دنیای اقتصاد: درحالی که قوانین و محدودیت‌های ترامپ درباره ورود شهروندان ایرانی به آمریکا در کش و قوس تایید و رد شدن در دادگاه‌های این کشور است، معاون رئیس‌جمهوری ایران از سفرهای خوب و پُرتعداد اتباع آمریکایی‌ به کشورمان خبر داده و تاکید کرده است قوانین وضع‌شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در تعداد سفر آمریکایی به ایران تاثیر منفی نداشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گردشگران آمریکایی یکی از سه گروه گردشگرانی هستند که بیشترین هزینه‌ها را حین سفر دارند و از این رو بسیاری از کشورهای مقصد گردشگری سعی می‌کنند برای این بازار هدف برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند. با این‌همه برخی کارشناسان قوانین و محدودیت‌های نژادپرستانه ترامپ علیه ایران را عاملی برای کاهش گردشگران آمریکایی ورودی به کشورمان می‌دانند. با این‌همه به گزارش «تسنیم»، زهرا احمدی‌پور با بیان اینکه برای ما هیچ تفاوتی نمی‌کند که گردشگر از کدام کشور به ایران می‌آید، تاکید کرده است: «هر گردشگری که به کشورمان سفر کند محترم و میهمان ما است. با وجود اینکه رئیس جمهوری آمریکا محدودیت‌هایی ایجاد کرد، ولی ما کاری با این محدودیت‌ها نداریم؛ چراکه ایران کشوری است که درهای آن به روی گردشگران دنیا باز است، به‌جز آن معدود کشورهایی که از لحاظ مباحث خاصی برای حضور اتباع‌شان محدودیت داریم.» وی خاطرنشان کرده است: «آمریکایی‌هایی که هم‌اکنون نیز به ایران سفر می‌کنند به نسبت پرتعداد هستند و بحث‌های ترامپ نیز در تعداد سفر اتباع آمریکایی به ایران موجب کاهش نشده است.»

بستگی رشد گردشگری به عوامل سیاسی

همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه دولت یازدهم، ایران را به عنوان مقصد امن و باثبات گردشگری به دنیا شناساند، اظهار کرده است: «همیشه گردشگری از عوامل سیاسی متاثر می‌شود و تاثیرات مثبت و منفی آن بسته به مثبت و منفی بودن آن رویداد سیاسی است.» احمدی‌پور افزوده است: «امروز شما وارد هر شهری می‌شوید پر از گردشگران خارجی است و کسی نمی‌تواند بگوید گردشگری رشد نداشته است. اکنون دیگر کسی منکر این نیست که تعداد گردشگران خارجی در رستوران، کوچه و فرودگاه و مکان‌های عمومی رو به افزایش است اما برای پایداری و استمرار این توفیقات باید برنامه‌ریزی بلندمدتی داشت.» به گفته وی، آمار گردشگران ورودی به کشور مدام در حال افزایش است؛ گردشگران ظرفیت‌ها و جذابیت‌های ایران را به خوبی تشخیص داده‌اند و ایران از سوی مجلات و سایت‌های بین‌المللی به عنوان یکی از بهترین مقاصد سفر معرفی می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تمرکز دولت یازدهم روی توسعه گردشگری است و تمام توانش را برای توسعه این صنعت گذاشته، خاطرنشان کرد که همین شرایط در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت. احمدی‌پور تاکید کرده است: «گفتمان اقتصاد بلورین گردشگری در دوره مدیریت من به‌وجود آمد و اکنون دیگران آن را شنیده، درک کرده و تکرار می‌کنند.» وی همچنین یادآور شده است: «سیاست‌های کلی گردشگری در ماه‌های آینده تدوین و ابلاغ می‌شود تا دستگاه‌های دولتی و بخش‌خصوصی با این سیاست‌های کلان همگام باشند.»

سرنوشت جذب عربستانی‌ها به ایران

معاون رئیس‌جمهوری همچنین درباره سرنوشت عادی‌سازی سفر گردشگران شیعه عربستانی به ایران توضیح داده است: «طی رایزنی‌های که برای برقراری حج امسال برگزار شد، این پیشنهاد را داده بودیم تا درباره گردشگران عربستانی طرح بحث شود ولی سازمان حج هنوز به ما گزارشی ارائه نکرده است که آیا در این باره صحبتی به میان آمده یا خیر.» احمدی‌پور خاطرنشان کرده: «به نظر می‌رسد، باید یکی و دو حج برگزار شود تا فضا به‌سمت عادی‌سازی پیش رود. انتظار اینکه با برگزاری یک حج، گردشگران عربستانی نیز به ایران سفر کنند شاید کمی زود باشد.»