کرد: به ازای هرمتر مربع ۵/۱درصد قیمت تمام شده ساختمان بابت هزینه بیمه از خریدار دریافت می‌شود که این رقم با توجه به وجود تورم در بخش مسکن در قیمت نهایی ساختمان بی‌تاثیر است.