بازار فولاد جهان داغ است

گروه بورس کالا- تحلیلگران و کارشناسان بازار فولاد دیروز با ارائه گزارش‌هایی وضعیت بازار جهانی فولاد را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کردند. احتمال محدودیت‌های جدید برای صادرات فولاد، پیش‌بینی در مورد قیمت فولاد خام در آمریکا و منطقه خلیج‌فارس، کاهش قیمت میلگرد در ترکیه، عدم انگیزه تجار برای خرید آهن‌آلات گران چینی و افزایش بی‌سابقه قیمت تیرآهن در توکیو، آخرین تحولات بازار جهانی و فولاد بود که دیروز سایت‌های مرکز خدمات فولاد و ایران‌سینا به آن پرداخته بودند که متن مهم این اخبار طی گزارشی در پی می‌آید:

احتمال محدودیت‌های جدید چین برای صادرات فولاد

احتمالا دولت چین با وضع قوانین جدید نسبت به محدودیت صادرات فولاد اقدام خواهد کرد. این محدودیت برای کنترل رشد اقتصادی چین در پیش گرفته خواهد شد و شامل تصمیمات متعدد از جمله محدود کردن مجوزهای صادرات و یا اختصاص آنها فقط به بعضی از شرکت‌ها است. البته این محدودیت‌ها باعث ایجاد مازاد عرضه در بازار داخلی خواهد بود که عملا دولت این کشور را وادار به کاهش عرضه فولاد خواهد کرد. دولت چین قبلا در مراحل متعددی با استفاده از ابزارهای مختلف سعی در کنترل صادرات کرده است، اما به نتایج مورد نظر نرسیده است. طبق آخرین آمار، صادرات ماه آگوست با ۴/۹درصد کاهش نسبت به ماه قبل بیش از ۳/۵میلیون تن بوده است. تقاضای قوی فولاد در بازار جهانی، سود بالای تجار چینی در صادرات و تاثیر محدود سیاست‌های دولت در کنترل رشد اقتصادی، دلایل اصلی افزایش صادرات چین است. البته با روند فعلی کاهش سرمایه گذاری در صنعت فولاد چین، مسایل زیست‌محیطی و سوخت، صادرات فولاد کاهش خواهد یافت ولی زمان آن مشخص نیست چرا که شرایط جهانی نیز در تقاضای فولاد چین موثر هستند.

افزایش قیمت فولاد در امریکا

براساس بررسی‌های کارشناسان، اکثر کارخانه‌های فولادسازی در امریکا مجبور به افزایش قیمت‌های خود هستند بنا به تحلیل شرکت لمن تقاضای قوی سنگ آهن در جهان احتمال افزایش هزینه تولید تا ۲۵درصد را در سال ۲۰۰۸ امکانپذیر می‌سازد. کارخانه‌های تولیدکننده فولاد مجبورند که افزایش قیمت مواد اولیه را به کالای نهایی انتقال داده و از خریداران فولاد مطالبه کنند. در ماه جولای واردات فولاد به آمریکا ۲۲درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است. واردات ورق گرم هم ۴۵درصد تنزل یافته، کل واردات فولاد از چین در این ماه ۲۵درصد نسبت به ماه جولای ۲۰۰۶ کاهش نشان می‌دهد. انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد.

کاهش قیمت میلگرد در ترکیه

کارخانه‌های ترکیه قیمت میلگرد صادراتی خود را تا مرز ۵دلار هر تن کاهش داده‌اند. علت این امر افت تقاضا از طرف خریداران اروپا و آمریکا است. بازار ساکت است که علت آن بالا بودن موجودی‌ها است. قیمت فعلی میلگرد صادراتی ترکیه ۵۶۵ تا ۵۷۵دلار فوب بنادر ترکیه است. بیلت ترکیه هم در قیمت ۵۰۰ تا ۵۲۰دلار فوب می‌شود.

افزایش تولید روزانه فولاد خام چین

ایران سینا‌- در ماه آگوست تولید روزانه فولاد خام چین نسبت به ۳۳/۱‌میلیون‌تن در روز ماه جولای به ۳۴/۱‌میلیون‌تن در روز افزایش یافت که این به‌رغم کاهش سالانه تولید ماه آگوست بود. یک تحلیلگر چینی گفت پیش‌بینی می‌کنم تولید فولاد خام چین در سال‌جاری حدود ۴۹۰-۴۸۰‌ میلیون تن باشد که بر مبنای تولید روزانه ۳۶/۱‌میلیون‌تن فولاد در روز ۱۶-۱۵‌درصد افزایش سالانه نشان می‌دهد. (‌معمولا تولید روزانه ماه جولای و آگوست کم است و تولید از ماه سپتامبر افزایش می‌یابد.) بر طبق آمار در هشت ماه گذشته تولید روزانه بالا بود. از ابتدای سال‌جاری تا ماه آگوست کمترین تولید روزانه مربوط به ماه ژانویه (۲۳/۱‌میلیون‌تن در روز) و بیشترین مقدار مربوط به ماه ژوئن (‌۴/۱‌میلیون‌تن‌) است. تولید فولاد خام ماه آگوست چین با ۶/۱۳‌درصد افزایش سالانه به ۵۸/۴۱‌میلیون‌تن رسید اما نسبت به ماه جولای تقریبا یک‌‌درصد افت داشت. در ماه آوریل تولید سالانه فولاد چین به زیر ۲۰‌درصد کاهش یافت و به ۵/۱۶‌درصد رسید و این کاهش تاکنون ادامه داشته است. در هشت‌ماه نخست امسال تولید فولاد خام چین ۵۲/۳۲۰‌میلیون‌تن بود که ۷/۱۷‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. در ماه آگوست تولید فولاد نهایی چین ۲۷/۴۸‌میلیون‌تن شد که ۷/۲۳‌درصد افزایش داشت. از ابتدای سال تا ماه آگوست تولید با ۱/۲۴‌درصد رشد به ۹۷/۳۶۶‌میلیون‌تن رسید. همچنین در بین محصولات نهایی بیشترین تولید ماه‌ آگوست مربوط به میلگرد بود که تولید آن با ۷/۱۹‌درصد افزایش به ۵۶/۸‌میلیون‌تن رسید. سیم‌مفتول با ۱۱/۷‌میلیون‌تن تولید که ۱۶‌درصد رشد داشت در مقام دوم قرار گرفت و علت عمده آن تقاضای زیاد از پروژه‌های زیر بنایی بود. در ماه آگوست چین ۹۹/۶۱‌میلیون‌تن سنگ آهن استخراج کرد که ۱/۲‌درصد کاهش سالانه داشت. در هشت ماه نخست امسال تولید سنگ آهن با ۹/۲۱‌درصد افزایش به ۱۷/۴۴۲‌میلیون‌تن رسید.

فولادگران چینی مشتری ندارد

افزایش قیمت داخلی و مقاومت بازار جهان نسبت به قیمتهای پیشنهادی بالا، صادر‌کنندگان فولاد در چین را تحت‌فشار قرار داد‌. صادرکنندگان چینی کلاف گرم را به قیمت ۶۲۰-۵۸۰ دلار در هر‌تن فوب، آرماتور و سیم مفتول را ۶۰۰-۵۸۰ دلار در هر‌تن فوب پیشنهاد می‌کنند، اما این هفته هیچ داد و ستدی با این قیمتها گزارش نشده است. به گفته یک تاجر تایوان بیلت را به قیمت ۵۴۵ دلار در هر‌تن فوب یا ۵۶۵-۵۶۰ دلار در هر‌تن cfr فیلیپین پیشنهاد می‌کند در حالی که بیلت چین به قیمت ۵۸۰-۵۷۸ دلار در هر‌تن cfr ویتنام یا ۵۶۰-۵۵۰ دلار در هر‌تن فوب پیشنهاد می‌شود. به دلیل تغییر مالیات بر صادرات چین در ماه ژوئن و جولای، قیمت چین رقابتی بودن خود را از دست داده است.

افزایش قیمت داخلی عامل اصلی کاهش صادرات فولاد در ماه آگوست بود. همچنین قیمت داخلی فولاد چین برای هشتمین هفته پیاپی افزایش یافت. میانگین قیمت چهار محصول اصلی فولاد من جمله سیم مفتول، آرماتور، صفحه متوسط و ورق سرد به ۴۴۴۵ یوآن (۵۹۱ دلار‌) در هر‌تن رسید که ۸۷ یوآن یا ۲‌درصد از هفته قبل بیشتر است. اما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱۷ یوآن درهر‌تن یا ۲/۱۹‌درصد افزایش یافت. در بین این چهار محصول قیمت محصولات طویل بیشتر از محصولات تخت افزایش پیدا کرد. طی این هفته قیمت آرماتور با ۱۰۷‌یوآن یا ۷/۲‌درصد افزایش به ۴۱۱۱ یوآن در هر‌تن رسید در حالی که قیمت سیم مفتول با ۹۳ یوآن یا ۴/۲‌درصد افزایش بالغ بر ۳۹۷۹ یوآن در هر‌تن شد. اغلب صادر‌کنندگان انتظار دارند روند صعودی قیمت داخلی فولاد حداقل تا پایان این ماه ادامه داشته باشد. در ماه آگوست صادرات محصولات نهایی چین با ۴/۹‌درصد کاهش ماهانه به ۳۸/۵‌میلیون‌تن رسید.

پیش‌بینی در مورد افزایش قیمت بیلت

هفته گذشته قیمت بیلت صادراتی به خلیج‌فارس ثابت ماند، اما در ماه‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد. قابل ذکر است کمی‌ پیشنهادات در هفته‌های اخیر موجب شده داد‌وستدهای کمی ‌انجام شود. اما تجار مطمئند که قیمت‌ها افزایش می‌یابد زیرا تقاضای نورد‌کنندگان منطقه زیاد می‌شود. تجار می‌گویند کمی ‌عرضه بیلت منجر به رشد قیمت‌ها می‌شود که متعاقبا سود تولید‌کنندگان آرماتور را کم می‌کند. مگر اینکه قیمت آرماتور نیز افزایش پیدا کند. آخرین قیمت قرار‌دادهای بیلت صادرات به این منطقه ۵۸۰-۵۷۰ دلار

cfr بود در حالی‌که قیمت میلگرد آجدار ۶۲۵-۶۰۵‌دلار در هر‌تن cfr بود. در این رابطه یک وارد‌کننده در امارات گفت در شش ماه نخست سال‌جاری حدود چهارصد هزارتن در سال بیلت از چین به امارات وارد شده، اما از زمان تغییر مالیات بر صادرات چین دیگر وارداتی از این کشور نداشتیم.

افزایش بی‌سابقه قیمت تیر‌آهن در توکیو

ایران سینا - هفته گذشته قیمت تیرآهن بال پهن با عرض ۱۰۰×۲۰۰ میلی متر در اطراف توکیو با هزار ین افزایش به ۸۰۰۰۰ ین در هر‌تن رسید که بالاترین قیمت در ۲۵ سال گذشته است. توزیع تولید‌کنندگان می‌گویند با کم شدن تقاضا قیمت‌ها نیز افت پیدا می‌کند. با این حال فشار زیاد تولید‌کنندگان می‌تواند این افزایش قیمت‌ها را نگه دارد.