سرمایه‌گذاری سه‌هزار میلیارد تومانی در تولید گوشی موبایل

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن از سرمایه‌گذاری ۳هزار میلیارد تومانی در تولید گوشی تلفن‌همراه و صنایع الکترونیک (وابسته به آن) خبر داد.

علیرضا طهماسبی که برای ارائه عملکرد دوره ۱۹ ماه وزارت صنایع و معادن در یک نشست خبری سخن می‌گفت، هدف اصلی حمایت خود از تولید گوشی تلفن‌همراه را انتقال ارزش افزوده به داخل کشور اعلام کرد.وی ادامه داد: در مدت ۶ ماه از آغاز پروژه تولید این وسیله ارتباطی، ۲ واحد تولیدی راه‌اندازی شده که اگر منصفانه نگاه کنیم هیچ سرمایه‌گذاری با این شتاب در کشور صورت نگرفته است.طهماسبی خبر داد که تا انتهای تیرماه نیز ۲ واحد دیگر به جمع تولیدکنندگان گوشی تلفن‌همراه افزوده می‌شوند. عکس: علی آقا ربیع- فارس

وی از یکسو به مردم اطمینان داد که تولید گوشی موبایل در انحصار یک یا دو شرکت قرار نخواهد گرفت اما از دیگر سو خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم واردات گوشی به کشور از تولید داخلی آن ارزان‌تر تمام شود.

وزیر صنایع و معادن انتشار اخباری مبنی بر کاهش درآمدهای واردات این وسیله ارتباطی را کذب خواند و گفت: بنابر استعلام از گمرک، درآمد دولت از محل واردات گوشی، ۶۶۰درصد رشد یافته است.

مقابله بانک‌ها با کاهش نرخ سود

طهماسبی در ادامه به انتقاد از عملکرد بانک‌ها پرداخت. به اعتقاد وزیر صنایع و معادن بخش صنعت و معدن منفعتی از کاهش نرخ سود تسهیلات نبرده است.

چرا که بانک‌ها به جای پرداخت وام‌های بلندمدت به پرداخت وام‌های کوتاه‌مدت روی آورده‌اند.

وزیر صنایع و معادن، از این اقدام به عنوان «مقابله سیستم بانکی با کاهش نرخ سود تسهیلات» یاد کرد.

وی اما اظهار داشت: قصد داریم در سال ۸۶، ارائه تسهیلات بانکی به صنعت و معدن را به وضع بهتری تبدیل کنیم.

به اعتقاد وزیر صنایع و معادن، بخش عمده‌ای از تسهیلات بانکی سال گذشته به بخش‌های تجاری و غیرمولد تخصیص یافت.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که «آیا در صورت تصویب فرمول پیشنهادی بانک مرکزی کاهش نرخ سود تسهیلات از ۱۴ به ۱۲درصد در عمل بی‌اثر نخواهد شد؟»، اظهار داشت: براساس فرمول پیشنهادی که هنوز به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده، نرخ سود بانکی برای تسهیلات بلندمدت افزایش خواهد یافت به طوری که برای تسهیلات بالای پنج سال، نرخ سود بانکی به حدود ۱۴درصد خواهد رسید، (در حالی که تسهیلات به ظاهر با نرخ ۱۲درصد پرداخت می‌شود).

وی افزود: البته این فرمول از این جهت که بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات بلندمدت تشویق می‌کنند، خوب است و امیدواریم بانک‌ها در شرایط جدید به سمت عقود مشارکتی حرکت کنند و با سرمایه‌گذار مشارکت واقعی داشته باشند و در سود و زیان طرح‌ها مشارکت یابند.

وی گفت: سال ۸۵ از محل حساب ذخیره ارزی برای ۱۷۲ طرح ۴/۱میلیارد دلار گشایش اعتبار شد که از نظر تعداد ۴/۳۵‌درصد و از نظر میزان اعتبار ۷/۲۸‌درصد رشد داشته است. طهماسبی افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ۱۵ طرح از طریق بانک صنعت و معدن به مبلغ ۷/۱میلیارد دلار تامین مالی با تسهیلات ارزی شد که مجموع اعتبارات ارزی در سال ۸۵ بالغ بر ۱/۳میلیارد دلار است.

تکمیل ۱۰۰ طرح استراتژیک

وزیر صنایع خاطر نشان کرد: طی ۲سال گذشته ۱۰۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۵/۱میلیارد دلار در صنایع استراتژیک اصل ۴۴ تکمیل شد که اجرای طرح‌های تکمیلی آلومنیوم المهدی، فولاد مبارکه و مس سونگون از آن جمله بود و تلاش داریم در تکمیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در برنامه سوم شتاب کرده و آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

طهماسبی گفت: طبق برنامه‌های وزارت صنایع ۱۹ طرح در سال ۸۶ با اعتبار ۵/۲میلیارد دلار، ۱۶ طرح در سال ۸۷ با سرمایه‌گذاری ۳میلیارد دلار و ۲۸ طرح در سال ۸۸ با سرمایه‌گذاری ۸میلیارد دلار باید به بهره‌برداری برسند.

رشد ۶۸۰درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت و معدن گفت: ۹۶ طرح در این بخش تصویب شد که از نظر تعداد ۸۱ درصد و از نظر مقدار ۶۸۰درصد رشد نسبت به دوره قبل داشت.طهماسبی درباره میزان تولید محصولات صنعتی و معدنی نیز گفت: در بخش مواد معدنی فلزی در ۱۹ماهه گذشته دولت نهم ۷/۱۱۳میلیون تن استخراج شد که نسبت به دوره قبل ۹۸درصد رشد داشت در بخش مواد معدنی غیرفلزی نیز ۹/۲۰۴میلیون تن استخراج شد که رشد ۲/۱۴درصدی داشت.

همچنین ۵۵میلیون تن سیمان نیز تولید شد که نسبت به دوره قبل ۳/۷درصد رشد داشت.وی همچنین میزان صادرات صنعتی و معدنی را ۱۸میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان ۸/۴۷درصد کل صادرات غیرنفتی را شامل می‌شد و نسبت به دوره قبل ۵/۱۰۷درصد رشد داشت.

خبرهای حاشیه‌ای

۱ - وزیر صنایع و معادن گفت: با رقم پیشنهادی (سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) برای کاهش تعرفه واردات گوشی موبایل به ۱۵درصد مخالفیم.

۲ - دکتر طهماسبی، شایعه مربوط به تغییر رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و نیز مدیرعامل ایران‌خودرو را رد کرد اما اظهار داشت: در هر سیستمی تغییر وجود دارد.

۳ - طهماسبی درباره تدوین راهکارهای آزادسازی نرخ سیمان خبر داد که وزارت بازرگانی از شرکت در جلسه پایانی تدوین طرح خروج سیمان از سبد حمایتی، امتناع کرد.