گروه بورس‌کالا- رکود بازار فولاد در نخستین ماه سال 2009 خود را نشان داده و باعث شده تا فولادسازان به دلیل تداوم کاهش حجم تولید فولاد افت 24درصدی را تجربه کنند.

در نخستین ماه سال ۲۰۰۹ میلادی ۶۶ کشور تولیدکننده جهان در مجموع موفق به تولید ۸۵میلیون و ۷۶۸هزار تن فولاد خام شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۴درصدی مواجه شد. حجم تولید فولاد خام جهان در مدت مشابه سال قبل معادل ۱۱۲میلیون و ۸۷۰هزار تن بود.
رشد دو رقمی تولید فولاد در ایران
طی نخستین ماه سال ۲۰۰۹به دلیل سیاست‌های دولت مبنی بر رشد تولید فولاد و رسیدن به سقف ۴۰میلیون تن در سال ۲۰۰۹باعث شده تا ایران برخلاف سایر فولادسازان جهان کاهش تولید نداشته باشد، البته در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان شاهد رکود در بازار هستیم به خصوص که پایین بودن و در برخی موارد صفر بودن تعرفه واردات فولاد نیز مزید بر علت شده و در این اواخر نظم بازار را به هم زده و موجب اعتراض فولاد سازان به این موضوع شده است. بر اساس اعلام موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، تولید فولاد خام ایران در ماه ژانویه سال جاری ۹۱۰‌هزار تن برآورد شده است که ۲/۱۹‌درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین تولید فولاد خام در ایران در آخرین ماه سال گذشته میلادی حدود ۹۰۹هزار تن اعلام شده است که با مقایسه تولید ژانویه مشخص می‌شود که ایران سال جدید میلادی را با رشد تولید فولاد خام آغاز کرده است. بر اساس آمار موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، ایران با تولید حدود ۱۰‌میلیون تن فولاد خام در سال گذشته میلادی به رتبه نوزدهم جهانی و دوم خاورمیانه دست یافت.
چین کاهش تولید نداشت
کاهش حجم فولاد جهان در حالی صورت گرفت که همه تولیدکنندگان بزرگ فولاد خام جهان به جز چین در نخستین ماه سال جاری میلادی کاهش‌های دو رقمی را در تولید این کالای استراتژیک به ثبت رساندند. این در حالی است که تولید فولاد خام چین در ماه ژانویه با افزایش ۴/۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵/۴۱میلیون تن رسید. در همین حال تولید فولاد خام ژاپن در ماه ژانویه با ۸/۳۷‌درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به حدود ۴/۶میلیون تن رسید. کره‌جنوبی نیز کاهش ۶/۳۷‌درصدی تولید فولاد خام را در ماه ژانویه تجربه کرده و حدود ۵/۳میلیون تن فولاد خام تولید کرد. از سوی دیگر در اتحادیه اروپا، تولید فولاد خام آلمان در ماه ژانویه با ۶/۳۵درصد کاهش به حدود ۷/۲میلیون تن رسید. تولید ایتالیا نیز با ۴/۴۰درصد کاهش به ۶/۱میلیون تن رسید. فرانسه نیز با تولید ۹/۰میلیون تن فولاد خام در ماه ژانویه کاهش ۷/۴۶درصدی را در این زمینه به ثبت رساند. تولید فولاد خام انگلستان نیز در نخستین ماه سال جاری میلادی با ۴۵درصد افت نسبت به سال گذشته به حدود ۷/۰میلیون تن رسید. همچنین تولید فولاد خام آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۰۹ به ۱/۴میلیون تن رسید که کاهش ۷/۵۲‌درصدی را نسبت به ژانویه ۲۰۰۸ نشان داد. برزیل نیز با تحمل ۶/۴۵‌درصد کاهش حدود ۶/۱میلیون تن فولاد خام در همین ماه تولید کرد. استرالیا با ۴/۳۶ درصد کاهش حدود ۴/۰میلیون تن فولاد خام در ماه ژانویه تولید کرد. مصر نیز با تولید ۴/۰میلیون تن فولاد خام در ماه ژانویه کاهش ۲۳‌درصدی را در این زمینه به ثبت رساند. همچنین مجموع تولید جهانی فولاد خام در ژانویه ۲۰۰۹ حدود ۵/۴درصد بیشتر از ماه قبل از آن یعنی دسامبر سال ۲۰۰۸ بود که دلیل اصلی این افزایش تولید جهانی مربوط به رشد تولید فولاد خام در چین برخلاف سایر کشورها است. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، تولید جهانی فولاد خام در سال ۲۰۰۸ میلادی با ۲/۱درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۰۷ به یک‌میلیارد و ۷/۳۲۹‌میلیون تن رسیده بود.