بیم فعالان بیمه از رگولاتور

اگر بخواهیم به بعضی از چالش‌‌‌های استارت‌آپ‌‌‌ها اشاره کنیم، شاید تورم و ازدیاد هزینه‌‌‌های اجرایی، اولین مورد خواهد بود. افزایش قیمت‌ها بر قدرت خرید مردم تاثیر بسیاری گذاشته و این مساله باعث شده است تا شرایط رشد بسیاری از کسب‌وکارها نسبت به گذشته مطلوب نباشد. از طرفی بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط فعلی (از جمله کاهش ارزش پول ملی)، دیگر انگیزه‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند؛ ازاین‌رو، بسیاری از استارت‌آپ‌‌‌ها با مشکل تامین مالی مواجه شده‌‌‌اند. مورد دیگر مربوط به حوزه منابع انسانی و جذب نیروهای متخصص است. مهاجرت نیروهای متخصص به دلایلی نظیر تحریم و عدم‌دسترسی به ابزارهای مختلف، به‌یکباره موجب فقدان افراد ماهر در حوزه‌‌‌های مختلف در سراسر کشور شده است. اجرای برخی سیاستگذاری‌‌‌ها را هم باید به این دلایل اضافه کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در چند ماه گذشته مطرح و باعث افزایش نگرانی افراد در حوزه استارت‌آپ شده، بحث صیانت از فضای مجازی است. نبود اطلاعات شفاف در خصوص چگونگی اجرای این امر و انتشار اطلاعات ضد و نقیض سبب التهاب در بین افراد شده است؛ مساله‌ای که افزایش آمار مهاجرت به خارج از کشور یا فکر کردن در خصوص آن را به همراه خواهد داشت.

در کنار همه این چالش‌‌‌ها، برخی اتفاقات باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به کسب‌وکارهای آنلاین می‌‌‌شود. برخلاف تصور بسیاری، کرونا تمایل بیشتر افراد را به خرید محصولات و خدمات از طریق اینترنت در پی داشت. یکی از صنایعی که در چند سال گذشته، به‌ویژه در بازه زمانی کنونی، رشد زیادی داشته، صنعت بیمه آنلاین بوده است. صنعت بیمه توانسته است، از طریق فضای آنلاین، ضریب نفوذ زیادی بین مردم داشته باشد. اگر سهم نفوذ این صنعت نسبت به بقیه بیشتر نباشد، کمتر نیست.

سبک زندگی مردم و چگونگی دادوستد و خرید در کشور ما نسبت به ده‌سال پیش تغییرات زیادی داشته است؛ اما چالش‌‌‌ عدم‌تطابق فعالیت کارگزاری‌‌‌ها با انتظارات را در پی دارد. هنگامی که در بحث بیمه، صحبت از تحویل دیجیتال می‌شود، می‌‌‌توان گفت هنوز با اجرای این تحول فاصله زیادی داریم. در بحث تحول دیجیتال، تفکر اشتباهی وجود دارد. خرید انواع بیمه از طریق اینترنت، صرفا به معنای تحول دیجیتال نیست. با اینکه فعالیت در بستر اینترنت، باعث تسهیل خرید بیمه‌‌‌گذاران و دریافت اطلاعات انواع بیمه شده است؛ اما شرکت‌های بیمه بیشتر ترندهای روز را در تیررس توجه خود قرار داده‌‌‌اند.

بحث تحول دیجیتال چیزی نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد و به زمان نیاز دارد. همچنین این درک اشتباه که کانون توجه باید بیرون از صنعت بیمه باشد، برای فعالان صنعت بیمه مشکلاتی ایجاد می‌کند. نبود مقررات صحیح، نقش رگولاتورها و رفتار آنها نسبت به این اکوسیستم، نبود زیرساخت‌‌‌های لازم برای اجرا و در آخر، درک نامناسب و نبود فرهنگ مناسب در این خصوص، از مهم‌ترین چالش‌‌‌های شرکت‌ها و دفاتر فعال صنعت بیمه است. مساله اینجاست که حتی اگر فعالان صنعت بیمه بخواهند، در مسیر رشد گام بردارند، برخی قوانین دست آنها را بسته است. با وجود بهبود اوضاع صنعت بیمه نسبت به قبل، هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی مسیری طولانی در پیش‌رو داریم.