بورس‌نیوز- ورق‌های فولادی تولید شده توسط Posco به طور عمده در صنعت کشتی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رشد قیمت این محصول به طور حتم تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بر هزینه کارخانجات کشتی‌سازی خواهد داشت.

افزایش هزینه‌های تولید فولاد از جمله رشد شدید قیمت نهاده‌های انرژی و همچنین مواد اولیه، باعث شده است که قیمت محصولات فولادی در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. بنا بر گزارش‌های اخیر، قیمت ورق‌های فولادی از ابتدای سال ۲۰۰۸ تاکنون رشد چشمگیری را پشت سر گذاشته است. در این مدت، قیمت ورق فولادی گرم بیش از ۱۹۵ یورو در هر تن بالا رفته و هم‌اکنون در سطوح قیمت ۹۰۰ دلار در هر تن معامله می‌شود.

شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی نیز یکی پس از دیگری اقدام به افزایش قیمت‌های خود می‌کنند. بنا بر اعلام مسوولان این شرکت‌ها، فشار هزینه‌ای شدید در سال جاری راهی را جز افزایش قیمت پیش روی آنها نگذاشته است.

در چند هفته گذشته ، Posco بزرگترین تولیدکننده فولاد در کره جنوبی قیمت ورق فولادی تولید را خود را ۱۸درصد افزایش داد. قیمت محصول فوق تا پیش از این تصمیم ۶۹۰دلار در هر تن بود که پس از این اقدام به ۸۰۴دلار افزایش یافت.

ورق‌های فولادی تولید شده توسط Posco به طور عمده در صنعت کشتی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رشد قیمت این محصول به طور حتم تاثیر قابل ملاحظه‌ای را بر هزینه کارخانجات کشتی‌سازی خواهد داشت.

هفته گذشته نیز Nippon Steel دومین شرکت بزرگ تولید‌کننده فولاد در جهان، قیمت عمده فروشی ورق فولادی خود را ۱۰درصد افزایش داد. این اقدام قیمت ورق تولیدی این شرکت را ۹۷ دلار در هر تن بالا برده و آن را به بیش از ۱۰۰۰دلار در هر تن رسانده است.

پیش از این نیز ArcelorMittal بزرگترین تولید‌کننده فولاد در جهان نیز به دنبال رشد قیمت کک، سنگ آهن و منگنز، قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.در ایران نیز شرکت‌های مصرف‌کننده ورق گرم و سرد خصوصا شرکت‌های پیمانکاری از جمله صدرا و آذرآب و... از این قیمت‌ها تاثیر بسزایی می‌پذیرند.

۶۰ میلیون تن مصرف فولاد در خاورمیانه

در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۲۱‌میلیون تن فولاد خام در خاورمیانه تولید شد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۰ این میزان به ۳۵‌میلیون تن برسد. با این وجود مصرف فولاد نیز در این زمان ۶۰‌میلیون تن خواهد بود و شکاف موجود میان عرضه و تقاضا به نظر می‌آید که بر افزایش مستمر قیمت فولاد تاثیر شدیدی بگذارد.قیمت فولاد در امارات متحده عربی از ماه مارس تاکنون بیش از ۵/۱۲‌درصد افزایش یافته و هم‌اکنون به ۴۵۰۰درهم در هر تن رسیده است.

با وجود نیاز شدید صنعت ساخت و ساز به این محصول در امارات متحده عربی، افزایش تولید فولاد در خاورمیانه نیز نتوانسته جواب تقاضای شدید این ماده اولیه را بدهد و در عین رشد سریع هزینه‌های تولید فولاد، نتیجه‌ای جز افزایش بی‌سابقه قیمت آن نداشته است.نیاز شدید به فولاد در خاورمیانه هم اکنون منجر به روند سریعی در گسترش تولید این ماده اولیه گشته است. نشریه MEED طی گزارشی در این رابطه عنوان می‌کند با وجود اینکه در حال حاضر تنها ۲‌درصد از تولید جهانی فولاد متعلق به خاورمیانه می‌باشد، اما تقاضای شدید تا سال ۲۰۱۰ منجر به گسترش بسیار زیاد تولید این کالا در منطقه خواهد شد. در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۲۱‌میلیون تن فولاد خام در خاورمیانه تولید شد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۰ این میزان به ۳۵‌میلیون تن برسد. با این وجود مصرف فولاد نیز در این زمان ۶۰‌میلیون تن خواهد بود و شکاف موجود میان عرضه تقاضا به نظر می‌آید که بر افزایش مستمر قیمت فولاد تاثیر شدیدی بگذارد. قیمت آهن قراضه نیز که در تولید فولاد بسیار کاربرد دارد در حال حاضر به شدت افزایش یافته است. هم‌اکنون ترکیه و کشورهای اروپایی صادرکننده آهن قراضه قیمت‌های این کالا را برای تحویل در خاورمیانه به شدت افزایش داده‌اند.به نظر می‌آید که تقاضای شدید فولاد در خاورمیانه و به خصوص امارات متحده عربی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید این محصول، به معضل جدی برای صنعت ساخت و ساز این کشور در ‌سال‌های پیش رو تبدیل شود.