یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

توقف صعود شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۲۴ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۷۸هزار و ۲۴۸ واحدی ایستاد. شناسایی سود میان معامله‌گران و افزایش فشار فروش پس از ۲۰ روز رشد متوالی، طولانی‌ترین دوره رشد از مرداد ۸۹، روز گذشته شاخص کل را با افت همراه کرد. نشانه‌های تغییر رفتار سهامداران، افت شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را از روز یکشنبه رقم زده بود. به این ترتیب روز گذشته نمادهای «خودرو» و «خساپا» با مقاومت سطوح تکنیکال، بیشترین تاثیر را بر افت شاخص داشتند. همچنین در سایر گروه‌ها نیز از جمله محصولات فلزی، کاشی و سرامیک و لاستیک که پیش‌تر رشد قابل‌توجهی را با هدف کسب سود کوتاه‌مدت ثبت کردند، روز گذشته نزولی شدند. همچنان حرکت قیمت جهانی فلزات در کف، مس زیر ۵۷۰۰ دلار و روی زیر ۲۷۰۰ دلار در کنار ریسک‌های سیاسی عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار ارز

سایه عوامل سیاسی بر بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۷۵۴ تومان معامله شد. پیش‌تر، عوامل روانی از جمله ریسک تشدید نوسانات نرخ دلار با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی را از دلار تقویت کرده بود، اما با حرکت دلار به زیر سطح مزبور، روز یکشنبه با وجود شناسایی کف توسط معامله‌گران و افزایش تقاضای دلار، اما تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از حرکت دلار به بالاتر از سطح مزبور شد. بنابراین، چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در بازار ارز، روز گذشته نیز کاهش تقاضای دلار را رقم زد و نوسانات اندک نرخ دلار در سطح ۲۷۵۰ تومانی را شاهد بودیم. همچنان با توجه به کاهش ارزش جهانی دلار به کف سه‌هفته‌ای، انتظار برای رشد تقاضای آربیتراژی نیز کمرنگ شده است. تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار در روزهای آتی محتمل است.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان معامله شد. در شرایط روند نزولی نرخ دلار، حرکت اونس طلا در میانه معاملات تا سقف ۱۲۹۶ دلار، با تقویت خوش‌بینی معامله‌گران‌قیمت سکه را به بالاترین سطح از خرداد ۹۲ رساند. در روزهای اخیر تقویت ریسک‌های ژئوپولیتیک با حمله نظامی آمریکا به سوریه و افغانستان و احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه آسیا، همچنین نزدیک شدن به انتخابات فرانسه، با شکستن مقاومت ۲۰۰روزه نوسانات صعودی طلا را تشدید کرد. با این وجود، چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا، انتظار مقاومت سطح ۱۳۰۰ دلاری را تقویت کرده است. خوش‌بینی معامله‌گران به طلا بیش‌واکنشی سکه به اونس طلا را رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد و بالاتر از ۸۰ هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی

تداوم سقف‌شکنی طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۹ دلار معامله شد. ریسک‌های ژئوپولیتیک و افت شاخص دلار به کف سه‌هفته‌ای اونس طلا را در ابتدای معاملات به ۱۲۹۶ دلار رساند. آزمایش موشکی هرچند ناموفق کره‌شمالی روز یکشنبه، همچنین تقویت احتمال تشدید ناآرامی‌ها در منطقه آسیا و حمله نظامی آمریکا به سوریه و افغانستان نوسان طلا را بالاتر از سطح ۱۲۸۵ دلاری رقم زده است. بنابراین با وجود رشد تولید ناخالص داخلی چین به میزان ۹/ ۶ درصد، بیش از پیش‌بینی‌ها اما همچنان ریسک‌های ژئوپولیتیک و چشم‌انداز تشدید نظارت بر شرکت‌های این کشور، روز گذشته افت بازارهای سهام این کشور و رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. نیمه تعطیلی بازارها نیز نوسانات طلا را تشدید کرد. با وجود چشم‌انداز ۲ بار افزایش بیشتر نرخ بهره، اما افت نرخ تورم و افت خرده‌فروشی با فشار بر شاخص دلارنیز از طلا حمایت کرد.

بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها با شیب ملایم

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد اندک ۱/ ۰ درصدی همراه شدند. پس از نوسان اوراق در کف ۷۰ هزار تومانی، چشم‌انداز بازگشت تدریجی تقاضا رشد اندک قیمت «تسه»ها را رقم زده است. با این وجود، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد اوراق را با شیب ملایم همراه کرده است. بررسی روند اوراق، افت ۱۲ درصدی میانگین قیمت «تسه»ها را در فروردین سال جاری نسبت به فروردین سال ۹۵ نشان می‌دهد. در ابتدای سال ۹۵ ادامه موج تقاضا ناشی از افزایش سقف وام، نوسان اوراق در سطح ۸۰ هزار تومانی در فروردین را رقم زد، اما در ادامه افت تدریجی تقاضا از نیمه دوم سال، اوراق را با افت ۱۱ درصدی در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول سال ۹۵ مواجه کرد. امری که در معاملات فروردین نیز شاهد آن هستیم، اما تقویت چشم‌انداز رشد تقاضای مسکن، عامل حمایت از «تسه»ها است.

بازار نفت

بازگشت آرام نفت از سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. بازگشت توجه معامله‌گران به رشد تولیدات شیل، با افزایش (۱۱ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سیزدهمین هفته متوالی و افزایش سطح تولیدات شیل برای هشتمین هفته متوالی افت بهای نفت از سقف ۵ هفته‌ای را رقم زد. با این وجود، تداوم ریسک‌های ژئوپولیتیک، با وجود آزمایش موشکی ناموفق پیونگ یانگ از قیمت نفت تا حدی حمایت می‌کند. این عامل در کنار آمارهای مناسب اقتصادی چین (دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت)، رشد تولید ناخالص داخلی بیش از پیش‌بینی‌ها و همچنین افت شاخص دلار به کف ۳‌هفته‌ای مانع از افت شدید قیمت نفت است. علاوه‌بر این در هفته‌های اخیر خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق تقویت شده است. در روزهای اخیر وزیر نفت کشورمان و پیش‌تر وزیر انرژی عربستان و کویت در صورت همکاری سایر اعضا از تمدید توافق حمایت کردند.