چالش سیاسی در پاکستان

یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر کابینه ائتلافی پاکستان

گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، رهبران ارشد حزب حاکم پاکستان با دو تن از شرکای سیاسی مخالف دیدار کردند و از آنان خواستند به دولت بازگردند. این اقدام آن‌ها تلاشی بود در جهت حفظ ائتلاف شکننده حزب حاکم که مورد حمایت آمریکا است. به گزارش آسوشیتد‌پرس، رهبر یکی از احزاب مخالف اما بار دیگر تهدید کرد که نخست‌وزیر باید از مقام خود کناره‌گیری کند و در غیر این صورت‌ حزبش از همکاری با دولت کناره خواهد گرفت. این تنش سیاسی دولتمردان پاکستانی را در مقابله با چالش‌های گوناگونی که این کشور با آن مواجه است، ناتوان می‌سازد. چالش‌هایی که طیف وسیعی را شامل می‌شود: از مشکلات اقتصادی گرفته تا افراط‌گرایانی که آمریکایی‌های مستقر در همسایگی این کشور، افغانستان، را به شدت نگران ساخته‌اند.

روابط دولت پاکستان که آن را حزب مردم این کشور به دست گرفته است، با حزب سکولاری به نام جنبش متحده قومی به بحران رسیده است. این حزب سکولار دو تن از نمایندگان خود در کابینه را از دولت بیرون کشیده است اما این دو نفر فعلا هنوز در ائتلاف حاکم حضور دارند. در همین حال حزب اسلام‌گرای جماعت علمای اسلام گفته است که به اپوزیسیون خواهد پیوست. اگر حزب جنبش متحده قومی هم از حزب جماعت علمای اسلام پیروی کند و به مخالفان بپیوندد، این رویداد برای نخست‌وزیر پاکستان، یوسف رضا گیلانی به بهای از دست دادن اکثریت پارلمان تمام خواهد شد که او برای تداوم حیات دولت سه ساله خود به آن نیاز دارد. دیروز، چهارشنبه، وزیر کشور پاکستان، رحمان مالک، به عنوان نماینده آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری کشور، جلساتی اضطراری را با حضور رهبران حزب جنبش متحده قومی و حزب جماعت علمای اسلام برگزار کرد و از آنان خواست دولت فعلی را که به‌طور فزاینده محبوبیت خود را از دست می‌دهد، مورد حمایت قرار دهند و همچنان به عنوان بخشی از کابینه در دولت حضور داشته باشند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، مالک در دیداری رو در رو در شهر کراچی از رهبر حزب جنبش متحده قومی خواست که دو پست کلیدی این حزب در کابینه را همچنان در دست داشته باشند. از سوی دیگر اما معاون رهبر حزب جماعت علمای اسلام، حافظ حسین احمد، گفت که حزبشان تنها در صورتی به دولت بازخواهد گشت که زرداری، گیلانی را برکنار کند. احمد علت این درخواست را اقدام نخست‌وزیر برای برکناری یکی از افراد این حزب از کابینه‌اش ذکر کرده و گفته است که این اقدام نخست‌وزیر بر تنش‌ها دامن زده است و بنابراین او باید مجازات شود. دیروز پس از آنکه رحمان با مالک در پایتخت کشور، اسلام‌آباد دیدار کرد، احمد گفت: «ما تنها در صورتی همکاری با حزب حاکم را مدنظر قرار خواهیم داد که رییس‌جمهوری، آصف علی زرداری، گیلانی را برکنار کند.»

ثبات در پاکستان مجهز به سلاح هسته‌ای یکی از نگرانی‌های واشنگتن است و پیش از این نیز آمریکا از اینکه شبه‌نظامیان می‌توانند از مناطق قبیله‌نشین پاکستان برای پناه‌گرفتن خود استفاده کنند و در آنجا نقشه حملات خود به نیروهای غربی واقع در افغانستان را طراحی کنند، ابراز نگرانی و نارضایتی کرده بودند.

دولت پاکستان حملات نظامی متعددی را به تشویق آمریکا در خاک خود علیه شبه‌نظامیان به راه انداخته است. علاوه بر این دیروز هلیکوپترهای نظامی با هدف‌گیری مواضع شبه‌نظامیان در منطقه‌ای واقع در شمال‌غرب پاکستان هشت شبه‌نظامی را کشتند و چندین تن از آنان را مجروح کردند.