گروه بورس کالا -منیژه حیاتی: یک ماه از آغاز فعالیت رینگ صادراتی بورس کالا گذشت و طی این مدت به دنبال استقبال دست‌اندرکاران بازار فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، بیش از 53میلیون دلار قیر، اکستراکت و نفتا در آن معامله شد.
بر اساس این گزارش طی این مدت بورس کالا در بخش رینگ صادراتی مجموعا ۶ جلسه معاملاتی داشته که در این مدت ۱۹میلیون و ۵۸۰دلار نفتا تولیدی شرکت پخش و پالایش، یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دلار اکستراکت تولیدی شرکت ایرانول و ۳۲میلیون و ۵۷۳هزار و ۳۸۱دلار قیر شرکت‌های نفت و پاسارگاد معامله شد.

در مجموع 53میلیون و 553هزار و 381دلار کالا از تاریخ 31/2/87 تا 1/4/87 در رینگ صادراتی معامله شد.غلامعباس زنگی‌آبادی، ناظر تالار بورس کالای ایران با اعلام این مطلب که معاملات رینگ صادراتی قابل توجه و دور از انتظار بود، گفت: رینگ صادراتی کالا شروع خوبی داشت و با توجه به استقبال معامله‌گران امیدواریم این رونق دوام یافته و بیشتر شود.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت: مرحله بازنگری در آیین‌نامه رینگ صادراتی بورس کالا در مراحل نهایی قرار دارد. ضمن آنکه نظرات تمامی فعالان بازار از جمله تجار و صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی را نیز دریافت کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: ظرف یک هفته آینده بازنگری این دستورالعمل نهایی می‌شود که پس از آن مجددا یک نسخه از آن را بین فعالان بازار توزیع خواهیم کرد تا نظرات نهایی خود در مورد آن را اعلام کنند.
وی در خصوص دستورالعمل اجرایی که بر اساس آیین‌نامه فعلی رینگ صادراتی در بورس اجرا می‌شود، گفت: درحال حاضر از آنجا که هنوز دستورالعمل جدید تهیه و به تصویب نرسیده، بورس براساس دستور‌العمل اجرایی که براساس آیین‌نامه قبلی تهیه شده عمل می‌کند و اتاق پایاپای بورس کالا نیز براساس آن نسبت به تسویه وجوه اقدام می‌کند، اما بعد از آنکه دوره گذار ۳ ماهه رینگ صادراتی به اتمام رسید و آیین‌نامه جدید نیز تهیه شد تمامی مراحل طبق این روش طی خواهد شد.
زنگی‌آبادی درخصوص پیشنهاداتی که تاکنون درخصوص بازنگری و تهیه دستور‌العمل جدید رینگ‌ صادراتی به بورس ارائه شده گفت: یکی از مسائل مهمی که تولید‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و صادرکنندگان تاکید زیادی داشتند مشخص شدن تکلیف اظهارنامه مالیاتی بود. به این صورت که تولید‌کنندگان معتقدند اظهارنامه باید به نام آنها ثبت شود و صادرکنندگان نیز معتقدند باتوجه به اینکه ریسک صادرات برعهده صادرکننده است این اظهارنامه باید به نام آنها ثبت شود. بورس در این مقطع هنوز تصمیم نگرفته، اما احتمالا این مورد را به توافق خریدار و فروشنده موکول خواهیم کرد. وی درخصوص روش‌های تحویل براساس FOB یا Export گفت: محدودیتی برای شرکت‌ها وجود ندارد و یک شرکت می‌تواند اگر برای یک کالا به صورت FOB خریدار نبود آن را به روش Export مجددا عرضه کند.