شاهد دایی  از پرسپولیس اخراج شد!

گروه ورزش: انگار هیچ‌وقت قرار نیست پرسپولیسی‌ها رنگ آرامش ببینند. در شرایطی که کادر فنی سرخپوشان در یک هفته گذشته سعی کرده بود با برگزاری تمرینات پشت درهای بسته از حجم حواشی بکاهد و در آستانه دربی۷۹ آرامش را بر این مجموعه حاکم کند، باز هم وزارت ورزش قرمزها را غافلگیر کرد. میلیون‌ها هوادار پرسپولیس در حالی روز تعطیل آخر هفته‌شان را آغاز کردند که خبر تغییر دو عضو هیات‌مدیره این باشگاه به سرتیتر خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود. نمی‌شد باور کرد که درست دو روز به بازی مرگ و زندگی با استقلال، زلزله خودخواسته مدیریتی پرسپولیس را تکان بدهد، اما خب این اتفاق رخ داد.

وزیر، شاهد دایی را کنار گذاشت!

اصل خبر را پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان منتشر کرد: «طی حکمی از سوی وزیر ورزش و جوانان، اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس منصوب شدند. دکتر محمود گودرزی، آقایان حسین کلانی و جعفر کاشانی را به‌عنوان اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس انتخاب کرد. به این ترتیب کاظم‌پور و خواجه‌وند از هیات مدیره این باشگاه جدا شدند.» غیر از بحث «زمان» اعمال این تغییر که بدون شک می‌تواند به شدت بحث‌برانگیز باشد،‌ داستان برکناری کاظم‌پور هم در نوع خودش جالب است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، چندی پیش وزیر ورزش از علی دایی به دادگاه شکایت کرد. محتوای این شکایت هم مربوط به آن می‌شد که آقای گل فوتبال ملی جهان ادعا کرده بود گودرزی عامل اصلی برکناری او از پرسپولیس بوده است. در خلال بررسی این پرونده، سرمربی سابق پرسپولیس مستنداتی را در اختیار دادگاه قرار داد که ظاهرا بخشی از آن مربوط به اظهارات کاظم‌پور می‌شده است. روز ۲۵ آبان عسگری پیش‌بین، وکیل علی دایی به «ایلنا» گفته بود: «مسوولان وزارت‌ورزش فکر می‌کردند رحیمی و دایی مدرک محکمه‌پسندی ندارند و به راحتی این دو را محکوم می‌کنند. با این حال ما شهودی را به دادگاه بردیم و آنها علیه وزارتخانه و اینکه به صراحت به رحیمی گفته شده باید دایی را برکنار کنید تا به شما کمک مالی شود شهادت دادند و به قرآن قسم خوردند. رحیم زارع نماینده مردم آباده و کاظم‌پور عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس از جمله شهودی بودند که در دادسرا حاضر شدند و به نفع دایی شهادت دادند.» توجه به این نکته، معادلات را به کلی تغییر می‌دهد؛ به ویژه وقتی یادمان می‌افتد وزارت ورزش در این ماجرا شکایتش را پس گرفت و عقب‌نشینی کرد!

عضو هیات‌مدیره، منشی هیات‌مدیره شد!

واکنش‌ها به تغییر اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس هم قابل تامل بود. حسین کلانی که یکی از اعضای تازه‌وارد است، ظهر دیروز به «ایسنا» گفت: «من این موضوع را همین الان از طریق شما می‌شنوم. تا این لحظه هیچ حکم رسمی‌ به من ابلاغ نشده است. دو تا سه روز است که به دلیل بیماری در خانه هستم و هیچ ارتباطی با باشگاه نداشته‌ام.» همچنین جعفر کاشانی که پیش‌تر در اواسط دهه ۸۰ تجربه حضور در هیات‌مدیره قرمزها را داشته و البته موفقیت چندانی هم کسب نکرده، دیگر عضو اضافه شده است. او به خبرگزاری فارس می‌گوید: «این موضوع را باید از شخص وزیر ورزش بپرسید که چه شد ما به عضویت هیات مدیره درآمدیم اما باید بگویم پرسپولس باشگاه خودمان است و اگر کاری از دست‌مان برآید برای این باشگاه انجام می‌دهیم.» در سمت مقابل غیر از کاظم‌پور، خواجه‌وند هم از اعضای برکنار شده است. او در مورد آنچه برایش رخ داده به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «من با هیچ‌کس در باشگاه اختلاف نداشتم ضمن اینکه برکناری‌ام از هیات مدیره به این معنا نیست که دیگر سمتی در باشگاه پرسپولیس نداشته باشم. از شنبه در باشگاه حضور خواهم داشت و با اختیارات جدید کار خواهم کرد.» او البته چندان بیراه هم نگفته بود، چرا که تنها دقایقی بعد حمیدرضا سیاسی از پست جدید خواجه‌وند پرده برداشت. رئیس هیات مدیره سرخپوشان به سایت کاپ گفت: «بنده آقای خواجه‌وند را به عنوان سخنگوی باشگاه و منشی هیات مدیره منصوب می‌کنم و ایشان به این شکل به فعالیتش در باشگاه ادامه می‌دهند.» عالی‌تر از این هم مگر ممکن است یک باشگاه را اداره کرد؟

استقلال هم از خودمان است!

اما طی ماه‌های اخیر حرف‌وحدیث‌های زیادی در مورد گرایش‌های رنگی رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس به گوش می‌رسیده و خیلی‌ها او را به جانبداری از استقلال متهم می‌کردند. سیاسی در ابتدای حضورش در پرسپولیس مدعی شد: «قلعه‌نویی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است.» و همین مساله به شایعات دامن زد. هفته گذشته اما حسین ماهینی که به تازگی برای گذراندن خدمت سربازی‌اش از پرسپولیس جدا شده، ادعا کرد سیاسی در ابتدای فصل هفت میلیارد تومان به باشگاه استقلال کمک مالی کرده است؛ آنچه از سوی باشگاه پرسپولیس تکذیب شد. سیاسی روز گذشته در مورد مجموعه این مسائل که متفاوت‌ترین مشکل این روزهای پرسپولیسی‌ها محسوب می‌شود به سایت کاپ گفت: «من هیچ وقت استقلالی نبودم و کمکی هم به این تیم نکردم. البته کاری از دستم بر بیاید، انجام می‌دهم و خیلی هم خوشحال می‌شوم زیرا استقلال هم مثل پرسپولیس برای خودمان است.» او همچنین به مساله تغییرات در پرسپولیس هم به این شکل واکنش نشان می‌دهد: «البته من تا دیروز در جریان تغییرات در پرسپولیس نبودم و از آن زمان نیز نتوانستم با وزارت ورزش ارتباطی برقرار کنم. اصلا الان نمی‌دانم که خودم هم هستم یا خیر. باید تا شنبه صبر کنیم تا با مسوولان وزارت ورزش صحبت کنم. در مورد اعضای جدید هیات مدیره وزیر ورزش تصمیم می‌گیرد، البته چون باشگاه در حال واگذاری است، باید وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع در این باره نظر بدهد.»

وقتی «بهترین ترکیب» متلاشی شد

پرسپولیس از اواخر فصل گذشته بهای بسیار سنگینی برای تغییرات مدیریتی پرداخت. وقتی اعضای جدید هیات‌مدیره این باشگاه متشکل از استیلی، زادمهر، سیاسی، سلیمی، مونسان، کاظم‌پور و خواجه‌وند رسما از سوی وزارت ورزش معرفی شدند، محمود گودرزی در حاشیه اولین نشست آنها گفت: «حامی واقعی، مجموعه حاضر است و از اسپانسر این باشگاه که هم دولت و هم باشگاه را حمایت می‌کند نیز تشکر می‌کنم. ترکیب فعلی هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس تهران، بهترین ترکیب ممکن است.» حالا اما باید از دوستان محترم در وزارت ورزش پرسید این «بهترین ترکیب» که با آن همه وسواس انتخاب شده بود چه سرنوشتی پیدا کرد؟ چرا خیلی اعضایش یا ریزش کردند یا در سایه قرار گرفتند؟ چطور اسپانسر کنار رفت و این همه مصیبت برای پرسپولیس به وجود آمد؟ به راستی به چنین شیوه‌ای در مدیریت، چه نمره‌ای می‌توان داد؟