رکوردداران عرضه اولیه در جهان

گروه بین‌الملل - بازارهای مالی جهان سال ۲۰۰۶ را با بیم و امید سپری کردند. در ابتدای سال بسیاری بازارهای مالی جهان همچون بورس نیویورک و بورس لندن در چنبره افزایش قیمت نفت گرفتار شدند و کاهش سوددهی را به دنبال داشتند. موسسه مطالعاتی تامسون فایننشال در گزارش خود با ذکر مطلب فوق بیان کرد که رکود کلی اقتصادی ایالات متحده یکی از دلائل اصلی کاهش رونق بورس نیویورک بود. رکود شرکت‌های خودروسازی تحت‌تاثیر کاهش تقاضا از دیگر عواملی است که موجب کاهش بازدهی بازار مالی آمریکا شد. افزایش قیمت جهانی نفت و فولاد از مشکلاتی بود که خودروسازان بزرگ آمریکا را گرفتار کرد و ارزش سهم برخی از آنها مانند شرکت فورد موتورز را به ۷دلار تنزل داد.

بنیاد مطالعاتی تامسون در گزارش خود از عرضه اولیه به عنوان یکی از عوامل قدرت‌گیری بازارهای مالی یاد کرده است. بازارهای مالی سال ۲۰۰۶ را با رشد عرضه اولیه پشت سر گذاشته‌اند که این مساله نشانگر تمایل شرکت‌های بزرگ برای ورود به بورس اوراق بهادار است.

در فهرست عرضه اولیه امسال تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی دیده می‌شوند که برای اولین بار سهام خود را در بورس عرضه کرده‌اند. این مساله امیدواری‌های زیادی را در اقتصاد کشورهایی نظیر چین و روسیه ایجاد کرده است. تجربه نشان داده است که با عرضه سهام شرکت‌ها در بورس‌های معتبر، مدیران شرکت‌ها مجبور به اتخاذ تصمیم‌های منطقی‌تر و هدفمندتری می‌شوند. عرضه سهام شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی در بورس‌های بزرگ همچون لندن، نیویورک و توکیو نیز باعث می‌شود که بسیاری از آنها مجبور به احساس مسوولیت در قبال سهامداران شان شده و خود را به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر کنند. چنین شرایطی ضمن اینکه به دلیل حجم بالای دارایی‌های این شرکت‌ها به افزایش قدرت بازارهای مالی بین‌المللی منجر می‌شود، ثبات اقتصادی این شرکت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.گزارش موسسه تامسون فایننشال نشان می‌دهد که عرضه اولیه در جهان امسال به یک رکورد جدید دست پیدا کرده است. در یازده ماه ابتدای امسال مجموعا ۲۲۷میلیارد دلار عرضه اولیه در جهان انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تغییر چندانی نداشته باشد.بورس هنگ‌کنگ امسال یکی از بهترین سال‌های عرضه اولیه را پشت سر گذاشت. به یمن عرضه اولیه سهام دو بانک بزرگ چینی یعنی چاینا بانک و ICBC بانک، این بورس توانست بیش از ۲۹درصد عرضه اولیه، جهان را به خود اختصاص دهد و از نظر عرضه اولیه بهترین بورس جهان شناخته شود. این دو بانک چینی همچنین بزرگ‌ترین عرضه اولیه‌های جهان در سال ۲۰۰۶ را نیز انجام دادند. بر اساس گزارش تامسون فایننشال بانک ICBC چین در عرضه اولیه خود در بورس هنگ‌کنگ ۲۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار سهام را عرضه کرد. چاینا بانک نیز که بزرگ‌ترین شرکت چینی به حساب می‌آید امسال اولین عرضه خود را در بورس هنگ‌کنگ تجربه کرد. این بانک در عرضه اولیه خود ۱۱میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار از سهامش را در بورس واگذار کرد.

پس از هنگ‌کنگ، بورس اوراق بهادار لندن یکی از موفق‌ترین بازارهای مالی جهان در عرضه اولیه بود. شرکت نفتی دولتی روز نفت روسیه که دومین شرکت تولیدکننده نفت این کشور به حساب می‌آید توانست با عرضه اولیه ۱۰میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار در بورس اوراق بهادار لندن در جایگاه سوم فهرست بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان جهان قرار بگیرد.

شرکت استاندارد لایف نیز با عرضه اولیه ۴میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری توانست در رتبه‌ چهارم این فهرست قرار بگیرد. این عرضه اولیه نیز در بورس لندن انجام شد.

در این فهرست رتبه دهم نیز به شرکت تولید و توزیع گاز کازمونی تعلق دارد که این عرضه اولیه نیز به ارزش ۲میلیارد و ۶میلیون دلار در بورس لندن انجام شده است. مجموعا بورس لندن امسال توانست ۱۵درصد عرضه اولیه را به خود اختصاص دهد. بورس‌های سئول، توکیو، میلان نیویورک و زوریخ نیز هر یک با یک عرضه اولیه بزرگ در جدول ۱۰ عرضه اولیه بزرگ جهان حضور دارند. برای بورس وال استریت امسال یک سال نه چندان خوب برای عرضه اولیه بود. تنها عرضه اولیه قدرتمند این بورس، عرضه اولیه شرکت مسترکارت، ارائه‌دهنده خدمات کارت اعتباری بود که به ارزش ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار انجام شد. این معامله در رتبه هشتم جدول عرضه اولیه‌های بزرگ ایستاد.

جدول عرضه‌های اولیه سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که بازارهای مالی جهان شاهد حضور بازیگران جدیدی هستند. امسال ورود شرکت‌های وابسته به اقتصادهای نوظهور به شدت رشد داشته است. به گونه‌ای که از ۲۰عرضه اولیه بزرگ جهان، شش معامله به چین، روسیه، هند و کره جنوبی تعلق دارد. این پدیده‌ای است که در سال‌های پیش شاهد آن نبودیم.