ایسنا: وزیر نیرو با اشاره به راندمان آبیاری در حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر راندمان آبیاری بخش کشاورزی در کشور حدود ۴۰ درصد است و این در حالی است که به سادگی می‌توانیم این راندمان را ۱۰ درصد افزایش و به عدد ۵۰ درصد برسانیم.

به گفته حمید چیت‌چیان، اگر سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه صورت بگیرد حتی امکان بالا بردن راندمان آبیاری بخش کشاورزی بیشتر از این میزان نیز وجود دارد.


وزیر نیرو مصرف معقول آب شهری و خانگی را 130 لیتر به ازای هر نفر عنوان و اظهار کرد: ‌در حال حاضر در کشور ما بیش از 250 لیتر به ازای هر نفر آب توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه مردم باید نسبت به واقعیت منابع آبی و روش‌های درست مصرف کردن آن آگاه باشند، گفت: در این راستا باید قوانین و مقرراتی برای تشویق و جریمه افراد پرمصرف و کم‌مصرف وجود داشته باشد.


وزیر نیرو با اشاره به خدمات دست‌اندرکاران حوزه آب به مردم، گفت: در برخی از شهرها آب از طریق خط لوله تا ۳۰۰ کیلومتر نیز منتقل می‌شود و فرآیندهای گوناگونی از جمله تصفیه و ... در این محصول باارزش صورت می‌گیرد؛ بنابراین انتظار می‌رود مردم در مقابل این تلاش‌ها همکاری و مساعدت داشته باشند.


چیت‌چیان با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا در فرآیندهای صنعتی آب هفت مرتبه در بازچرخانی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در کشور ما نیز باید از چنین روش‌هایی برای کاهش مصرف آب استفاده شود.


در همین حال، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران نیز معتقد است اگر در پنج سال آینده بتوانیم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و مصارف خانگی را مدیریت کنیم، می‌توانیم از بحران آب خارج شویم. کاوه زرگران درباره هدر رفتن و مصرف بالای آب در بخش‌ کشاورزی، همچنین مصارف خانگی، گفت: وضعیت آب کشور با شرایط بحرانی روبه‌رو است. کمیسیون کشاورزی صرفا جایگاه مشورتی دارد که می‌تواند زنگ خطرها را در این بخش مطرح کند.


رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و صنایع غذایی افزود: شرایط کم‌آبی‌مان به حدی رسیده است که باید اقدامات بنیادی انجام دهیم تا مصرف آب را کنترل کنیم. به همه افرادی که در حوزه‌های مختلف مصرف آب دارند باید توصیه شود و فرهنگ‌سازی مصرف کمتر آب در خانواده‌ها ایجاد شود و برای ساختارهای صنعتی و کشاورزی باید الگو تعریف شود تا مصرف آب آنها مدیریت شود.