یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با تقویت خوش‌بینی

شاخص کل بورس تهران با ثبت افت ۳/ ۰درصدی برای چهارمین هفته متوالی منفی شد. در ابتدای هفته، تداوم فضای رکودی شاخص را به سطح ۷۲ هزار واحدی رساند. اما رسیدن به کف تکنیکال ۷۲ هزار واحدی در کنار حمایت عوامل بنیادین رشد ۵/ ۱درصدی شاخص را در دو روز پایانی رقم زد. کاهش غیردستوری نرخ سود بانکی و تقویت چشم‌انداز رشد سودآوری شرکت‌ها با اخبار مربوط به گشایش‌های بین‌المللی عامل حمایت از شاخص است. رشد درآمدهای نفتی با تاثیر بر بودجه دولت نیز دورنمای بازگشت تدریجی رونق اقتصادی را تقویت کرده است. با این وجود تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا با ایجاد نوسانات در بازارهای جهانی، می‌تواند کاهش قیمت جهانی کالاها را برای مدتی تداوم ببخشد. این امر با توجه به سهم بیش از ۵۰ درصدی صنایع کالایی می‌تواند اتفاقات مثبت اخیر را به‌صورت مقطعی مخدوش کند.

بازار ارز

نگاه دلار به تحولات بین‌المللی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی همراه شد. روز پنج شنبه نگاه معامله‌گران به رفراندوم بریتانیا، نوسانات دلار در بازار داخلی را محدود کرد. اما روز جمعه اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افت ۱۱درصدی ارزش پوند جهش ارزش دلار در سطح بین‌المللی را رقم زد. از ابتدای بهمن شاهد حبس بازه‌ای دلار در سطح ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان هستیم. عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. اما افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها در برابر رشد منطقی دلار مانعی برای رشد دلار در بازارهای داخلی شد. بنابراین، جهش ارزش جهانی دلار می‌تواند رشد نرخ دلار در بازار داخلی را سبب شود یا با توجه به نرخ برابری ارزها، یورو و پوند را در بازارهای داخلی با افت همراه کند. از سوی دیگر با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، افزایش عرضه توسط معامله‌گران طلا می‌تواند عامل فشار بر نرخ ارز شود.

بازار سکه

حرکت سکه به سمت ارزش ذاتی

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۲ درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه شاهد شرایط احتیاطی میان معامله‌گران برای نتیجه رفراندوم بریتانیا بودیم. اما قطعی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران روز جمعه اونس را به بیشترین سطح در ۲ سال اخیر (۱۳۶۲ دلار) رساند. در ادامه معاملات روز جمعه این رشد تعدیل شد؛ اما نوسان اونس بالای سطح ۱۳۰۰ دلاری ادامه یافت. این عامل ریسک در بازارها می‌تواند حمایت اونس از سکه را تقویت کند. در هفته‌های اخیر با کاهش تقاضای مناسبتی با قرار گرفتن در ماه رمضان شاهد تشکیل حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم. بنابراین خوش‌بینی به اونس می‌تواند قیمت سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند. اما تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه می‌تواند با فشار عرضه بر دلار، تا حدی مانع از جهش قیمت سکه شود.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد اونس از 2008

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۴ دلار معامله شد. رشد تقاضای محافظه کارانه اونس با نهایی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اونس را با رشد روزانه بیش از ۸ درصدی (بیشترین از سال ۲۰۰۸) همراه کرد و اونس در میانه معاملات به بیشترین سطح در ۲۷ ماه اخیر (۴۵/ ۱۳۶۲ دلار) رسید. با اینکه این رشد تعدیل شد، اما تشدید احتیاط میان معامله‌گران همچنان اونس را بالاتر از سطح ۱۳۰۰ دلاری حفظ کرد. افت ۱۱ درصدی پوند (قرار گرفتن در کمترین مقدار ۳۰ ساله) رشد شاخص دلار را رقم زد. اما اثر منفی رشد شاخص دلار با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران خنثی شد. تداوم رشد شاخص دلار محتمل است. پیش تر نگاه اونس به روند افزایش نرخ بهره آمریکا نیز بود، اما با ورود این ریسک در بازارهای جهانی، احتمال افزایش نرخ بهره در میان مدت کاهش یافته است. (عامل حمایتی دوم از طلا)

بازار اوراق مسکن

تغییر جهت «تسه»ها پس از 3 هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت هفتگی ۹/ ۲درصدی همراه شدند. اعلام مدیر عامل بانک مسکن از کاهش نرخ سود وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن (پس‌انداز مسکن جوانان، سپرده یکم، حساب صندوق پس انداز عادی) به ۱۱ درصد عامل فشار بر «تسه»ها بود. از آنجا که افزایش قیمت «تسه»ها باعث افزایش هزینه و نرخ سود وام می‌شود. امری که نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق را در سطح ۴/ ۲۲ درصد قرار داده است. به این ترتیب، جذابیت وام رقیب باعث تغییر جهت اوراق در هفته اخیر پس از رشد ۸درصدی اوراق در خرداد شد. بنابراین شاهد بازگشت اوراق جدید از نزدیکی سطح ۹۰هزار تومانی به زیر سطح ۸۶ هزار تومانی بودیم. با وجود نشانه‌های رشد تقاضای مسکن، اما چشم انداز کاهشی نرخ تورم و کاهش نرخ سود بانکی، احتیاط متقاضیان برای خرید اوراق در قیمت‌های فعلی را بیشتر کرده است.

بازار نفت

بازگشت تردیدها نسبت به نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۷ دلار معامله شد. اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در میانه معاملات نفت را با افت ۵/ ۶ درصدی همراه کرد. با اینکه اندکی از افت نفت در ادامه معاملات تعدیل شد، اما همچنان رشد شاخص دلار و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های امن عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با فشار بر پوند و یورو چشم‌انداز رشد شاخص دلار را ارائه می‌دهد. همچنین تشدید نوسانات بازارهای جهانی و تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای جهانی می‌تواند فشار بر بازارهای کالایی را به دنبال داشته باشد. همچنین عدم قطعیت موجود در بازارهای جهانی می‌تواند نوسانات نفت را تشدید کند. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند عوامل بنیادین نفت و چشم‌انداز بازگشت عرضه و تقاضای نفت به تعادل در سال جاری می‌تواند اثر خروج بریتانیا را مقطعی کند.