کی‌یف رنگ خون گرفت

گروه بین‌الملل- جنس اعتراضات اوکراین با بقیه اروپا تفاوتی اساسی دارد. کم‌کم این اعتراض‌ها شکل بهار عربی گرفته است. حضور در یک میدان و باقی ماندن تا حصول نتیجه، یادآور میدان التحریر مصر است. این در شرایطی است که سرمای اوکراین حضور معترضان را سخت‌تر از هر جای دیگر می‌کند؛ اما میدان استقلال کی‌یف جایی است که معترضان در آن دست به تحصن زده‌اند و قصد ترک این میدان را ندارند. آنها می‌خواهند که انتخابات زودرسی برگزار شود تا دولتی بر سر کار آید که به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر باشد. بلومبرگ می‌نویسد که ظاهرا معترضان این کشور توانسته‌اند به اصلی‌ترین خواسته خود یعنی انتخابات زودهنگام برسند. یانوکوویچ اعلام کرده است که آماده برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری است، اما وی در وب‌سایت خود اعلام کرده است که خودش این قدرت را به پارلمان داده تا آنها زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین کنند. اعلام آمادگی یانوکوویچ زمانی مطرح شده که میدان استقلال کی‌یف رنگ دود و خون گرفته است. در این راستا نشریه اکونومیست روز گذشته سرمقاله خود را به بحران اوکراین اختصاص داد و نوشت که اعتراضات مدنی معمولا شکل خشنی دارد از یک الگو پیروی می‌کند. ابتدا به نظر می‌رسد که مشکل چندان جدی نیست و حل شدنی است، اما کم‌کم با انباشته شدن نارضایتی‌ها تعارض‌ها پیش می‌آید و امکان توافق نیز در آن یا بسیار ضعیف می‌شود یا کاملا از بین می‌رود. این موضوع در مورد اوکراین کاملا صدق می‌کند. در شرایطی که مشکل پیش آمده می‌توانست به راحتی حل شود هم‌اینک، اما گره به‌وجود آمده را دندان نیز نمی‌تواند باز کند.

این نشریه می‌نویسد: متاسفانه اوکراین تاریخی خونین در دل خود دارد. این کشور همیشه جولانگاه رقابت بین غرب و شرق بوده است و ایفای نقش در این کشور کفه ترازو را به نفع طرفین پیروز سنگین می‌کند. با این وجود هم‌اینک درگیری‌های دو طرف تاکنون ۷۷ کشته برجای گذاشته و امکان توافق را نیز از بین برده است.

این در شرایطی است که دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین از حصول توافق اولیه میان دولت و اپوزیسیون و امضای توافق‌نامه اولیه در ظهر روز جمعه خبر داد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد کسانی که در مذاکرات جاری درخصوص حل‌و‌فصل بحران موجود در کشور شرکت کرده‌اند، برای امضای توافق‌نامه مربوط به حل‌و‌فصل این بحران گردهم ‌آمده‌اند. مخالفان اما پس از سه ماه کش و قوس با دولت یانوکوویچ توانستند به خواسته اصلی خود برسند. بی‌بی‌سی می‌نویسد: در مذاکرات جاری بین دولت و مخالفان یانوکوویچ به سه بند اشاره شده است که دولت اوکراین موظف به اجرای آن است:

- بر اساس قانون سال ۲۰۰۴ دولت آشتی ملی تشکیل شود.

-تا سپتامبر سال جاری میلادی دولت و پارلمان مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کنند.

-انتخابات حداکثر در دسامبر سال جاری میلادی برگزار شود.

در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین آمده است: مذاکرات مربوط به حل‌و‌فصل بحران سیاسی در کشور با مشارکت ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین و رهبران مخالفان و همچنین نمایندگانی از اتحادیه اروپا و روسیه پایان یافت.

در این نشست همگان تاکید کردند یک توافق‌نامه اولیه میان دو طرف برای حل بحران امضا شود تا به یک جمع‌بندی نهایی برسند. اما منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کرده بودند که مذاکره میان رئیس‌جمهوری اوکراین و رهبران مخالفان صبح روز گذشته پایان یافته بود. یک منبع دیپلمات نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که این مذاکرات بسیار سخت بود و ۹ ساعت به طول انجامید. اسکای نیوز نیز گزارش داد، شهردار کی‌یف از حزب حاکم مناطق تحت رهبری ویکتور یانوکوویچ درپی تظاهرات منجر به درگیری و کشته شدن ده‌ها تن استعفا کرد.

همچنین نگرانی‌ها درباره برقراری یک آتش‌بس میان مخالفان و دولت اوکراین در حالی مطرح شده است که معترضان اقدام به پرتاب بمب‌های آتش‌زا علیه نیروهای امنیتی و پلیس کردند. در این میان گزارش شده است که دست‌کم ۷۷ تن در این درگیری‌ها کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. همزمان گفته می‌شود که وزرای امور خارجه لهستان، آلمان و فرانسه هم‌اکنون در کی‌یف هستند و با یانوکوویچ و رهبران مخالف گفت‌وگو کرده‌اند و برای برگزاری مذاکرات به‌منظور پایان دادن به ناآرامی‌ها در این کشور کمک می‌کنند. دونالد تاسک، نخست‌وزیر لهستان گفت: «وزرای امور خارجه این سه کشور در حال بحث و بررسی درباره یک سند حتمی هستند که فرصتی را برای پایان دادن به این خشونت‌ها و دستیابی به توافق‌نامه کامل ایجاد می‌کند.»

از دیگر سو، اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی اوباما روز پنج‌شنبه خواستار راه‌حل سیاسی فوری برای بحران مرگبار کنونی در اوکراین شده‌اند.

دولت برلین در بیانیه‌ای پس از مذاکرات تلفنی مرکل و اوباما با پوتین اعلام کرد: صدراعظم آلمان و روسای جمهوری آلمان و روسیه خواستار توافق‌نامه‌ای برای از میان برداشتن بحران موجود در اوکراین و راه‌حلی ممکن برای پایان دادن به این حمام خون در کی‌یف شدند.

کاهش رتبه اعتباری اوکراین

موسسه رتبه‌بندی استاندارد اندپورز به‌دلیل فقدان اطمینان سیاسی و درگیری‌های خشونت‌بار در کی‌یف رتبه اعتباری اوکراین را کاهش داد. به گزارش بی‌بی‌سی، این موسسه اعلام کرد: «این کاهش رتبه نشان‌دهنده نظر ماست مبنی‌بر اینکه شرایط سیاسی به‌طور اساسی وخیم‌تر شده است.» استاندارد اندپورز رتبه اعتباری اوکراین را یک درجه کاهش داد و از +CCC به CCC رساند. این موسسه همچنین چشم‌انداز اعتباری این کشور را منفی اعلام کرد. این مساله به این معنی است که احتمال کاهش رتبه بیشتر وجود دارد.

همزمان وزارت اقتصاد اوکراین در بیانیه‌ای به بازار سهام ایرلند اعلام کرد، کی‌یف دریافت اوراق قرضه پنج ساله به ارزش دو میلیارد دلار از جانب روسیه را لغو کرده است.

به گزارش رویترز، این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: «دولت اوکراین امیدوار بود که این اوراق قرضه اروپایی که توسط روسیه خریداری می‌شد، می‌توانست به اوکراین کمک کند تا با بحران مالی و ورشکستگی مقابله کند.»