افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه صنایع شیمیایی و سلولزی باعث افزایش ۱۵‌درصدی قیمت تمام‌شده محصولات چوبی شد.

عظیم آقاجانی، دبیر انجمن صنایع چوب‌ ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر دوسوم کشورهای واردکننده چوب، این محصول را از طریق گازدهی وارد می‌کنند و در صورت اجرایی شدن طرح تحقیقاتی مذکور در کشور مشکل واردات چوب‌آلات تا حد زیادی برطرف خواهد شد. وی ادامه داد: قرنطینه چوب‌آلات وارداتی و الزام به پوست‌کنی چوب مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که به منظور حل این مشکل مذاکراتی را با وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم و قرار شد یک طرح پژوهشی در این زمینه توسط سازمان جنگلها و مراتع انجام شود.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات سختگیری بیش از حدی را در مورد واردات چوب اعمال می‌کند که این موضوع باعث لطمه خوردن صنعت چوب کشور شده است.

آقاجانی در ادامه تولید ورق‌های فشرده چوبی در داخل کشور را طی سال جاری بیش از ۸۰۰ هزار متر مکعب پیش‌بینی کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال ۸۶ حدود ۱۳ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه تمام نیاز داخل به نئوپان از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: واردات در این زمینه کمتر از پنج‌درصد نیاز داخلی است ولی در زمینه MDF با حجم‌ بالای واردات روبه‌رو هستیم که پیش‌بینی می‌شود این رقم طی امسال به حدود ۴۵۰‌هزار متر مکعب برسد.

دبیر انجمن صنایع چوب همچنین با اشاره به اینکه طی سال‌جاری هیچ افزایش قیمتی در فروش محصولات چوبی نداشته‌ایم، گفت: افزایش قیمتی که در بازار ایجاد شده کاذب است و از اقدام واسطه‌ها ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات چوبی تنها در سال ۸۶ افزایش داشته و طی سال جاری رشد قیمتی در این زمینه نداشته‌ایم، گفت: این رشد قیمت‌ها در دو مرحله صورت گرفته که یکی مربوط به تنظیم درآمد شرکت‌ها در پی افزایش هزینه‌های تحمیلی مانند دستمزد و قیمت حامل‌های انرژی است و دیگری از اجرای قانون بودجه سال ۸۶ ناشی می‌شود.

وی ادامه داد: براساس قانون بودجه سال ۸۶ قیمت تمام فرآورده‌های پتروشیمی آزاد و قرار شد این محصولات با قیمت تحویل در بندر به واحدهای تولیدی ارائه شود.

به گفته آقاجانی اعمال این مصوبه باعث افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب شد و در نتیجه قیمت هر کیلو متانول از۴۰۸ ریال به ۸۲۵ ریال و بهای هر کیلو اوره از ۶۶۰ ریال به ۳۳۰۰ریال افزایش یافت و در نتیجه قیمت تمام شده تولید چسب با رشد همراه شد.

وی افزود: افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه صنایع شیمیایی و سلولزی باعث افزایش ۱۵‌درصدی قیمت تمام‌شده محصولات چوبی شد.