به گزارش «دنیای اقتصاد» مجید نادرالاصلی در جلسه علنی شورای شهر اصفهان افزود: این رودخانه بعنوان یک رود تاریخی باید بصورت آشکار و شفاف، جایی در بودجه سال آینده کشور داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در این خطه ادامه داد: اصفهان با وجود تولید فراوان برق، فولاد و دیگر محصولات برای کل کشور، آلوده‌ترین شهر ایران محسوب می شود اما عوارض آن تنها مُختص مردم این خطه است.

رئیس شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، عنوانی فریبنده است، زیرا اگر آب این طرح به صنایع اختصاص می‌یابد نباید آن را به مثابه انتقال آب به فلات مرکزی بنامند، برای مثال حقابه‌داران اصفهان مشخص هستند اما از اختصاص آب به آنان دریغ شده است اما اینگونه تصور می‌شود که آب موردنیاز این قشر نیز تامین خواهد شد. محمد نورصالحی با بیان اینکه پروژه‌های انتقال آب به فلات مرکزی مدت‌ها بر زمین مانده‌ است، تصریح کرد: پروژه‌های تامین آب برای فلات مرکزی ایران، پیشتر ردیف بودجه داشت اما با ضعف تدبیر وزرای نیرو در دولت‌های گذشته و دولت فعلی، پیش نرفته است. رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نیروگاه شهید منتظری این شهر بدترین سوخت(مازوت) را برای تولید برق و استفاده عمومی در کشور استفاده می‌کند، اما شهروندان اصفهانی با افزایش آلودگی ناشی از آن به بیماری‌های مختلف مانند سرطان مبتلا می‌شوند.

وعده‌های بی‌ثمر دولت‌ها برای حل خشکی زاینده‌رود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: دولت‌های مختلف در انتخابات با قول حل مشکلات آبی اصفهان و خشکی زاینده‌رود پا به عرصه می گذارند، اما پس از آن در عمل تغییری رُخ نمی‌دهد.

رسول میرباقری افزود: وزیر نیرو تخصیص آب برای صنعت را به حساب آب اصفهان می‌گذارد و بنوعی مغالطه‌ می‌کند و بدون شک این مغالطه‌ها جواب اشک‌ها و خون دل‌هایی که در زاینده‌رود ریخته شد، نیست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به پیرایش شهری در اصفهان گفت: در یک سال و نیم اخیر شاهد اتفاق خاصی نبوده‌ایم و مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان باید برنامه زمانبندی خود را در این باره ارائه کنند.

عملکرد جزیره‌ای نهادها در بافت تاریخی اصفهان

این عضو شورای شهر با تاکید اقدامات جدی در حوزه بافت تاریخی خاطرنشان کرد: در این زمینه جزیره‌ای عمل شده و مدیریت واحدی وجود نداشته است و باید برای آن مدیریت واحد تعریف شود.

عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز گفت: بودجه ۲۱ هزار میلیاردی سال آینده شهرداری اصفهان افق‌های اقتصادی را پیش روی این شهر قرار خواهد داد.

علی صالحی ادامه داد: مقدمات اجرای پروژه‌های سال آینده باید از ابتدای سال فراهم شود تا شاهد از دست نرفتن زمان و انضباط برنامه‌ای باشیم.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند بطوریکه رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد «چم آسمان» در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشک شده است و از مهر سال ۹۹ تاکنون نیز، این موضوع تکرار می‌شود.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران که بعنوان اصلی‌ترین منبع آب بخش‌های محیط زیست، آشامیدنی، کشاورزی و صنعت به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته بدفعات خشک شده است.