سی ان بی سی گزارش داد، رهبران و اقتصاددانان جهان برای یافتن راهکارهای جمعی و رویکرد مشترک برای حل مشکلات جهان به زودی دور جمع خواهند شد.

مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸  تصمیم دارد، راهکاری را برای حل چالش های بحران جهانی را مجددا در یک همکاری جمعی بین‌المللی در این اجلاس بیابد.

بیش از ۲۵۰۰ رهبر از بخش های دولتی،تجاری ،سازمان های بین المللی فعالان مدنی،رسانه ها،استاتید دانشگاه و هنرمندان به این کنفرانس در دامنه کوههای آلپ دعوت شده اند.

مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه ای اعلام کرده که هدف از این اجلاس تنظیم برنامه ای برای همکاری های چندوجهی در حل مسایل سیاسی،اقتصادی و چالش های اجتماعی در حال حاضر خواهد بود.

در این بیانیه تاکید شده که گسست مسایل ژئواستراتژیک در چند جبهه پیامدهای سیاسی،اقتصادی و عواقب اجتماعی در پی داشته است.

این انجمن تاکید کرده امسال سه بخش اصلی در این اجلاس در نظرگرفته شده که تمرکز بر آنها صورت خواهد گرفت.این بخش ها به این شرح است:

*به لحاظ سیاسی،مفهوم حکومت به رقیب جدید استراتژیک تبدیل شده است.

*در حوزه اقتصاد، سیاست ها با حفظ منافع فردی در مفهوم جهانی شدن تنظیم شده، در حالی که محدودیت ها و تعهدات هم به اشتراک گذاشته شده است.

مجمع جهانی اقتصاد اضافه کرده که شکستگی های سیاسی،اقتصادی و اجتماعی نباید باعث فشار به جوامع،نابرابری و رکود شود.

بنابراین در چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصادی هدف این است که رهبران جهان در همه بخش ها راهکارهایی را برای بهبود وضعیت زندگی مردم جهان بیابند.

لی هاول مدیر برنامه ریزی و عوض هیات مدیریت مجمع جهانی اقتصاد درباره اهداف این مجمع توضیح داد که این گسیختگی ها در بسیاری از بخش های زندگی مردم جهان وجود دارد که ناشی از تناقض در ایده و اجراست.  

او گفت:این مفاهیم مشترک باید برای اداره جهان ظهور پیدا کند؛این فقط یک تضاد در رفتار بازیگران در یک سیستم نیست، بلکه  تضاد بازیگران و تضاد سیستم هاست.  

او اضافه کرد: ما فکر می کنیم که اتحاد جهان خیلی شکننده است،اما لازم است که رهبران جهان به یک هدف مشترک دست یابند و چشم اندازی که این هدف را برای بهبود وضعیت جهان تقویت کند،بدست آید و بنابراین این اهداف در این اجلاس دنبال خواهد شد.این هدف باعث می شود که نقص ها و کمبود ها که در گذشته نادیده گرفته شده بود،بهتر دیده شود.

نام های بزرگ،مسایل بزرگ

در نشست قبلی داووس نام های بزرگی حضور داشتند.در نشست 2018 اما قرار است دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا،نارندار مودی نخست وزیرهند و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه حضور خواهند یافت.

این یک دستاورد بزرگ است که رهبران جهان گردهم بیایند و می تواند در نوع خود مثبت باشد به این دلیل که این امکان را فراهم کند که رهبران جهان درباره چشم انداز موضوعاتی مثل جهانی شدن،ریسک های جهانی و تجارت آزاد با یکدیگر تبادل نظرکرده و به هم گوش کنند.البته در عین حال رسیدن به یک توافق مشترک هم برای مجمع جهانی اقتصاد سخت خواهد بود.

این همکاری مشترک شاید خیلی با حضور دونالد ترامپ بدست نیاید،به هر حال انتظار این است که او مواضع دکترین خود یعنی« اول آمریکا» و چشم انداز ضد جهانی شدن را ترویج کند،چه حاضران در داووس موافق او باشند یا خیر.

در واقع در شرایطی که وضعیت اقتصادی در جهان خوب نیست،این بحث ها هم بسیار سخت است.چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2018 طبق آخرین گزارش صندوق بین المللی پول نرخ رشد 3.7 درصدی پیش بینی شده است.

موسس مجمع جهانی اقتصاد می گوید،به هر حال رشد اقتصاد مزایای زیادی برای مردم دارد.

او گفته است که ناتوانی جمعی درجهت تامین رشد امن و حفظ منابع کمیاب، همه جهان را با ریسک های خطرآفرین مواجه می کند.

به گفته او اولین پاسخ ما باید توسعه مدل های جدید همکاری باشد؛مدلهایی که بر مبنای منابع محدود باشد که بر سرنوشت مردم در جهان تاثیردارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.