این رویداد بردی برای آمریکا محسوب می‌شود که از دو طرف خواسته بود اختلافاتشان را حل کنند تا به ازسرگیری صادرات نفت و جبران کمبود ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران کمک شود.

منابع آگاه به رویترز گفتند: صادرات نفت کرکوک در سطح اندک روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز جمعه آغاز شد. صادرات نفت این منطقه سال گذشته تا مرز ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود و معلوم نیست اکنون که دوباره ازسرگرفته شده، تا چه میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

وزارت نفت عراق دراین باره هنوز اظهارنظر نکرده است.

این توافق نشان می‌دهد دولت جدید عادل عبدالمهدی - نخست وزیر عراق، و ثامر غضبان - وزیر نفت این کشور، با وجود تنش‌های قبلی و همه‌پرسی ناموفق کردستان در سپتامبر سال ۲۰۱۷ آماده همکاری هستند.

توقف صادرات نفت کرکوک در اکتبر سال ۲۰۱۷، جریان حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت از عراق به ترکیه و بازارهای بین‌المللی را متوقف کرد و حدود ۸ میلیارد دلار ضرر در درآمد نفتی به عراق در سال گذشته وارد کرد.

عمده صادرات نفت عراق از میادین جنوبی این کشور انجام می‌شود اما کرکوک یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی در خاورمیانه است که برآورد شده ۹ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت دارد.

صادرات این منطقه پس از اینکه نیروهای دولت مرکزی عراق کنترل کرکوک را از مقامات منطقه کردستان پس گرفتند، متوقف شد. نیروهای کرد پس از اینکه نیروهای داعش را از این منطقه بیرون کردند، کنترل کرکوک و میادین نفتی پیرامون آن را به دست گرفته بودند.

خط لوله‌ای که بغداد برای صادرات از طریق ترکیه از آن استفاده می‌کرد، توسط داعش تخریب شد و تنها خط لوله برای صادرات نفت از طریق ترکیه، خط لوله‌ای است که توسط کردها ساخته شده و کنترل می‌شود.

مذاکرات درباره ازسرگیری جریان نفت از طریق این خط لوله به دلیل اینکه این خط لوله تحت کنترل شرکت روس‌نفت روسیه است که هزینه‌های ترانزیت برای صادرات را دریافت می‌کند، پیچیده شده بود.

منطقه کردستان حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید و از طریق این خط لوله صادر می‌کند. ازسرگیری صادرات نفت کرکوک، حجم ترانزیت نفت از این خط لوله را به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رساند اما همچنان کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز صادرات در سال گذشته خواهد بود.

مقامات عراقی می‌گویند به خوراک برای پالایشگاه‌های داخلی نیاز دارند و نفت کرکوک در سال گذشته برای این منظور مورد استفاده قرار گرفت. تحت آخرین توافقات، این پالایشگاه‌ها حدود ۱۸۵ هزار بشکه در روز نفت دریافت می‌کنند.

بغداد و اربیل هنوز درباره حجم حداکثری صادرات از طریق این خط لوله و همچنین بودجه ترانزیت از سوی دولت مرکزی برای اربیل به توافق نرسیده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.