سازمان ملل سوابق حقوق بشری آمریکا را بررسی می‌کند

 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای اولین بار در پنج سال گذشته سوابق حقوق بشر آمریکا را بررسی می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که این خبر را گزارش داده نوشته زندانی کردن کودکان مهاجر و قتل شهروندان غیرمسلح سیاه‌پوست در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از جمله موضوعاتی است که احتمالاً در صدر مسائل مطروحه از سوی سایر کشورها قرار خواهد داشت. 

طبق گزارش این خبرگزری، کشورهای مخالف آمریکا نظیر ایران، سوریه، ونزوئلا و چین در صف کشورهایی قرار دارند که قصد دارند سوابق حقوق بشری آمریکا را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار دهند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سوابق حقوق بشری تمامی اعضای سازمان ملل را بررسی می‌کند و در جلسه روز دوشنبه قرار است این مسئله برای آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. ۱۲۰ کشور در این جلسه ۱۵۰ دقیقه‌ای به بررسی سوابق حقوق بشر آمریکا خواهند پرداخت.

جلسه امروز در حالی برگزار می‌شود که در ماه آگوست (مرداد) گزارشی از سوابق حقوق بشری آمریکا طی سال‌های گذشته منتشر شده است.

سوالاتی که از قبل برای مطرح شدن در این جلسه ارسال شده‌اند نشانگر جدیت بالای مسائل مورد بررسی است. برای مثال چین این سوال را طرح  کرده است که ظرف ۴ سال گذشته و تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» چه تعداد کودک در کمپ‌ها نگه داشته شده و از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند. همچنین چه تعداد از پناهجویان در این کمپ‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

ایران نیز درخصوص خاتمه دادن به «اقدام غیرقانونی» آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف سوالاتی را مطرح کرده است.

سوریه نیز خواهد پرسید آمریکا چه زمانی به اشغال خاک این کشور پایان خواهد داد؟

یکی دیگر از سوالات نماینده چین این است که «آیا دولت آمریکا برنامه‌ای برای پایان دادن به مداخله نظامی در دیگر کشورها و قتل شهروندان آن‌ها دارد؟»

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که ترامپ دو سال پیش با ادعای «ضد اسرائیلی» بودن محتوای جلسات شورای حقوق بشر سازمان ملل، عضویت آمریکا در آن را لغو کرده است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶، آمریکا سیاست‌های سختگیرانه‌ای علیه پناه‌جویان اتخاذ کرده است. گفته می‌شود شمار زیادی از پناه‌جویان در کمپ‌های پرجمعیت مرزی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا و دیگر بیماری‌های عفونی جان باخته‌اند. همچنین نیروهای مرزی اقدام به جدا کردن کودکان پناهجویان از والدینشان کرده و در مواردی رحم‌های زنان را با عمل جراحی خارج کرده‌اند.

از سوی دیگر، پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح در شهر مینیاپولیس آمریکا، جنبش بزرگی با نام «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در اعتراض به خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور به راه افتاده است که همچنان ادامه دارد و قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس و سفیدبرتر پنداران را برجسته کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.