یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
آمادگی برای گسترش عرضی
شاخص کل بورس با رشد هفتگی نیم‌درصدی مواجه شد. پس از رشد‌های مداوم شاخص، از پایان هفته گذشته شاهد کاهش سرعت صعود شاخص بودیم. گرچه برخی نمادها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، اما روند اصلاح قیمتی بر کل بازار حاکم بود. دیروز، در حالی که تامین نقدینگی برای مشارکت جمعی بازار در عرضه اولیه «بفجر»، احتمال فشار قیمتی بر سایر نمادها را تقویت کرده بود، اما شاهد رشد ۷۴۶ واحدی (معادل یک درصدی) شاخص کل بودیم. این موضوع کاملا به نقدینگی بالای موجود در بازار و همچنین پتانسیل بازار برای جذب سرمایه‌های بیشتر تاکید دارد. در شرایطی که نگرانی نسبت به تداوم فضای هیجانی وجود دارد، به نظر می‌رسد تداوم عرضه‌های اولیه و گسترش عرضی بازار می‌تواند سدی در برابر ادامه یافتن این هیجانات در فضای کنونی باشد و رونق پایدار بورس را موجب شود.



حمایت سطح 3450 تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۳۴۸۰ تومان معامله شد. شناسایی کف توسط معامله‌گران و تصمیم بانک‌ها به کاهش نرخ سود بانکی و تصویب آن در شورای پول و اعتبار را می‌توان از جمله عوامل رشد نرخ دلار دانست. از نظر تئوری سیاست‌های انبساطی (مانند کاهش نرخ سود بانکی) ارزش پول ملی کشور (ریال) را کاهش می‌دهد، هرچند این اثر در بلندمدت بوده و بسته به شرایط میزان اثر آن متفاوت است. همچنین ممکن است، بخشی از نقدینگی برای کسب سود بالاتر به سمت سایر بازارهای رقیب از جمله بازار ارز حرکت کند. با این حال، روزهای اخیر با وجود حمایت عوامل بنیادین از رشد نرخ ارز اما چندگانگی نظرات در این بازار موجب سردرگمی معامله‌گران و نرخ دلار شده است. به نظر می‌رسد سطح ۳۴۵۰ تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کند.



فشار اونس بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۷۸ هزار تومان معامله شد. افت اونس عامل فشار بر سکه شد. اما رشد نرخ دلار مانع از ریزش شدید آن شد. افزایش ریسک پذیری میان معامله‌گران عامل فشار بر اونس طلای جهانی است. با این وجود عوامل بنیادین به دلیل نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی از سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس حمایت می‌کند. روز گذشته شاهد رشد ۲۵ تومانی نرخ دلار بودیم. با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، چشم‌انداز کاهشی برای یکسان‌سازی نرخ ارز نوساناتی را در این بازار رقم زد. انتظار می‌رود سطح ۳۴۵۰ تومانی از نرخ دلار حمایت کند. با وجود روند صعودی اونس در هفته‌های اخیر همچنان تردیدها نسبت به نرخ دلار تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) از نیمه دوم دی ماه تا کنون را رقم زده است.



توقف اونس با تقویت ریسک‌پذیری
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۵ دلار معامله ‌شد. رشد بازارهای سهام با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا عامل فشار بر اونس است. روز گذشته، شاخص سهام چین به بالاترین میزان در ۳ هفته گذشته رسید که با اعلام دولت برای اقدامات در جهت تقویت رشد اقتصادی رقم خورد. بازارهای سهام اروپا نیز روند رو به رشد خود را از روزهای گذشته ادامه دادند. اما همچنان آمارهای اقتصادی، تصویر نگران‌کننده‌ای از وضعیت اقتصاد جهانی را نشان می‌دهد. امری که در کنار اثرات ضدتورمی قیمت پایین نفت بانک‌های جهانی را به تشدید سیاست‌های پولی سوق داده و حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری از اونس را به وجود آورده است. در همین راستا روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد که صورتجلسه نشست پیشین و آمارهای نرخ تورم می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.



باز ماندن عرضه از تقاضای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۷/ ۱ درصدی به قیمت ۸۸ هزار و ۳۶ تومان معامله شدند. با تداوم روند صعودی قیمت «تسه»ها از ابتدای هفته جاری نرخ سود در ۲۴ درصد تثبیت شده است. امری که روز گذشته عامل فشار بر «تسه»ها شد. میانگین قیمت اوراق جدید ۹۱ هزار و ۹۳۰ تومان است. امکان تامین بخشی از وام جدید با اوراق پیشین، قیمت این اوراق را به هم نزدیک کرده است. با وجود نرخ سود بالا، اما افزایش سقف وام در شرایط ثبات نسبی قیمت مسکن (افزایش یک درصدی قیمت مسکن در ۹ ماه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته) عامل حمایت از «تسه»ها است. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، باید با تقویت سمت عرضه و ایجاد امکان ارائه وام با اوراق توسط سایر بانک‌ها به تعادل عرضه و تقاضا کمک کرد.



نوسان نفت حول 30 دلار
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۲۹ دلار معامله ‌شد. روز سه‌شنبه شاهد توافق چهار صادرکننده بزرگ نفتی (روسیه، عربستان سعودی، قطر و ونزوئلا) برای حفظ تولیدات در سطح ماه ژانویه بودیم. اما اجماع نظرات در مورد عدم اثرگذاری آن بر کاهش مازاد عرضه باعث پررنگ شدن فشار عوامل بنیادین بر قیمت نفت شده است؛ از سویی توافق بر حفظ تولیدات در سطح کنونی، به جای کاهش سطح تولیدات است. همچنین، روند تولیدات صادرکنندگان بزرگ نفتی نشان می‌دهد تولیدات روسیه و عربستان در ۴ سال گذشته تقریبا بدون تغییر بوده است. اما در همین دوره تولیدات عراق و شیل آمریکا روند رو به رشدی را طی کرده‌اند و ایران و لیبی آمادگی افزایش تولیدات را دارند. بنابراین، بازی‌سازان جدید تولیدکنندگان مزبور هستند که تایید می‌کند چرا توافق عربستان و روسیه اثر محدودی بر قیمت نفت داشته است.