گروه مسکن- بهشاد بهرامی: اعضای شورای شهر تهران به بررسی میزان آمادگی مدیریت بحران شهری در زمان بروز زلزله در شهر تهران پرداختند. در شرایطی که نتیجه جلسه دیروز شورای شهر نبود آمادگی کافی برای مدیریت بحران شهر به ویژه در هنگام وقوع زلزله بود، اما شهردار تهران چنین وضعی را نتیجه خلأ قانونی و ناهماهنگی میان مدیریت شهری و سازمان‌های متولی این امر دانست و به این ترتیب توپ مدیریت قبل از وقوع بحران را به زمین مسوولان دولتی انداخت. به گزارش «دنیای اقتصاد» گرچه میزان آمادگی مسوولان مدیریت بحران شهر تهران در برابر زلزله احتمالی مشخص نیست، اما سخنگوی شورای شهر تهران با ارائه گزارش بررسی‌های شورای شهر و رییس ستاد مدیریت بحران شهر تهران (محمدباقر قالیباف شهردار تهران)، به عقب‌ماندگی معنادار ستاد مدیریت بحران برای آمادگی در حین و بعد از وقوع زلزله اشاره کرد و گفت: مدیریت بحران به سه مرحله قبل،حین و بعد از زلزله تقسیم‌بندی می‌شود. از این مراحل دو مرحله حین و بعد از بحران به مدیریت شهری و ستاد مدیریت بحران مربوط می‌شود که در حال حاضر به دلیل نبود آموزش‌های کافی، عقب‌ماندگی معناداری در این بخش داریم.خسرو دانشجو، عضو شورای شهر افزود: اما بخش مهمی ‌از مدیریت بحران به قبل از وقوع آن بستگی دارد که شهردار تهران به خلأ قانونی این بخش اشاره کرد.

دانشجو اظهار کرد: بخش مهمی‌ از آمادگی قبل از بحران به کیفیت ساخت‌وساز بر می‌گردد، این در حالی است که از کل مصالح ساختمانی کشور تنها دو درصد استاندارد هستند و از کل نیروی درگیر در ساختمان سازی فقط مهندسان پروانه کار دارند. در این شرایط مدیریت شهری فقط باید بتواند معجزه کند تا کیفیت ساخت و ساز را بالا ببرد!

دانشجو با اشاره به صحبت‌های شهردار تهران در زمینه ناهماهنگی سازمان‌های مربوطه گفت: فعالیت در این حوزه مستلزم همکاری سایر بخش‌ها مثل وزارت راه وشهرسازی و وزارت کار است. او اضافه کرد: طبق گزارش رییس ستاد مدیریت بحران از ۵/۸ میلیون نفر جمعیت تهران تنها ۲۰۰ هزار نفر برای مقابله با بحران آموزش دیده‌اند. با چنین سرعتی باید منتظر باشیم بعد از گذشت ۳۰ سال تعداد قابل توجهی از افراد آموزش ببینند. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش کیفیت پایین ساختمان‌سازی در شهر را مهم‌ترین دلیل برای نبود آمادگی قبل از وقوع بحران خواند و گفت: ارتقای کیفیت ساخت‌وساز مستلزم هماهنگی مسوولان برای عدم صدور مجوز مصالح غیراستاندارد و آموزش افراد در مجامع متمرکز است و جا دارد علت عدم آمادگی و همکاری این واحدها را از دولت یا مجلس بپرسید.او در دفاع از عملکرد مدیریت بحران شهری اظهار کرد: انتظار نداشته باشید با وجود مصالح غیراستاندارد و نبود متخصصان شهری، شهرداری به کسی اجازه ساخت و ساز ندهد.

در مورد آمادگی بحثی نشد

دانشجو در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در مورد میزان آمادگی ستاد مدیریت بحران برای مقابله با خطر زلزله بزرگ در تهران گفت: مسوولانی که در جلسه آمدند در مورد کارهای چند سال گذشته خود و برنامه‌های در دست تدوین گزارشی ارائه دادند، اما در مورد میزان آمادگی این سازمان‌ها بحثی نشد!

سازمان‌ها وظیفه خود را نمی‌دانند

سخنگوی شورای شهر تصریح کرد: جدا از مدیریت بحران شهری که هنوز به اندازه کافی برای مقابله با بحران در پایتخت آمادگی ندارد، اما بسیاری از سازمان‌های دیگر هم هستند که هنوز وظیفه خود را در زمان بحران نمی‌دانند.

دانشجو در خصوص توقف اجرای طرح کاهش خطرپذیری شهر تهران نیز گفت: جمع‌بندی کمیته راهبردی برای اجرای این طرح رفع نواقص طرح، طی ۳ ماه آینده بوده است، اما در صورتی که این نواقص در این مدت برطرف نشود، کار را با کارشناسان دیگری جلو می‌بریم.

جلسه غیر علنی نبود

دانشجو در مورد علت بررسی آمادگی در برابر زلزله در جریان جلسه غیرعلنی دیروز نیز عنوان کرد: جلسه غیرعلنی نبود، بلکه جلسه‌ای علنی بدون حضور مستمع بود؛ چون می‌خواستیم در این زمینه بیشتر کار کنیم و مردم را کمتر نگران کنیم.