به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، "امانوئل مکرون" بر لزوم همکاری بیشتر اروپا و چین در زمینه آب و هوایی تاکید کرد که همزمان با این سخنان دولت "دونالد ترامپ" فرآیند خروج از توافق اقلیمی پاریس را به‌ طور رسمی آغاز کرد.

رئیس جمهوری فرانسه که هم اکنون در شانگهای چین حضور دارد، گفت که تعهدات در حوزه اقلیمی باید افزایش پیدا کند و در این راستا همکاری تنگاتنگ میان اروپا و چین در زمینه آب و هوایی بسیار مهم است.

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که همکاری بین چین و اتحادیه اروپا در این زمینه تعیین کننده است و در این زمینه ضروری است که با ارتقاء دستور کار، به طور جمعی وظایف خود را انجام دهیم.

وی گفت: «اگر بخواهیم به توافق‌ نامه پاریس پایبند باشیم نیاز است که در سال آینده تعهدات خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهیم و باید تعهدات جدید برای سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ را نیز تایید کنیم.»

چین و آمریکا بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند. میزان تولید گازهای گلخانه‌ای در چین به مانند دیگر کشورهای در حال توسعه روندی افزایشی دارد.

چین متعهد به کاهش گازهای گلخانه‌ای است و پیش‌ بینی می‌شود طبق توافق پاریس، ۱۵ درصد از کل انرژی مصرفی این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی از سوخت‌های غیرفسیلی تامین شود.

چین و فرانسه در نشست سال جاری سران گروه ۲۰ متعهد شدند که سهم خود را در مورد تغییرات اقلیمی فراتر از موارد فعلی «به روز» کنند.

رئیس جمهوری فرانسه در جریان دومین روز از سفر خود به شانگهای با ابراز تاسف از اقدام واشنگتن گفت: این (اعلام واشنگتن مبنی بر خروج از توافق پاریس) یک فرایند رویه ای بود که انتظار آن می رفت.

مکرون از روز دوشنبه به چین سفر کرده است. انتظار می رود در این سفر حدود ۴۰ توفق نامه بین پکن و فرانسه در زمینه های مختلف اعم از آب و هوایی و تنوع زیستی امضا شود.

توافق پاریس (Accord de Paris) که با نام "پیمان پاریس" نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌ نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال ۲۰۲۰ میلادی شروع خواهد شد.

متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد. این توافق در ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (روز زمین)  در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد و در سال ۲۰۱۷میلادی، ۱۹۵ عضو  پیمان‌ سازمان ملل در تغییر اقلیم این پیمان را امضا و ۱۴۷ کشور آن را به تصویب مجلس خود رساندند.

آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی به سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی از این پیمان بین المللی خارج می شود اما تا آن زمان در جلسات شرکت خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.