یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با حمایت حقوقی‌ها

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد اندک 27 واحدی (03/ 0 درصدی) در سطح 77 هزار و 856 واحدی ایستاد. روز گذشته شاهد تداوم فضای اصلاح بودیم. اما حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «فملی»، «شپدیس»، «همراه» و «فارس» مانع از افت شاخص شد. به این ترتیب این نمادها در کنار «بترانس» (به دلیل شفاف‌سازی مدیر عامل در مورد تغییرات ایجاد‌شده در شرکت) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود، فضای اصلاح بازار روز گذشته 23 صنعت از 37 گروه صنعتی را نزولی کرد و افت 1/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. پیش‌تر حمایت حقوقی‌ها باعث تشدید هیجانات در معامله‌گران حقیقی شد. اما سابقه تاریخی معاملات نشان می‌دهد حمایت حقوقی‌ها نتوانسته است مانع از تداوم فضای اصلاحی شود و در نهایت منجر به بی‌اعتمادی میان معامله‌گران حقیقی شده است.

بازار ارز

کم‌نوسانی دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به قیمت ۳۵۳۲ تومان معامله شد. نرخ دلار در ۱۶ روز معاملاتی اخیر نوسانات اندکی را در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومان به ثبت رسانده است. به نظر می‌رسد این سطوح روانی مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند قیمتی ارز هستند. روز گذشته نیز در حالی‌که با رشد قیمت سکه در بازار طلای داخلی انتظار فشار بر ارزش دلار وجود داشت (رابطه الاکلنگی ارز و سکه)، اما برخورد نرخ این ارز با کف ۳۵۳۰ تومانی روند معکوسی را رقم زد. علاوه بر این به نظر می‌رسد کاهش جابه‌جا‌یی فیزیکی ارز از داخل به خارج از کشور با تسهیل روابط بانکی و برقراری روابط در فضای پسابرجام عاملی برای آرامش بازار ارز داخل است. در شرایط کنونی همچنان کم‌نوسانی نرخ دلار تا پیدایش یک عامل قوی برای افزایش شدت نوسانات محتمل است.

بازار سکه

همگامی سکه با طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۰ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی و رشد اندک نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کردند. روز گذشته افت شاخص دلار با رشد پوند و رشد ین (ژاپن) رقم خورد. به این ترتیب شاهد بازگشت اونس طلا به بالاتر از سطح روانی ۱۳۵۰ دلاری بودیم. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا مرکز توجه معامله‌گران طلای جهانی بود. آمارهای اقتصادی مناسب با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر طلای جهانی است (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد). در بازار ارز نیز روز گذشته با قرار داشتن دلار نزدیک کف ۳۵۳۰ تومانی، شناسایی کف میان معامله‌گران، رشد اندک دلار را رقم زد. بنابراین نوسانات دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۴۵ تومانی تداوم یافت. با توجه به کاهش انتظارات برای نوسانات شدید ارز، انتظار می‌رود نوسانات سکه با طلا همراه شود.

بازار طلای جهانی

رشد طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۵۲ دلار معامله ‌شد. روز گذشته آمارهای اقتصادی مناسب انگلیس (رسیدن نرخ تورم به بیشترین سطح از نوامبر ۲۰۱۴) با رشد پوند و یورو، عامل فشار بر شاخص دلار شد. پیش‌تر نیز ناامیدی معامله‌گران برای تشدید بیشتر سیاست‌های انبساطی ژاپن، رشد ین را رقم زد. برآیند این دو عامل نرخ دلار را به کمترین سطح از ۲۳ ژوئن رساند و از طلا حمایت کرد. اما همچنان بازارهای سهام (با وجود افت اندک روز گذشته) نزدیک به بالاترین سطح در یک سال اخیر قرار داشتند. این عامل رشد طلا را محدود کرد. همچنان معامله‌گران در شرایط انتظاری برای آمار نرخ تورم و آمار مسکن آمریکا قرار داشتند. این آمار در کنار صورتجلسه نشست جولای فدرال رزرو که امروز منتشر می‌شود، تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه می‌دهد و بر طلا اثرگذار است.

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۹/ ۰درصدی همراه شدند. پیش‌تر چشم‌انداز تقویت سمت عرضه اوراق، «تسه»ها را به سطح ۹۴ هزار تومانی رساند. اما غلبه تقاضا رشد «تسه»ها برای سومین روز متوالی را رقم زد. اوراق جدیدتر نیز بالاتر از سطح ۱۰۰هزار تومانی معامله شدند. در شرایط کنونی نرخ بالای سود واقعی (۴/ ۲۳ درصد) و نزدیک شدن به پایان تابستان می‌تواند عامل فشار بر «تسه»ها شود. مرکز آمار ایران با وجود کاهش ۲۰ درصدی تعداد معاملات مسکن بهار نسبت به زمستان، اما رشد قیمت مسکن در بهار را ۲/ ۳ درصد نسبت به زمستان و ۷/ ۴ درصد نسبت به بهار سال گذشته اعلام کرد. به این ترتیب شاهد افزایش شتاب رشد قیمت مسکن در بهار سال جاری با چشم‌انداز تقویت سمت تقاضا بودیم. اما کاهش تعداد معاملات زمین مسکونی، بر عدم همراهی سمت عرضه با سمت تقاضا تاکید دارد.

بازار نفت

حمایت شاخص دلار از نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۵ دلار معامله ‌شد. روز گذشته آمارهای مناسب اقتصادی انگلیس، با رشد یورو و پوند (در شرایط انتظاری برای آمار نرخ تورم آمریکا) عامل فشار بر شاخص دلار شد. این عامل در کنار خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان تولیدکنندگان بزرگ، قیمت نفت را به بیشترین سطح در ۵ هفته اخیر (۹۹/ ۴۵ دلار) رساند. خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق در نشست غیررسمی اوپک در ماه سپتامبر و احتمال همکاری روسیه برای تثبیت قیمت نفت از نفت حمایت کردند؛ اما با توجه به رشد ۱۶ درصدی قیمت نفت از کف ۳۹دلاری از ابتدای آگوست، شناسایی سود میان معامله‌گران می‌تواند فشار فروش را تشدید کند. همچنان چشم‌انداز کند شدن رشد اقتصادی، حجم بالای ذخایر نفت تجاری و رشد اخیر تولیدات اوپک و کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.