نگاه سوم- مراسم اهدای جوایز بخش مستند یازدهمین جشن خانه سینما یکشنبه شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در ابتدای مراسم اینانلو مجری این برنامه ضمن اشاره به مستندسازان به عنوان کسانی که با کمترین امکانات کارهای زیادی می‌کنند گفت: جشن خانه سینما با شعار سینما، وحدت و مهربانی رو به آینده دارد و آرزو می‌کنیم خانه سینما با نگاه مثبتی که مقوله مستند دارد سال آینده جشن مستند را پربارتر و بهتر برگزار کند.پرویز پرستویی دبیر یازدهمین جشن خانه سینما بر صحنه حضور یافت و درباره اهمیت سینمای مستند و مستندسازان متنی را خواند. پرستویی در بخشی از این متن تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که در مرحله گذار به سر می‌بریم و دیروز با امروز قابل مقایسه نیست. هنگامی که خاطره جمعی در حال فراموشی است تنها سند ماندگار هر نسل همین تصاویر ساده سینمای مستند است. وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: تفکیکی که برای اولین بار در جشن خانه سینما صورت گرفته تفکیکی هویتی و کوششی برای بیرون آوردن گوهر سینمای مستند ایران از محاق است و منظور از این کار ترجیح دادن گونه سینمای داستانی بر مستند نیست با شکل و شیوه تازه‌ای و با همکاری نمایندگان انجمن تهیه‌کنندگان مستند و انجمن مستندسازان ایران به وجود آمده است که ویژگی‌های خاصی نیز دارد.پرستویی ویژگی‌های بخش مستند یازدهمین جشن خانه سینما را این چنین برشمرد و گفت: افزایش جوایز بخش مستند از ۲ به ۵ جایزه، برگزاری اختتامیه جداگانه برای بخش مستند، امکان حضور فیلمسازان صاحب فیلم در بخش‌های داوری و انتخاب از جمله ویژگی‌ها است. پرستویی در ادامه ضمن تشکر از فرهاد و رهرام و محمد رسول‌اف که فیلم‌های خود را از جشن خانه سینما خارج کرده‌اند گفت: هیات انتخاب پس از بررسی ۳۱۸ فیلم رسیده به دفتر جشن خانه سینما ۲۵ اثر را برای داوری برگزیدند و در گزارش خود به این نکته اشاره کردند که کیفیت و کمیت فیلم‌هایی که به این دفتر رسیده بسیار عالی بوده است و باید فیلم‌های بیشتری برای داوری انتخاب می‌شد.هیات داوران نیز ۳۰ نفر از برجسته‌ترین افراد بودند که بهترین‌های این ۲۵ اثر را برای اهدای جوایز انتخاب کردند.

بهترین فیلم مستند بلند، بهترین کارگردانی مستند بلند، بهترین مستند کوتاه، بهترین کارگردانی مستند کوتاه و پخش بهترین پژوهش بررسی شد و سپس در هر رشته فیلم‌هایی که بالاترین آرای داوران را جلب کرده بود به عنوان نامزد اصلی هر بخش انتخاب شدند. پرستویی در پایان گفت: بر خود می‌بالیم که یازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، آغازگر فصل نوینی در عرصه رقابت آثار مستند ارزشمند سینمای ایران شده است.از این پس آنچه مایه مباهات است وجود سینمای یکپارچه است که عزم و قصد آن را دارد که در تمام اشکال خود از داستانی، مستند، کوتاه و انیمیشن، مصمم و به همراه یکدیگر به اعتلا و اعتبار روزافزون خود بیافزاید.

محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزء میهمانان این برنامه بود که با اندکی تاخیر به این مراسم رسید و به علت بیماری سخنرانی نکرد و نوبت خود را به محمدرضا اصلانی داد.هیات‌داوران بخش مستند نیز آرای خود را به این شرح اعلام کرد:تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه در بخش مستند به پیروز کلانتری برای فیلم «تهران چند درجه ریشتر»، تندیس بهترین کارگردانی فیلم بلند در بخش مستند به مسعود بخشی برای فیلم «تهران انار ندارد»، تندیس بهترین فیلم کوتاه در بخش مستند به حامد خسروی برای فیلم «ترانه اندوهگین کوهستان»، تندیس بهترین فیلم بلند در بخش مستند به وحید مسواییان برای فیلم «سرزمین گمشده».

همچنین تندیس بهترین پژوهش در بخش مستند به پیروز کلانتری برای فیلم «تهران چند درجه ریشتر» اهدا شد.