یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در یک سال

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۷/ ۱ درصدی، بیشترین رشد هفتگی از مرداد ۹۵ را ثبت کرد. در هفته اخیر افت شاخص دلار در کنار سیگنال‌های تقویت سیاست‌های مالی و پولی چین و برنامه‌ها برای کاهش آلودگی هوای این کشور از قیمت جهانی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی حمایت کرد. بنابراین بازگشایی نمادها و سیگنال‌های مثبت گزارش‌های ۳ماهه از گروه‌های مزبور حمایت کرد. همچنین رشد ۵۰ درصدی ارزش و ۴۰درصدی حجم معاملات نسبت به میانگین تیر نیز شاخص را به بالاترین سطح از ۱۴ فروردین ۹۵ رساند. در هفته اخیر شاهد خروج نقدینگی از گروه‌های کوچک‌تر شامل قند و شکر و حرکت به سمت نمادهای بزرگ‌تر بودیم. بازگشایی سایر نمادها، با توجه به توقف ۶۹ نماد بورسی، یک‌چهارم ارزش بازار و کم‌نوسانی قیمت جهانی کالاها (به جز مس که در ۶۳۰۰ دلار نوسان داشت) می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز

احتیاط دلار نزدیک سقف

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی یک درصدی به نرخ 3793 تومان معامله شد. با وجود تداوم روند کم‌نوسان دلار در ابتدای هفته در سطح 3770 تومانی، اما روز چهارشنبه افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، رشد نرخ حواله‌ای درهم و افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه رشد 20 تومانی دلار را رقم زد. موضوعی که با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، روند صعودی دلار را تشدید کرد. بنابراین با وجود نوسان دلار نزدیک سقف 3800 تومانی در ساعات ابتدایی معاملات روز پنج‌شنبه، اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، خروج معامله‌گران سکه در کنار تقویت احتیاط معامله‌گران دلار را با افت 4 تومانی مواجه کرد. با وجود مقاومت سطح 3800 تومانی در ماه‌های اخیر، اما منفی شدن تراز تجاری (پیشی گرفتن واردات از صادرات) در 4 ماه ابتدایی سال، با چشم‌انداز مازاد تقاضا، حمایت عوامل بنیادین از دلار را نشان می‌دهد.

بازار سکه

اهرم دوگانه سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در کنار تداوم نوسان نرخ دلار در سطح ۳۷۹۰ تومانی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی چشم‌انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا اونس طلا را روز پنج‌شنبه به سقف ۶ هفته، ۱۲۶۵ دلار رساند. اما در ادامه شناسایی سود، رشد بازارهای سهام و رشد اندک شاخص دلار طلا را به زیر سطح ۱۲۶۰ دلاری بازگرداند. روز جمعه نیز شاهد شرایط احتیاطی برای رشد اقتصادی (GDP) سه ماه دوم آمریکا بودیم. با وجود رشد دلار تا نزدیک سقف ۳۸۰۰ تومانی، اما روز پنج‌شنبه افزایش عرضه با تقویت احتیاط معامله‌گران افت اندک دلار در سطح ۳۷۹۰ تومانی را رقم زد. مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی در برابر دلار و مقاومت سقف ۱۲۶۰ دلاری در برابر اونس طلا محتمل است.

بازار طلای جهانی

رشد طلا با سیگنال فدرال رزرو

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1258 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کمترین سطح در یک سال اخیر با بیانیه نشست اخیر فدرال رزرو طلا را به سقف 6 هفته (1265 دلار) رساند. اما رشد بازارهای سهام و شناسایی سود میان معامله‌گران در ادامه نوسان طلا در سطح 1255 تا 1260 دلاری را رقم زد. فدرال رزرو تاکید داشت برای افزایش نرخ بهره تغییرات نرخ تورم را به دقت در نظر خواهد داشت. با توجه به هدف 2 درصدی فدرال رزرو چشم‌انداز تدریجی شدن افزایش نرخ بهره تقویت شد. موضوعی که با توجه به هزینه‌های مالی دلاری شرکت‌‌های آسیایی در کنار گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها، بازارهای سهام آسیا را به سقف 10ساله رساند. روز جمعه رشد یورو و اصلاح بازارهای سهام تا حدی از طلا حمایت کرد. آمار رشد اقتصادی سه‌ماه دوم آمریکا می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌تحرکی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۱ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شدند. از نیمه دوم تیر شاهد حبس بازه‌ای اوراق در سطح ۷۶ تا ۷۷ هزار تومانی هستیم. کاهش شتاب رشد تقاضا در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده، از جمله صندوق یکم بانک مسکن، روند کم‌نوسان «تسه»ها را رقم زده است. گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود افت ۲ درصدی حجم معاملات تهران در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته، سیگنال‌های افزایش تقاضا در برخی مناطق تهران را رصد کرده است. با وجود کاهش حجم تقاضا در مناطق یک و دو تهران، همچنین کاهش تقاضا در مناطق متناسب با درآمد زیرمیانگین، در مناطق پیشران مسکن، میانگین رشد ۸ درصدی تعداد معاملات نسبت به تیر سال گذشته، افزایش تقاضای متقاضیان در دهک درآمدی متوسط را نشان می‌دهد. موضوعی که سیگنالی برای خروج تدریجی مسکن از رکود است.

بازار نفت

نفت نزدیک سقف ۸ هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 49 دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی نفت آمریکا به میزان 2/ 7 میلیون بشکه در کنار افت شاخص دلار رشد قیمت نفت به سقف 8 هفته‌ای را رقم زد و برنت بالاتر از 51 دلار قرار گرفت. رشد تقاضای بنزین با قرار گرفتن در تابستان و رشد قیمت بنزین همچنین افزایش تقاضای نفت از سوی پالایشگاه‌های آمریکا موجودی نفت این کشور را به کمترین سطح از ژانویه رسانده است. علاوه بر این کاهش تولیدات آمریکا به 41/ 9 میلیون بشکه در روز (از 43/ 9) و کاهش بودجه‌های سرمایه‌گذاری توسعه‌ای تولیدکنندگان شیل در هفته‌های اخیر سیگنال‌های کند شدن تولیدات شیل را ارائه می‌دهد. پیش‌تر نیز اعلام عربستان مبنی بر کاهش صادرات و در ادامه توافق کویت و امارات برای کاهش تولید از قیمت نفت حمایت کردند.