حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در سخنانی در پنجمین کنگره حزب همبستگی با اشاره به اولین سالروز درگذشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان شخصیت دوراندیشی داشتند. به عنوان مثال در بحث مترو که آقای محسن هاشمی هم به آن اشاره کرد، در آن زمان‌ها در جلسه‌ای که ۳۰ نفر از نمایندگان تهران حضور داشتند، این موضوع بحث شد. برخی از نگاه چپ تصور داشتند که مترو کالای لوکس است و نباید ایجاد شود و برخی دیگر هم از موضع دیگری مخالف بودند. اما آقای هاشمی به تنهایی مسئله را مطرح کردند و زمان رای‌گیری هم دو رای آورد که یکی از آن رای‌ها را بنده دادم و بقیه رای نداند. ایشان آینده تهران را  می‌دید و برای این مسئله سفت و سخت ایستاد و کار را به آنجا رساند که تهران الان دارای مترو است. شاید در حال حاضر برخی‌ها به این مسئله معتقد باشند اما مهم این است که آقای هاشمی آن موقع تشخیص داد.

وی افزود: در مورد وضعیت عراق هم زمانی که حکومت صدام ساقط شده بود، همه چیز به هم ریخته بود. ارتشی که در عراق وجود داشت بی ارتباط با حزب بعث نبود. به خاطر داریم آقای حکیم در ملاقات با آقای هاشمی می‌گفت نمی دانیم چه کار کنیم هر روز یک شهر سقوط می‌کند. هاشمی پیشنهاد کرد که ما اینجا بسیج داریم که از مردم تشکیل شده، شما هم یک بسیج و جمیعیت مردمی راه بیندازید.

کمالی همچنین با اشاره به مسائل ۸۸ اظهار کرد: زمانی که آن اتفاقات در سال ۸۸ پیش آمد قرار شد آقای هاشمی به نماز جمعه برود. افراد مختلفی  به ایشان پیشنهاد کردند که فعلا صلاح نیست اما وقتی بنده با ایشان صحبت داشتم تاکید کردند این مسائل برای من اعتقادی است و نمی‌توانم از اعتقاداتم عبور کنم. لذا خطبه‌هایی که گفت هم به دنبال آن بحث بود. در واقع جایی که تشخیص می‌داد کاری انجام دهد و آن کار درست است، آن را انجام می‌داد.

کمالی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری کنگره حزب همسبستگی اظهار کرد: امیدوارم این کنگره مقدمه‌ای برای توسعه سیاسی کشور باشد. البته ما در قانون احزاب سه قانون جرم سیاسی، انتخابات و تشکیل احزاب را هم بررسی کرده‌ایم. لذا معتقدم که سیستمی که در کشور برای فعالیت احزاب وجود دارد، سیستم کافی نیست و نگاهی هم که به احزاب وجود دارد نگاه خوبی نیست. همه چیز باید در جهت مدیریت صحیح احزاب شکل بگیرد. احزاب آموزش ندیدند که بتوانند در سیستم رقابتی و برنامه‌ای کار کنند.

دبیرکل حزب اسلامی کار همچنین بیان کرد: اخیرا هم عده‌ای در خیابانها آمدند و اعتراض کردند. آیا تجزیه و تحلیل علمی صورت گرفت که چرا این اتفاق افتاده است؟ همین صداوسیما از روز اول این سیاست را در پیش گرفت که بگوید اینها عامل بیگانه هستند. آیا همه اینها که در خیابان آمدند عامل بیگانه بودند؟ آیا با آمریکا و رژیم صهیونیستی ارتباط داشتند؟ آیا اینها می‌توانستند چنین کاری را انجام دهند؟ چرا نمی‌خواهیم منطقی با مسائل اجتماعی روبرو شویم.

وی افزود:چه اتفاقی افتاده که عده‌ای آمدند در خیابانها و اعتراض کردند؟ البته روشی که در پیش گرفتند روش مدنی نبود. باید بتوانند به شکل مناسب حرف خود را به گوش مسئولان برسانند.

کمالی ادامه داد: باید مسئولان ببینند اینها شب و روز خود را چطور می‌گذرانند، چقدر دچار افسردگی شده‌اند، به بزهکاری روی آورده‌اند، معتاد شده یا خودکشی کرده اند. آیا ارزیابی توسط دولت و حکومت انجام شده یا اینکه نشده است؟ از آن طرف وقتی اعتراضی صورت می گیرد، نمی گوییم مشکل چیست و به طرف می گوییم عامل این و آن هستی، به بیگانه وصل هستی. کسانی که از همان بیگانه متنفرند اما ما در رفتار نسنجیده و حساب نشده فرزندان این مردم را به عامل بیگانه بودن متهم می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در تمامی حوزه ها  اعم از محیط زیست، مسائل اقتصادی و حتی نظامی برنامه های مختلفی وجود دارد اما به صورت یک سیاست در نیامده است یاد نگرفته‌ایم براساس برنامه کار و رقابت کنیم و  مسائل و مشکلاتمان را به شیوه مدنی و درست حل و فصل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.