نجات بودجه آتش‌نشانی

دنیای اقتصاد: فاجعه تاسف‌بار و غم‌انگیز آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان ۱۷ طبقه «پلاسکو» اگرچه نتایج غیرقابل جبرانی از ابعاد اجتماعی و انسانی داشت اما دو دگرگونی مثبت در پروسه تامین مالی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران را رقم زد. روز گذشته به پیشنهاد علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران دو دگرگونی مثبت در روند تزریق منابع مالی و اعتباری سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ایجاد شد.

دگرگونی نخست به افزایش سهم منابع سازمان آتش‌نشانی از بودجه سالانه شهرداری تهران بود. در حالی که نرخ رشد رقم لایحه شهر تهران برای سال ۹۶، در ابتدا معادل ۴/ ۳ درصد نسبت به سال جاری از سوی شهرداری تهران پیشنهاد شده بود و نهایتا با تصویب شورای شهر تهران فقط ۱/ ۰‌درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش پیدا کرد، بودجه سازمان آتش‌نشانی برای سال آینده با ۱۴ درصد افزایش از ۵۳۵ میلیارد تومان به ۶۱۵ میلیارد تومان رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» هفته گذشته لایحه بودجه تهران ۹۶ با رقم ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران به شورای شهر ارائه شد که در مقایسه با بودجه ۱۷ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومانی سال جاری معادل ۴/ ۳ درصد افزایش پیدا کرده بود اما پس از بررسی این رقم در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر منابع درآمدی بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران به رقم ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. به این معنی که بودجه اداره شهر تهران برای سال آینده معادل ۱/ ۰ درصد رشد خواهد داشت.

اما دومین دگرگونی مثبت که از نوعی انحراف پنهان در نحوه تخصیص اعتبارات به یکی از مهم‌ترین سازمان‌های وابسته به شهرداری جلوگیری خواهد کرد، طراحی یک مسیر مستقیم و بی‌واسطه برای تخصیص اعتبار مربوط به پیشگیری و ایمنی مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی شهر تهران است. طبق آنچه روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران تصویب شد آن بخش از منابع اعتباری ویژه در بودجه که از محل عوارض ساخت و ساز تامین می‌شود از سال آینده بدون ورود به حساب شهرداری به شکل مستقیم و بدون تاخیر زمانی در اختیار سازمان آتش‌نشانی قرار می‌گیرد.

مطابق با مصوبه شورای شهر تهران هر نوع ساختمان با هر نوع کاربری از ابتدای سال ۱۳۹۲ هنگام صدور پروانه ساختمانی یا عدم خلاف یا صدور پایان‌کار ساختمانی، برای یک‌بار، معادل دو درصد از مجموع عوارض پرداختی خود را به (زیربنا، تراکم، تغییر کاربری، پذیره، مازاد تراکم، کسر و حذف پارکینگ، پیش‌آمدگی و سایر عوارض مقرر) حساب درآمدی شهرداری تهران واریز کرده تا شهرداری۱۰۰ درصد آن را به منظور احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط، توسعه ایمنی و سایر برنامه‌های سرمایه‌ای ذی‌ربط، در چارچوب بودجه سرمایه‌ای سازمان مذکور (مصوب شورای اسلامی شهر تهران)، در اختیار «سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران» قرار دهد. با مصوبه جدید شورا از این پس این عوارض به‌صورت مستقیم به حساب سازمان آتش‌نشانی شهر تهران واریز خواهد شد. همچنین از ابتدای سال ۹۶ قرار است این عوارض برای تمامی بناهای بلندمرتبه و ساختمان‌های غیرمسکونی به استثنای مساجد، حسینیه‌ها، اماکن مذهبی اقلیت‌های دینی، مدارس دولتی، مراکز آموزش عالی دولتی و حوزه‌های علمیه از ۲ درصد به ۳درصد افزایش یابد. این عوارض برای سال آینده دیروز در شورای شهر رقمی معادل ۱۳۵ میلیارد تومان تعیین شد.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاددهنده این تغییر در روند واریز درآمد سازمان آتش‌نشانی از محل دو درصد عوارض ساختمانی معتقد است با این دگرگونی دوهدف محقق می‌شود. نخست آنکه ردیف بودجه پیش‌بینی شده برای این موضوع در جای خود هزینه خواهد شد و دوم آنکه هرگونه تاخیر در تخصیص و پرداخت این منابع رفع می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌شهر عنوان کرد: براساس این مصوبه شهرداری تهران موظف است از ابتدای سال ۹۶، درآمد حاصل از دو درصد عوارض ایمنی ساختمانی را مستقیما به حساب شماره ۱۲۵ به نام سازمان آتش‌نشانی واریز کرده و سازمان آتش‌نشانی موظف است براساس صرفه و صلاح و آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری نسبت به خرید تجهیزات و ملزومات ایمنی سازمان آتش‌نشانی اقدام کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» در حالی که امسال اعتبار ویژه ۱۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۵۳۵‌میلیارد تومانی سازمان آتش‌نشانی پیش‌بینی شده بود اما گزارش‌های اعضای شورای‌شهر نشان می‌دهد تاکنون سهم اندکی از این رقم به حساب سازمان آتش‌نشانی واریز شده است. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران می‌گوید از رقم ۱۲۰ میلیارد تومان مربوط به دو درصد عوارض ساختمانی، تاکنون رقمی معادل ۵۴ میلیارد تومان محقق شده و از این میزان نیز فقط رقمی معادل ۵/ ۲۱ میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی پرداخت شده است.

البته دیروز معصومه آباد آمار دیگری از میزان اعتبار ویژه تخصیص پیدا کرده به سازمان آتش‌نشانی ارائه کرد. به گفته وی تاکنون ۷۰میلیارد تومان از ۱۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده، محقق شده و از این رقم معادل ۴۰ میلیارد تومان به سازمان آتش‌نشانی تخصیص پیدا کرده‌است. به هرحال هرکدام از این دو آمار صحت داشته باشد، بیانگر این موضوع است که با وجود آنکه کمتر از دو ماه به پایان سال ۹۵ باقی‌مانده است، حداکثر ۵۸ درصد از بودجه‌ای که تحت عنوان منابع مالی ویژه (دو درصد از مجموع عوارض ساختمانی اخذ شده) پیش‌بینی شده که بابت پیشگیری از حوادثی همچون آتش‌سوزی و اطفای حریق باید در اختیار سازمان آتش‌نشانی تهران قرار می‌گرفت، واریز شده‌ است. این درحالی است که پیشگیری و اطفای حریق یکی از ماموریت‌های کلیدی مسوولان مدیریت بحران و حریق در شهرهای جهان است. از همین رو سازمان‌های مشابه سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در سایر کشورهای دنیا از جمله امارات به نسبت سرمایه‌گذاری در حوزه پیشگیری از حریق، هزینه بروز و اطفای حریق را کاهش داده‌اند.

تصویب بخش درآمد بودجه تهران 96

روز گذشته در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران نیز بودجه پیشنهادی برای تهران ۹۶ از رقم ۱۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان به ۱۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. آنچه باعث شد انقباضی بودن پیش‌بینی منابع اداره شهر تهران در سال جاری برای سال آینده نیز تکرار شود دغدغه اعضای شورای شهر تهران درباره احتمال تمدید رکود ساختمانی در سال ۹۶ است. دغدغه مضاعف اعضای شورای شهر نسبت به مدیران شهرداری تهران در تدوین انقباضی بودن منابع درآمدی سال آینده، مربوط به ساختمان‌هایی می‌شود که چند سال گذشته در قالب مازاد عرضه ساخته شده‌اند و همین موضوع امکان سرمایه‌گذاری گسترده جدید را در بازار ساخت‌وساز سلب می‌کند. در عین حال اعضای شورای شهر تهران علاوه بر پیش‌بینی ادامه رکود ساخت‌وساز برای سال آینده، از بابت کاهش درآمدهای پایدار شهری نیز نگران هستند.

به گفته علیرضا دبیر پیشنهاد شورا برای ردیف درآمدی حاصل از مالیات ارزش افزوده پیش از تغییرات ایجاد شده در مورد نحوه واریز این درآمد به حساب شهرداری در قالب لایحه برنامه ششم، رقمی معادل ۴ هزار میلیارد تومان بود اما این تغییرات سبب شد تا رقم پیشنهادی برای درآمد حاصل از مالیات برارزش افزوده معادل ۲ هزار و ۱۷۱ میلیارد پیش‌بینی شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درآمد پیش‌بینی شده از دو ردیف تغییر کاربری و تراکم مازاد را در بودجه سال ۹۶ به ترتیب ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته وی در قالب تصمیمات کمیسیون تلفیق شورا، درآمد حاصل از تغییر کاربری نسبت به پیشنهاد شهرداری تهران معادل ۳۵۰ میلیارد تومان و درآمد حاصل از تراکم مازاد معادل ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش داده شده است.به این ترتیب سهم منابع نقد و غیرنقد در بودجه سال ۹۶ شهر تهران به ترتیب ۴/ ۶۵ درصد و ۶/ ۳۴ درصد تعیین شد.