اوباما دستور دهد، به سوریه حمله می‌کنیم

گروه بین‌الملل- وزیر دفاع ایالات‌متحده، دیروز، یکشنبه به خبرنگارانی که با او به مالزی سفر می‌کردند به واکنش احتمالی آمریکا نسبت به ادعای «استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی» اشاره‌ای نکرد و تنها گفت: «دولت واشنگتن همچنان اطلاعات مربوط به حمله مرگبار را بررسی می‌کند.» به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات‌متحده در پاسخ به این پرسش که برای واشنگتن مساله حمله به سوریه مطرح است یا زمان آن؟ گفت: «هنگامی که اطلاعات بیشتری در دست دشته باشیم، این پاسخ واضح‌تر خواهد بود.»

وزیر دفاع ایالات‌متحده پس از دیدار با هشام الدین حسین، همتای مالزیایی خود در نخستین روز از سفر یک هفته‌ای‌اش به جنوب شرق آسیا به تلاش‌های آمریکا برای افزایش تمرکز و حضورش در منطقه آسیا اقیانوسیه اشاره کرد.

در شرایطی که هیگل تلاش دارد وقت بیشتری در آسیا و اقیانوسیه صرف کند، اما به نظر می‌رسد بحران سوریه به دغدغه‌ای جدی برای او و مسوولان کاخ سفید تبدیل شده است. هیگل روز شنبه در کوالالامپور، پایتخت مالزی، از طریق ویدئو کنفرانس در نشست کاخ سفید با موضوع سوریه شرکت کرد.

وزیر دفاع ایالات‌متحده در پاسخ به این پرسش که گزینه‌های نظامی آمریکا در رابطه با سوریه چیست‌، گفت: «باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در حال بررسی تمام گزینه‌های احتمالی است. خطرات و پیامدهای بسیاری برای اجرایی شدن یا نشدن هر گزینه‌ از سوی آمریکا وجود دارد. شما باید همه جوانب و پیامدهای انجام یک واکنش را بررسی کنید. بنابراین همه ارزیابی‌ها در حال انجام است.»

او ادامه داد: «اوباما در حال بررسی عوامل مختلفی است. این عوامل شامل ارزیابی اطلاعاتی مربوط به حمله شیمیایی به غیرنظامیان در سوریه و همچنین مسائل قانونی وموضوع حمایت بین‌المللی از هرگونه واکنش نظامی است.»

با این همه هیگل تاکید کرد که ارتش آمریکا کاملا آماده انجام عملیات نظامی علیه سوریه است و در این زمینه همه چیز به دستور اوباما بستگی دارد.

هشدار سوریه نسبت به ماجراجویی احتمالی آمریکا

سخنان هیگل درباره احتمال حمله نظامی به سوریه در شرایطی انجام می‌شود که وزیر اطلاع رسانی این کشور در همین‌باره گفت: «فشارهای جدید آمریکا به سوریه وقت تلف کردن است و ما هرگز از مبارزه با تروریسم دست نخواهیم کشید. او همچنین از کشف سلاح‌های عربستانی حاوی مواد شیمیایی در اطراف دمشق خبر داد.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد: «فشارهای آمریکا علیه سوریه بی‌فایده بوده و در حقیقت وقت تلف کردن است.» او افزود: «ما هرگز از مبارزه با تروریسم دست نخواهیم کشید. گرچه آمریکا با دستاویز سلاح‌های شیمیایی به اعمال فشارهای بی‌سابقه دست بزند.»

الزعبی در ادامه تاکید کرد: «حمله به سوریه برای هیچ‌کس و در هیچ شرایطی سرگرمی نیست، زیرا این امر پیامدهای بسیار خطرناکی به دنبال دارد و آتش این جنگ و شعله‌های آن در نهایت همه منطقه خاورمیانه را خواهد سوزاند.»

وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر اینکه نظام سوریه در هیچ منطقه‌ای از این کشور از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است، گفت: «نظام سوریه با کمیته تحقیقات بین‌الملل همکاری کامل خواهد داشت.» این مسوول سوری تاکید کرد: ارتش سوریه موفق شده است مقادیر فراوانی از سلاح‌های شیمیایی ساخت عربستان را در منطقه جوبر دمشق کشف کند.

الزعبی تاکید کرد: «استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی در حقیقت به دلیل ناتوانی و نگرانی آنها است و باید بگویم که دولت سوریه اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مخالفان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.»

آمریکایی‌ها مخالف حمله به سوریه هستند

این همه درشرایطی است که نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها با مداخله کشورشان در جنگ داخلی سوریه مخالف هستند و معتقدند که واشنگتن باید حتی با وجود گزارش‌هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق، خود را از این درگیری دور نگه دارد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نظرسنجی که توسط موسسه «ایپسوس» و «رویترز» برگزار شد، حدود ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند که واشنگتن نباید در جنگ داخلی سوریه دخالت کند. در شرایطی که تنها ۹ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند، باراک اوباما، رییس‌جمهوری این کشور باید در این مورد مداخله کند.

در این نظرسنجی که بین ۱۹ تا ۲۳ ماه جاری میلادی انجام شده است، ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر نیروهای بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان استفاده کند، از مداخله نظامی آمریکا در سوریه حمایت می‌کنند، اما ۴۶ درصد اعلام کردند مخالف این مساله هستند.

این آمار نشانگر کاهش حمایت مردم آمریکا از دخالت نظامی کشورشان در سوریه از ۱۳ اوت سال جاری میلادی محسوب می‌شود به طوری که در آن زمان ۲‌/‌۳۰ درصد مردم آمریکا از مداخله کشورشان در جنگ داخلی سوریه حمایت کردند، درحالی که ۶‌/۴۱ درصد مخالف این امر بودند. نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افزایش بحران در سوریه و انتشار تصاویری از حملات شیمیایی در حومه دمشق ممکن است تصمیم‌گیری را برای بسیاری از آمریکایی‌ها در خصوص دخالت نکردن در جنگ دیگری در خاورمیانه سخت کند. این نتایج و نظرسنجی اخیر خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از اوایل ژوئن ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که اگر اوباما تصمیم بگیرد علیه دولت اسد به مداخله نظامی دست بزند، با مخالفت عموم ملت آمریکا مواجه می‌شود که پس از یک دهه جنگ در عراق و افغانستان همچنان نگران هستند.

برخی از مقام‌های خارجی و داخلی در آمریکا از جمله سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا، جان مک‌کین از اوباما خواسته‌اند تا برای مداخله در سوریه عجله کند.

اما در نظرسنجی اخیر، بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله چارلز کوهل، ۶۸ ساله، افسر سابق ارتش آمریکا در مریلند، احتیاط اوباما را در این باره ستوده‌اند.

رییس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه به لندن می‌رود

همزمان رییس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که قصد دارد تا به لندن، پایتخت بریتانیا سفر کند و از وزیر امور خارجه این کشور بخواهد از اقدام نظامی آمریکا و بریتانیا علیه رییس‌جمهوری سوریه حمایت کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه تلگراف، این درخواست پس از حمله شیمیایی که روز چهارشنبه صدها کشته بر جای گذاشت، مطرح شده است. انتظار می‌رود ژنرال سلیم ادریس، رییس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه در بحبوحه افزایش فشارها بر جامعه بین‌الملل به منظور مسلح کردن مخالفان سوری یا انجام حملات هوایی علیه نیروهای دولت سوریه به‌زودی به لندن سفر کند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا در همین‌باره گفت: «فاجعه و قساوتی که در دمشق رخ داد، مساله‌ای نیست که بشر و جامعه مدنی بتواند آن را انکار کند.» منابع مطلع دیپلماتیک می‌گویند، به احتمال زیاد ژنرال ادریس، از هیگ خواهد خواست تا حرفش را با عملش یکی کند و به آنها تجهیزات نظامی لازم را برای «تغییر بازی» بدهد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز قرار بود روز شنبه با باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در مورد واکنش‌شان به این قتل عام سوری‌ها صحبت کند. پس از آنکه دیوید کامرون، ماه گذشته میلادی حرف خود را مبنی بر اینکه آماده مسلح کردن مخالفان سوری است، پس گرفت، ژنرال ادریس به شدت از او انتقاد کرد.

این ژنرال سوری گفت: «دوستان ما در غرب منتظر چه هستند؟ به‌ زودی دیگر ارتش آزاد سوریه‌ای وجود نخواهد داشت. گروه‌های اسلامی کنترل همه چیز را به دست خواهند گرفت و این مساله به نفع بریتانیا نیست.» او افزود: «این فرصت را نداشته‌ام تا شخصا از دیوید کامرون بپرسم که ‌آیا ما را تنها می‌گذارد تا کشته شویم!؟»

رییس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه بارها خواستار ارائه تسلیحات قدرتمندتر شده است، اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است این سلاح‌ها نهایتا به دست شبه نظامیان وابسته به القاعده بیفتد. کارشناسان دیگر بر حملات هوایی به پایگاه‌های تسلیحات شیمیایی تاکید کرده‌اند، اما این اقدامات نیز ممکن است نتیجه‌ای نداشته باشد.به جای آن نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا می‌تواند به ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع یا ایجاد «راه‌های امن» محدودتری کمک کند که امکان فرار را به آوارگان سوری می‌دهد، اما نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه جت‌های غربی ممکن است توسط آتش بارهای ضدهواپیما مورد هدف قرار بگیرند. این همه در شرایطی است که پس از مداخله بدفرجام در عراق احتمال یک مداخله تمام عیار در سوریه بسیار ضعیف است.

ژنرال ادریس ۵۵ ساله متعهد شده است که اجازه ندهد تسلیحات ارسالی به دست افراط‌گرایان بیفتد. او پس از ترک ارتش سوریه در ژوئیه ۲۰۱۲ میلادی به عنوان رهبر ارتش آزاد سوریه منصوب شد. رییس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه همچنین اعلام کرد این تسلیحات را هنگامی که درگیری سوریه پایان یابد، پس خواهد داد؛ ادعایی که برخی مفسران با شک و تردید به آن می‌نگرند. از سوی دیگر هیگ از اسد خواسته است به بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل اجازه بررسی این وضعیت را بدهد.