مرکز خدمات فولاد ایران- اتحادیه صنایع آهن و فولاد اروپا (یوروفر) خواستار بررسی‌های ضد دامپینگ بیشتری علیه صادرات فولاد چین است. این اتحادیه گزارشی ۱۶۶ صفحه ای در رابطه با صنعت فولاد چین منتشر کرده که در آن چگونگی اخلال این کشور در بازار جهانی فولاد بررسی شده است.

در این گزارش تصریح شده است که چین فولاد را با هزینه کم تولید نمی‌کند، اما محصولات خود را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت تمام شده فولاد در این کشور به اروپا صادر می‌کند. معمولا چینی‌ها وقتی تقاضای فولاد افزایش می‌یابد، دست به دامپینگ می‌زنند.

بر اساس این گزارش، هزینه تولید فولاد خام در کارخانجات بزرگ چین در ژوئن ۲۰۰۸ معادل ۴۹۹۱ یوآن (۴۶۳ یورو) هر تن بوده است. در حالی که هزینه تولید این کالا در کارخانجات اروپا در این دوره به ۴۹۵ یورو هر تن می‌رسید، البته چین از امتیاز کک ارزان قیمت تر و دستمزد کمتر کارگر بهره‌مند است، اما تفاوت در این قیمت‌ها بیش از آن است که با هزینه حمل به اروپا جبران شود.

علاوه بر این، اگر سوبسیدهای داده شده به کارخانجات فولاد چین برداشته شود، آن گاه قیمت محصولات در این کشور به مراتب گران‌تر از قیمت‌های فعلی خواهد بود. این سوبسیدها یکی از عوامل اصلی افزایش تولید و ایجاد مازاد عرضه در چین است.

سهم صادرات فولاد چین از مجموع واردات اتحادیه اروپا، از ۲‌درصد در سال ۲۰۰۳ به ۳۰‌درصد در سال ۲۰۰۷ افزایش یافته که در این میان محصولات تخت با ارزش افزوده بالا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

چین حدود ۶۶۰‌میلیون تن ظرفیت تولید فولاد دارد، اما یوروفر با گردشی بیش از ۱۶۰میلیارد یورو و حدود ۴۴میلیون کارگر، مجموعا حدود ۲۰میلیون تن فولاد در سال تولید می‌کند.

بر اساس این گزارش، صنعت فولاد چین در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰‌میلیون تن به ظرفیت تولید خود می‌افزاید که این امر می‌تواند بازار فولاد را با مازاد شدید عرضه رو به رو سازد، بنابراین نگرانی کارخانجات فولاد اروپا طبیعی است.