یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اولین روز نزولی بازار سهام در تابستان

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۵۰ واحدی (۳۴/ ۰ درصدی) همراه شد. خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین از جمله کاهش نرخ سود بانکی، رشد ۲/ ۲ درصدی شاخص را از ابتدای تیر تا سه‌شنبه رقم زد. اما با توجه به زمانبری اثرگذاری این عوامل، این محرک‌ها برای تداوم رشد پرشتاب شاخص کافی نیستند. این عامل درکنار نظر برخی کارشناسان مبنی بر ریسک‌گریزی معامله‌گران به دلیل ناآرامی‌های ترکیه، شاخص را برای اولین بار در تابستان نزولی کرد. رشد ۷۲ درصدی حجم و ۱۹ درصدی ارزش معاملات دیروز نسبت به میانگین خرداد نیز بر بازگشت نسبی رونق معاملاتی به بازار تاکید دارد. اما همچنان رشد تک‌سهم‌ها حکایت از تداوم هیجان در بازار دارد. روز گذشته ۲۱ درصد از کل ارزش معاملات در نماد «خساپا» و ۴۹ درصد در گروه خودرویی متمرکز شده بود. حرکت هیجانی بازار می‌تواند رشد پایدار شاخص را مختل کند.

بازار ارز

دلار در اوج ۵ ماهه

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 25 تومانی به نرخ 3528 تومان معامله شد. روز گذشته عامل روانی ناآرامی‌های ترکیه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه ارز عامل حمایت از نرخ دلار شد. همچنین نزدیک شدن به عید فطر و بازگشت تقاضا به بازار ارز، علاوه بر قرار داشتن در فصل تابستان عامل دیگر حمایت از نرخ دلار بود. پیش‌تر نیز رشد ارزش دلار در سطح جهانی (رشد 5/ 2 درصدی در یک هفته اخیر) با رشد تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار در بازار داخلی بود. از لحاظ تکنیکال نیز در ماه تیر شاهد افزایش نوسانات دلار در جهت صعودی بودیم. بنابراین با عبور دلار از سطح روانی 3500 تومانی روز سه‌شنبه، روز گذشته شاهد تشدید نوسانات نرخ ارز در جهت صعودی بودیم. بنابراین این سه عامل حمایتی از دلار در کنار عامل روانی کاهش نرخ سود بانکی با اثر میان‌مدت‌تر بر بازار نرخ دلار را به بالاترین سطح از 20 بهمن 94 رساند.

بازار سکه

رشد بااحتیاط سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلای جهانی و رشد ۲۵ تومانی نرخ دلار روز گذشته قیمت سکه را با خود همراه کرد. ناآرامی‌های ترکیه با افزایش تقاضای محافظه‌کارانه عامل رشد نرخ دلار شد. همچنین تقاضای محافظه‌کارانه سکه را افزایش داد. نزدیک شدن به عید فطر نیز عامل دیگر تقویت تقاضای سکه است. در شرایط کنونی رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس و ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خوش‌بینی معامله‌گران سکه نسبت به حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس را تقویت کرده است. اما همچنان با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار (رشد ارزش دلار در سطح جهانی) احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند عامل فشار بر دلار شود. بنابراین کم‌واکنشی سکه به عوامل اثرگذار حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بیشتر کرد.

بازار طلای جهانی

حمایت دوجانبه از اونس

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1321 دلار معامله ‌شد. روز گذشته افت شاخص دلار عامل حمایت از اونس بود. اما پیش‌تر روز سه‌شنبه شناسایی سود در قیمت‌های بالا (پس از بیشترین رشد دوروزه اونس از نوامبر 2008) با افزایش فروش معامله‌گران عامل فشار بر اونس بود. در روزهای اخیر چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی توسط بانک‌های مرکزی برای کنترل نوسان بازارها تقویت شده است. بنابراین بازگشت آرامش به بازارها، تا حدی عامل رشد پوند (افت شاخص دلار) شد. همچنین رشد بازارهای سهام رقم خورد (امری که رشد اونس را تا حدی محدود کرد). برخی کارشناسان افزایش نرخ بهره آمریکا تا سال 2018 را دور از انتظار می‌دانند؛ حتی برخی کاهش نرخ بهره را نیز محتمل می‌دانند. (عامل حمایت از اونس) این عامل در کنار عدم اطمینان به اثرات خروج بریتانیا بر اقتصاد جهانی حمایت سطح 1300 دلاری را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

حمایت تقاضا از «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی همراه شدند. روز گذشته شاهد نزدیک شدن قیمت اوراق جدیدتر تا سطح ۸۹ هزار تومانی بودیم. افزایش تقاضا با چشم‌انداز بازگشت رونق به بازار مسکن (افزایش تعداد معاملات و رشد تدریجی قیمت مسکن) تقویت شده است. همچنین قرار گرفتن در فصل تابستان نیز عامل حمایت از «تسه»ها است. به‌صورتی که از ابتدای تیر میانگین قیمت اوراق نسبت به ۳ ماه ابتدایی سال، با رشد ۷ درصدی همراه شده است. بنابراین به نظر می‌رسد اثر منفی کاهش نرخ سود اسمی صندوق‌های سپرده بانک مسکن تا ۱۱ درصد، با رشد تقاضای اوراق جبران شده است. اما همچنان نرخ سود واقعی وام ۶/ ۲۲ درصد است. امری که می‌تواند با توجه به کاهش انتظارات برای جهش قیمت مسکن، احتیاط متقاضیان برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی را تشدید کند و مانع از جهش «تسه»ها است.

بازار نفت

تداوم صعود نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 48 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار، افزایش تقاضا توسط معامله‌گران با شناسایی کف قیمتی و بازگشت آرامش به بازارها پس از شوک خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوامل حمایت از نفت بودند. روز گذشته برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 9/ 3 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری در هفته اخیر نیز عامل دیگر حمایت از نفت بود؛ آمار دقیق‌تر توسط اداره اطلاعات آمریکا (EIA) ارائه می‌شود. همچنان چشم‌انداز بازگشت عرضه و تقاضا نفت به تعادل تا پایان سال جاری، نوسانات نفت را نزدیک به سطح 50 دلاری حفظ کرده است. در روزهای آینده احتمال اعتصاب کارکنان صنعت نفت نروژ و ناآرامی‌های ونزوئلا می‌تواند با اختلالات سمت عرضه عامل حمایت از نفت شود. با وجود این تداوم عدم اطمینان در بازارها در میان‌مدت نوسانات نفت را شدت می‌بخشد.