اولین واکنش به بودجه 92 شهرداری‌تهران

پیش‌بینی درآمدهای «غیرنقدی» در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران با واکنش عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر همراه شد.شهرداری‌تهران برای سال آینده در نظر دارد، نیمی از هزینه‌های شهر را از محل فروش املاک و مجوزهایی که قابلیت نقدشوندگی تا سقف ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را دارد، تامین کند.یکی از پرارزش‌ترین این مجوزها، «تراکم‌مازاد» است که مطابق مقررات حاکم بر حوزه معاونت مالی و معاونت شهرسازی شهرداری، حواله آن به جای پول‌نقد، به پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری بابت دستمزد و هزینه اجرای پروژه‌های عمرانی‌شهری، پرداخت می‌شود. حواله «تراکم‌مازاد» مجوزی است که برای احداث طبقات اضافی -معادل سقف تراکم طرح تفصیلی- در مناطق مختلف تهران به طلبکاران شهرداری فروخته می‌شود، طوری که دارندگان این حواله‌ها با فروش آن به سازنده‌ها، به طلب ریالی‌شان می‌رسند و در نهایت این حواله تبدیل به ساخت‌وساز می‌شود.بخش دیگری از منابع درآمد غیرنقدی به املاکی مربوط می‌شود که از طریق پروژه‌های مشارکتی بین شهرداری و بخش‌خصوصی، عاید شهرداری می‌شود.

با این حال، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران استفاده از منابع غیرنقدی را، نوعی پیش‌خور کردن درآمدهای آینده شهر تهران، می‌داند و نسبت به استفاده از آن با چنین حجمی که در لایحه بودجه ۹۲ آمده است، نظر مخالف دارد.محمدعلی نجفی در این باره به ایسنا گفت: شورا باید در بررسی بودجه ۹۲مراقبت لازم را برای جلوگیری از پیش‌خور کردن درآمد آینده پایتخت اعمال کند. وی با بیان اینکه نمی‌توان درصد مشخصی برای تعیین میزان بودجه غیرنقدی شهرداری در هر سال پیش‌بینی کرد، افزود: ۶۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی سال ۹۲ غیرنقدی است که البته فعلا نمی‌توان درباره منطقی بودن این رقم قضاوت کرد و باید تمامی اقلام بودجه غیرنقدی بررسی کارشناسی شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در سال جاری باید کمتر از بودجه غیرنقدی استفاده می‌کرد، تصریح کرد: شهرداری حق ندارد سهم آیندگان از درآمدهای شهر را از هم‌اکنون هزینه کند؛ چراکه این موضوع بعدها می‌تواند برای مدیریت شهری مشکل‌ساز شود.

شهرداری تهران بخش قابل توجهی از بودجه سال جاری هم که با احتساب متمم، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است، به صورت غیرنقدی پیش‌بینی کرده بود، به طوری که ۶۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه امسال معادل ۵۷ درصد کل بودجه غیرنقدی است. این در حالی است که شهرداری هم‌اکنون در لایحه بودجه ۹۲ که مجموعا ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده، همچون سال جاری رقمی بالغ بر ۶۶۰۰ میلیارد تومان بودجه غیرنقدی پیش‌بینی کرده است که به گفته قالیباف اغلب به شکل تهاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.