مترجم: مریم رضایی

منبع: BDC

قبل از این‌که یک بنگاه اقتصادی بخرید، باید مطمئن باشید که دقیقا می‌دانید چه چیزی را می‌خرید. این کار سختی است. ارزش گذاری یک کسب و کار، امری ساده یا یک علم دقیق نیست. این کار تصویری نظری ارائه می‌کند تا بدانید چه قیمتی می‌تواند برای خرید عادلانه باشد. نحوه بستن قرارداد را سبک‌سنگین کنید

وقتی به فکر خرید یک شرکت می‌افتید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که گزارش‌های مالی، وضعیت و دارایی‌های قانونی مانند موجودی، تجهیزات و حساب‌های دریافتنی آن را ارزیابی کنید. برای این کار باید از خدمات داخلی سازمان و کارشناسان خارج از سازمان استفاده کنید.

همچنین باید حسن نیت فروشنده و منطقی بودن کسب و کاری را که می‌خواهید شروع کنید، به تایید برسانید. به عنوان مثال، اگر بیشتر فروش شرکت با تعداد کمی مشتری انجام می‌شود، باید مطمئن شوید بعد از این که شما شرکت را خریدید، آیا این مشتری‌ها حاضرند همکاری تجاری خود را با شرکت ادامه دهند یا نه.

همچنین اگر تصمیم دارید تغییرات ایجاد کنید، هنگام خرید شرکت باید این تغییرات را مد نظر قرار دهید. مهم نیست این تغییرات چقدر می‌توانند ضروری باشند، فقط به یاد داشته باشید که هزینه این تغییرات ممکن است میزان بازگشت پولی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، به طور قابل توجهی کاهش دهد.

دارایی‌های موجود را ارزیابی کنید

فروشنده باید لیستی حاوی جزئیات چیزهایی را که قرار است بفروشد، به شما ارائه کند. این دارایی‌ها ممکن است شامل زمین، ساختمان، تجهیزات، صورت کالا، نام تجاری بنگاه، لیست مشتریان و همچنین هزینه‌های پیش‌پرداخت شده و مالکیت فکری باشد.

وقتی ارزش تجهیزات یک شرکت را ارزیابی می‌کنید، مطمئن شوید این تجهیزات بارکد، تاریخ خرید و گزارش کارآیی، فهرستی از جزئیات تعمیر یا ضمانت تجهیزات را داشته باشد. وقتی صورت کالا را ارزیابی می‌کنید، تاریخ و شرایط موجودی را چک کنید. آیا آیتم‌های موجود مستهلک شده اند؟ اگر فاسدشدنی هستند، آیا می‌توان قبل از به پایان رسیدن تاریخ مصرف، آنها را استفاده کرد؟ وقتی حساب‌های دریافتنی را بررسی می‌کنید، باید مشخص کنید چقدر احتمال دارد که بازپرداخت بدهی‌ها به موقع پرداخت شود. آیا این حساب‌ها قدیمی هستند؟ آیا قابل جمع زدن هستند؟ آیا برای بدهی‌های عقب افتاده پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است؟

از دیون شرکت باخبر شوید

مسوولیت وام یا بدهی‌های پرداخت نشده یک شرکت، بسته به ماهیت دارایی‌ها به عنوان خریدار بر عهده شما خواهد بود. کسی که به مالک قبلی وام داده ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که دارایی‌های شرکت را به عنوان بازپرداخت وامی که قسط‌های آن قبلا پرداخت نشده مصادره کند و هیچ چیز برای شما باقی نماند. بنابراین باید از توافقنامه‌هایی که شرکت امضا کرده و ممکن است ارزش دارایی‌های شرکت را کم کنند یا آزادی عمل شما را محدود کنند، خبر داشته باشید.

ارزش عادلانه بازار را تعیین کنید

برای تعیین ارزش عادلانه بازار راه‌های متعددی وجود دارد. برای دارایی هایی مثل ملک، تجهیزات بزرگ یا صورت کالای ویژه، ارزیابی یک متخصص لازم است. به علاوه، بنگاه‌های واسطه‌گر می‌توانند به شما کمک کنند ارزش واقعی حساب‌های دریافتنی را بسنجید، به خصوص وقتی تعداد حساب مشتریان یک شرکت زیاد باشد.

هیچ گاه فقط به نظر حسابدار یا فروشنده اکتفا نکنید. بهترین راه همیشه این است که از یک کارشناس متخصص در ارزش‌گذاری کسب و کار گزارش مستقلی بگیرید.

برای ارزش‌گذاری یک کسب و کار دو روش اصلی وجود دارد: یکی بر اساس دارایی‌ها و دیگری بر اساس درآمدها و جریان نقدی. ارزش گذاری بر مبنای دارایی یا می‌تواند بر اساس ارزش دفتری آن دارایی باشد (یعنی میزان‌دارایی‌های یک شرکت منهای بدهی‌ها) یا بر اساس ارزش نقدشوندگی آن یعنی آنچه که پس از فروش کلیه دارایی‌ها، پرداخت کل بدهی‌ها از جمله مالیات و در نهایت تقسیم سود بین سهامداران، عاید شرکت می‌شود. ارزش‌گذاری بر مبنای درآمدهای شرکت بیشتر به جریان نقدی فعلی و آینده یک شرکت مربوط است.

اگرچه ایده‌آل است که تلاش کنید مالکیت بالقوه خود را با یک معامله مشابه مقایسه کنید، اما در واقعیت، بعید است بتوانید این کار را انجام دهید. به طور کلی، در مورد چنین معاملاتی، اطلاعات بسیار کمی در دسترس عموم قرار می‌گیرد و مفاد هر معامله معمولا به شرایطی در یک بخش اقتصادی خاص مربوط است.

هر کس سهامی در یک شرکت می‌خرد، در این کسب‌وکار به همراه کلیه دارایی‌ها و بدهی‌های آن شریک می‌شود، چه آنها در اسناد شرکت ثبت شده باشند یا نشده باشند. قرارداد خرید سهام می‌تواند شامل ‌بندی باشد که خریدار را به طور مستقیم در مدیریت شرکت درگیر کند یا خریدار می‌تواند یک شریک بی‌ادعا باقی بماند.

در این راه همیشه ریسک‌هایی وجود دارد. ممکن است مالک جدید بدون این که خبر داشته باشد مسوول بدهی‌هایی شود که در گزارش مالی شرکت ثبت نشده اند؛ بدهی‌هایی مثل اعمال مالیات بر درآمد اضافی، ادعای شکایت یا ضمانت‌های قانونی. بنابراین خریدار هنگام خرید باید به این موارد توجه کند.