تداوم خرید نفت کشور چین از ایران از یک سو و  انتشار خبر دولت هند مبنی بر همکاری با اروپا برای پیدا کردن راهی برای تداوم همکاری اقتصادی با ایران بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده است . 

گزارش ها حاکی از آن است که تلاش برای یافتن راه هایی جهت انتقال پول به ایران ادامه دارد اما در کنار این اتفاقات مثبت توقف خرید نفت ایران از سوی کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز وضعیت را در این بازار کمی پیچیده کرد.

 باید به این نکته هم توجه کرد که حتی با وجود اینکه بیش از یک ماه تا اجرایی شدن تحریم نفتی ایران باقی مانده است ولی میزان صادرات نفت ایران ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است . خبر گزاری آسیا نیوز در این زمینه نوشت: هنوز تحریم نفتی ایران رسما اجرا نشده است و هنوز امریکا هیچ کشوری را برای خرید نفت از ایران تحریم نکرده است ولی میزان صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر نسبت به آوریل همین سال ۳۵ درصد کاهش داشته است. در ماه اوریل سال جاری ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کرده بود در حالیکه در ماه سپتامبر میزان صادرات ایران به روزانه ۱.۶ میلیون بشکه رسید .به گزارش بلومبرگ افت میزان صادرات نفت ایران در کنار کاهش توان انتقال ارز به کشور به دلیل تحریم های بانکی امریکا سبب شد تا اقتصاد ایران شرایط سخت و پیچیده ای پیدا کند. افت ارزش ریال در ایران، بحران در اقتصاد داخلی، افزایش نرخ بیکاری و فشار اقتصادی که هر روز بیشتر روی زندگی مردم عادی تاثیر دارد همه به دلیل تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران است. مسئولان ایرانی معتقدند آمریکا نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

از روز ۴ نوامبر سال جاری که تحریم ها رسما اجرا شود، انتظار می رود کشورهای اروپایی و خریداران ژاپنی هم مجبور شوند تا میزان واردات نفت از ایران را به صفر برسانند تا بازار امریکا را از دست ندهند و مشمول تحریم های امریکا قرار نگیرند. انتظار می رود از این زمان به بعد میزان صادرات ایران بالغ بر ۳۵۰ هزار بشکه در روز کمتر شود و از روز ۴ نوامبر به بعد حجم صادرات نفت این کشور اسیایی به مرز ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد. 

راجر دیوان یکی از تحلیل گران بازار نفت به نشریه آسیا تایمز گفت:با وجود اینکه اروپا و چین و روسیه با سیاست تحریم نفتی ایران از طرف امریکا مخالف هستند ولی تا کنون نتوانسته اند ابزاری برای مقابله با ان ایجاد کنند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.