گروه بین‌الملل- مهم‌ترین رخدادهای هفته آینده، سفر پاپ بندیکت شانزدهم به برزیل شایعه فروش کمپانی محبوب یاهو، نشست ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در برلین و کناره‌گیری تونی‌بلر از نخست‌وزیری بریتانیاست. *پاپ بندیکت شانزدهم اولین سفر چهار روزه خود را به مقصد برزیل آغاز کرده است. این اولین سفر طولانی پاپ پس از انتخاب به این سمت است. پاپ امیدوار است در سفر به منطقه‌ای که بزرگ‌ترین جمعیت کاتولیک را در خود جای داده است (حدود ۴۵۰میلیون نفر که نیمی از جمعیت کاتولیک ۱/۱میلیاردی جهان را تشکیل می‌دهند) بتواند اختلاف کهنه و دیرین میان جناح‌های محافظه‌کار و مترقی کلیسا را پایان دهد.

او همچنین قرار است به اولین «سنت» (مقام مذهبی) بومی منطقه مشروعیت بخشد.

*شایعه فروش یاهو ممکن است آتش رقابت جدیدی را میان مایکروسافت و گوگل روشن کند.

مایکروسافت، غول تولیدکننده نرم‌افزار، اعلام کرده است که به خرید یاهو نزدیک شده است. اگر این خبر صحت داشته باشد، دو غول کامپیوتری بر جستجوی اینترنتی مسلط می‌شوند و رقابت آنها همچنان شانه به شانه ادامه خواهدیافت. یاهو در سال‌های اخیر از مایکروسافت پیشی گرفته بد و همین موضوع طمع مایکروسافت را برای خرید این موتور جستجوی اینترنتی برانگیخته بود. مایکروسافت تبارها پیشنهاداتی به یاهو ارائه داده بود. اما به نظر می‌رسد، این بار اقدام مایکروسافت جدی‌تر از دفعات قبل باشد و مایکروسافت علاقمند است با پیشنهاد ۵۰میلیاردی دلاری برای خرید یاهو، باب مذاکرات رسمی را برای این معامله باز کند.

*و اما جالب‌ترین رویداد هفته آینده کناره‌گیری تونی‌بلر از نخست‌وزیری پس از یک سال مقاومت است و این می‌تواند سرانجام راه را برای گوردن براون باز کند تا به جای دوست قدیمی و رییس سابقش بر صندلی صدرات بریتانیا تکیه زند. اعلام تاریخ دقیق کناره‌گیری پس از یک سال می‌تواند پس از مدت‌ها انتظار، لبخندی را بر لبان وزیر اقتصاد بریتانیا بنشاند، اگر چه نتایج انتخابات پارلمان و مجالس محلی در بریتانیا، این شیرینی را به کام گوردون براون تلخ کرده است. این در حالی است که تونی‌بلر از اینکه رسما نام گوردون براون را به عنوان جانشین خود بر زبان راند، اجتناب کرده است. تونی‌بلر گفت: او هفته آینده استعفای خود را اعلام خواهد کرد و حدود هفت هفته یعنی تا زمانی که حزب متبوعش نخست‌وزیر آینده را اعلام کند بر منصب خود خواهد ماند. او تاکید کرد که در ماه سپتامبر خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت را ترک خواهد کرد، این در حالی است که تحلیلگران با توجه به اصرار بلر بر ماندن سر قدرت در سال‌۲۰۰۷ و امتناع از کناره‌گیری اندکی به سخنان نخست‌وزیر تردید دارند.

با این همه به نظر می‌رسد نخست‌وزیر جدید که به احتمال زیاد گوردون براون خواهد بود، چالش مهمی بر سر راه انتخابش به نخست‌وزیری انتظار ندارد، چالش مهم وی در‌حال‌حاضر ضعف حزب کارگر در سراسر بریتانیا است که بسیاری حاصل عملکرد دوست او یعنی تونی‌بلر می‌دانند و براون را بر جای او می‌نشانند تا بتواند آب‌های از دست رفته را به جوی بازگرداند.

* و اما هفته آینده می‌تواند بزرگ و مهم برای اروپا باشد. در هفته آینده قرار است ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اروپا گرد هم آیند تا گفت‌وگو برای احیای ایده قانون اساسی برای این قاره را آغاز کنند. قرار نیست در آغاز این گفت‌وگوها در سطح سران باشد. به نظر می‌رسد اروپاییان تیم هلسینکی، سرکش‌ترین مخالفان قانون اساسی اتحادیه اروپا باشند، اما به هر حال شروع این مذاکرات به منظور آغاز فصلی جدید برای مذاکره سران اتحادیه اروپا است.