افزایش شدید عرضه زعفران تقلبی

بازار پر شده است از بسته‌های کوچک به اصطلاح زعفران که با قیمت‌های بسیار نازل ۵ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسند. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله ۸ تا ۱۴ میلیون تومان است و به گفته کارشناسان با این قیمت، هر مثقال زعفران نباید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد. آنچه در بازار با قیمت نازل به نام زعفران عرضه می‌شوند محصولات رنگ شده هستند که می‌توانند تهدیدی برای سلامتی مردم باشند.

علی حسینی، عضو هیات‌رئیسه شورای ملی زعفران، دراین‌ باره گفت: «با افزایش قیمت هر محصولی امکان افزایش تقلب در آن وجود دارد. در بازار زعفران نیز هم این اتفاق بیش از گذشته درحال رخ دادن است و در پی افزایش قیمت زعفران، بازار پر شده است از «زعفران‌های تقلبی که می‌توانند برای سلامت مردم بسیار مضر باشند.» وی تاکید کرد: «زعفران‌های تقلبی برای جذب مشتریان با قیمت‌های نازل عرضه می‌شوند.» این مقام مسوول با تاکید بر اینکه سودجویان برای تبدیل ظاهر زعفران تقلبی به زعفران واقعی از راه‌های جدیدی استفاده می‌کنند، افزود: «متقلبان از تکنیک‌های جدیدی استفاده می‌کنند تا امکان تشخیص زعفران واقعی از تقلبی برای مردم مشکل‌تر شود. راه مقابله با تقلب نیز افزایش نظارت و آگاهی مردم است. لازم است به سرعت دستگاه‌های ناظر برای کنترل بیشتر بازار زعفران ورود کرده و نسبت به شرایط پیش آمده پاسخگو باشند.» عضوهیات‌رئیسه شورای ملی زعفران در پاسخ به این پرسش که مردم چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهند، گفت: «همیشه به ارزانی‌های غیرمنطقی شک کنید، درحال‌حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران فله‌ای ۸ تا ۱۴ میلیون تومان است، با این قیمت هر مثقال زعفران بسته‌بندی شده نباید کمتر از ۵۰ هزار تومان باشد. به ظاهر هر برگ زعفران نیز دقت کنید، شکل ظاهر زعفران شبیه میخک خشک شده است و انتهای دندانه‌دار دارد و در ادامه کمی پیچیده شده و در انتها باریک می‌شود.»

وی با بیان اینکه توجه به رنگ زعفران نیز اهمیت دارد، افزود: «زعفران هیچ‌گاه در آب گرم به ناگاه رنگ خود را رها نمی‌کند و رنگ‌دهی آن به تدریج و از زرد آغاز شده و به سمت قرمز روشن می‌رود.» حسینی در پایان یادآور شد: «با توجه به استفاده سودجویان از روش‌های جدید تقلب، شاید شناخت زعفران واقعی از تقلبی سخت باشد و تنها آزمایشگاه بتواند آن را تشخیص دهد، این موضوع مسوولیت دستگاه‌های مربوطه که مسوول نظارت و حفظ سلامت مردم هستند را بیشتر می‌کند.»

  درخواست برای روز ملی زعفران

این درحالی است که وزیر جهادکشاورزی دیروز در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ثبت ۲۷ مهر به عنوان روز ملی زعفران شد.

کاظم خاوازی، وزیر جهادکشاورزی با ارسال نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا درخصوص ثبت روز ملی زعفران در ۲۷ مهر که اوج فصل برداشت این محصول و آغاز به‌کار طرح مدیریت تولید و صادرات زعفران است، اقدام شود. این تصمیم برای ارج نهادن به زحمات تولیدکنندگان و ارتقای جایگاه بازار این محصول گرفته شده است.