یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص پیش از توقف نمادهای مهم

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۷ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) همراه شد. با غلبه فضای احتیاطی در ترافیک مجامع آخر تیر، روز گذشته ارزش کل معاملات به زیر سطح ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. پیش از توقف نمادهای بزرگ، حقوقی‌ها در صدد حمایت از نمادهای گروه بانکی از جمله «وپاسار» و «وبانک» برآمدند. همچنین تداوم هیجانات در گروه خودرو، پیش از توقف نمادهای اصلی این گروه از جمله «خودرو»، «خساپا» عامل حمایت از شاخص بود. بنابراین این دو گروه با اختصاص حدود ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات، روز گذشته لیدر بازار بودند، اما همچنان عوامل بنیادین نامناسب گروه‌های بانکی و کاهش انتظارات برای تحقق سود باکیفیت، همچنین چشم‌انداز مبهم برای رشد سودآوری شرکت‌های خودرویی می‌تواند عامل فشار بر شاخص پس از بازگشایی این نمادها شود. افت ارزش معاملات و تداوم روند کم‌نوسان شاخص در روزهای آتی محتمل است.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 4 تومانی به نرخ 3505 تومان معامله شد. روز گذشته دلار برای نهمین روز متوالی بالاتر از سطح 3500 تومانی متوقف شد. در شرایط کنونی شاهد روند کم نوسان دلار هستیم. بخشی از کاهش حجم معاملات به‌صورت سنتی به دلیل نزدیک شدن به پایان ماه است. با این وجود، روز گذشته عوامل حمایتی رشد اندک نرخ دلار را رقم زدند. کاهش عرضه توسط صرافی بانک‌ها از دلار حمایت کرد. علاوه بر این، رشد نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به برابری نرخ درهم و دلار، افزایش دلار را رقم زد. همچنین با توجه به حمایت عوامل بنیادین از سطح 3500 تومانی، معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی افزایش یافته است؛ بنابراین افزایش اختلاف معاملات آتی و نقدی، معاملات نقدی را با خود همراه کرد و عامل دیگر حمایت از دلار شد.

بازار سکه

چرخش سکه پس از 7 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی همراه شد. رشد اندک نرخ دلار و اونس طلای جهانی از سکه حمایت کردند. روز گذشته با استراحت بازارهای سهام جهانی و بازگشت نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی اونس طلای جهانی رشد کرد. اما همچنان تداوم رشد شاخص دلار می‌تواند بر اونس طلای جهانی فشار آورد. با این وجود ریسک‌های موجود در بازارهای جهانی انتظار حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس طلا را رقم زده است. با وجود حمایت عوامل بنیادین از دلار نیز، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها تردیدهایی برای حمایت کف ۳۵۰۰ تومانی را به وجود آورده است با این وجود، انتظار می‌رود کف بالاتری نسبت به کف پیشین برای دلار ایجاد شود. تردیدها نسبت به حمایت عوامل اثرگذار با کم واکنشی سکه نسبت به رشد اونس را رقم زد و حباب منفی (کمتر بودن ارزش بازاری از قیمت ذاتی) را بیشتر کرد.

بازار طلای جهانی

بازگشت آرام طلا به مسیر صعودی

دیروز ساعت 16هر اونس طلای جهانی به قیمت 1331 دلار معامله شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا با افت بازارهای سهام عامل حمایت از طلا شد. با وجود این رشد شاخص دلار صعود اونس را محدود کرد. روز گذشته افت بازارهای سهام آسیا به جز ژاپن از اوج 9‌ماهه و همچنین افت بازارهای سهام اروپا از بیشترین سطح در 3 هفته اخیر به دلیل گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها و بازگشت نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر را رقم زد. همچنان اثرات خروج بریتانیا و چشم‌انداز اقتصاد جهانی مبهم است، گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. همچنان با وجود افت طلا از اوج 2‌ساله، با تداوم ابهامات در مورد اقتصاد جهانی و ریسک‌های موجود (از جمله انتخابات آمریکا) احتمال حمایت سطح 1300 دلاری از طلا وجود دارد.

بازار اوراق مسکن

نرخ سود 23 درصدی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۹۲ هزار و ۴۴ تومان معامله شدند. با اینکه پیش‌تر به نظر می‌رسید سطح ۹۰ هزار تومانی مانعی در برابر رشد «تسه»ها است، اما از ابتدای هفته جاری رشد تقاضا، اوراق را بالاتر از سطح مزبور تثبیت کرده است. به این ترتیب اوراق از ابتدای هفته رشد ۳/ ۳ درصدی را ثبت کرده‌اند. اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر نیز بالاتر از سطح ۹۷‌هزار تومانی ایستادند. رشد قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. بنابراین نرخ سود واقعی وام به ۲۳ درصد رسید. با توجه به کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) تا سطح ۱۱ درصد، انتظارات برای کاهش نرخ سود اوراق تقویت شده است. این عامل در کنار رشد غیرتورمی مسکن، می‌تواند احتیاط معامله‌گران برای خرید در قیمت‌های کنونی را رقم بزند.

بازار نفت

انتظار نفت برای جهت‌یابی

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 45 دلار معامله شد. با وجود اینکه در فصل پیک تقاضای بنزین قرار داریم، اما رشد ذخایر فرآورده‌های نفتی نگرانی‌هایی را برای کاهش تقاضای نفت به وجود آورده است. همچنین کاهش واردات نفت چین در ماه ژوئن به کمترین سطح در 5 ماه اخیر و حجم بالای ذخایر فرآورده‌های نفتی، نگرانی‌هایی را برای کاهش تقاضای چین به وجود آورده است. با وجود این افت هفتگی 2/ 2 میلیون بشکه‌ای نفت تجاری آمریکا (پیش از انتشار آمار رسمی) در کنار انتظار برای کاهش تولیدات شیل در ماه آگوست برای دهمین ماه متوالی عوامل حمایت از نفت هستند. همچنین چشم‌انداز بازگشت نفت به تعادل در سال 2017 نیز خوش‌بینی‌ها به طلای سیاه را تقویت می‌کند. اما تقابل عوامل کوتاه‌مدت و بلندمدت و مسیر نامشخص قیمت، نوسانات نفت را شدت بخشیده است.