انقلاب درم!

گروه تاریخ و اقتصاد: جریان زیاد پول نیز از عواملی بود که باعث کاهش ارزش پول می‌شد. وقتی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شد، برای جبران کسری، به انتشار پول متوسل می‌شد که این کار نیز عواقبی را در پی داشت.

شاه عباس دوم به ضرب زیاد پول اقدام کرد که این کار موجب سقوط وضع ثابت پول و در نتیجه، تورم و سختی معیشت مردم شده بود.یکی از اسنادی که آگاهی‌های سودمندی را درباره ضرب زیاد پول و سقوط وضع پول ارائه می‌کند، اشعار مآل قدرتی است که در تذکره نصرآبادی آمده است. «مآل قدرتی» در این ابیات، به وضع ضرب سکه در این دوران اشاره می‌کند و می‌گوید که به‌دلیل ضرب زیاد فلوس، این سکه چنان «ناروا» شده بود که حتی گدا نیز از پذیرش آن سرباز می‌زد. او اشاره می‌کند که ضرب سکه‌های مسی و به موازات آن، تقلب، بسیار رواج یافته بود. وی این وضع را به «انقلاب درم» تعبیر کرده است و در ضمن، ماده تاریخ این رویداد نیز به شمار می‌رود که برابر با سال ۱۰۶۴ه. ق (۱۶۵۴م) است.

منبع:

فصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ اسلام و ایران دانشگاه الزهرا (س)، سال 23، دوره جدید، شماره 18، پیاپی 108، تابستان 1392، ص. 13-1، به نقل از مقاله کاهش ارزش پول در اقتصاد عصر صفوی و عوامل موثر بر آن، نوشته هاشم‌آقاجری و زهرا قشقایی نژاد