گروه بین‌الملل- معترضان حامی اتحادیه اروپا در اوکراین، ورودی‌های ساختمان دفتر ریاست جمهوری این کشور را مسدود کردند. به گزارش «ایسنا»، ناآرامی‌ها در اوکراین اکنون وارد سومین هفته خود شده است. بالغ بر هزار معترض اوکراینی روز جمعه در نزدیکی میدان استقلال این کشور در شهر کی‌یف موانعی ایجاد کردند و شب را در این میدان سپری کردند. معترضان در واقع پیش‌بینی اعزام نیروهای پلیس از سوی دولت به منظور متفرق کردن آنها را کرده بودند. خبرنگار خبرگزاری نووستی نیز گزارش داد: پلیس اوکراین تلاشی برای مداخله نکرد اما نیروهای امنیتی جلوی ورود معترضان بیشتر را به خیابانی که دفتر ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین در آن قرار دارد، گرفتند. معترضان شعار می‌دادند: «پلیس در کنار مردم». رهبران معترضان از تظاهرکنندگان خواستند تا به سربازان حمله نکنند. یکی از سازمان‌ دهندگان اعتراضات گفت: این سربازان پلیس ضد شورش نیستند، آنها سربازان کشور هستند و همچون مردمی عادی محسوب می‌شوند. روز یکشنبه هفته گذشته پلیس ضد شورش اوکراین به تظاهرکنندگان در مرکز شهر کی‌یف حمله کرد و تعداد زیادی را زخمی کرد. ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین استفاده از قوه قهریه علیه معترضان را محکوم کرد و به دادستان‌ها دستور داد درباره حوادث روز یکشنبه تحقیقات انجام دهند.

مخالفان دولت اوکراین قرار است امروز تظاهرات گسترده دیگری در مرکز کی‌یف تدارک ببینند. دولت اوکراین که از امضای توافقات تجارت آزاد و دیگر توافقات با اتحادیه اروپا در ۲۱ نوامبر سر باز زده، اکنون به دنبال تقویت روابط اقتصادی با روسیه است. این در شرایطی است که رییس‌جمهوری اوکراین در دیدار با همتای روس خود درباره معاهده جدید همکاری استراتژیک میان کی‌یف و مسکو به گفت‌وگو پرداخت؛ اقدامی که باعث افزایش تحرکات و تظاهرات حامیان غرب در اوکراین می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتور یانوکوویچ، رییس‌جمهوری اوکراین همچنین مجبور شد تا سفر خود به مالت را که قرار است در روزهای آتی صورت گیرد، لغو کند چون با بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی از زمان انقلاب نارنجی در سال ۲۰۰۴ در اوکراین مواجه شده و علت آن هم اعتراض مردمی به امضا نکردن توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا است.

وب‌سایت رسمی یانوکوویچ اعلام کرد که دیدار میان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با یانوکوویچ در سوچی واقع در دریای سیاه بر همکاری تجاری و اقتصادی و آمادگی برای معاهده آتی درباره همکاری استراتژیک متمرکز بود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت مذاکرات که چهارمین مورد میان این دو در کمتر از دو ماه گذشته محسوب می‌شد، بر مسائل دوجانبه کنونی تمرکز داشت.

معترضان دولت اوکراین که از روز یکشنبه هفته گذشته میدان استقلال کی‌یف‌، پایتخت را در واکنش به تصمیم یانوکوویچ در امتناع از امضای این توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا، تحت تصرف و کنترل دارند، برای اولین بار خواستار امتناع از امضای توافقنامه و همکاری با مسکو شده‌اند. مقام‌های اوکراین یک مهلت پنج روزه به معترضان دادند تا تصرف و محاصره ساختمان‌های دولتی را متوقف کنند که در غیر این صورت با سرکوب از سوی نیروهای امنیتی مواجه خواهند شد. از دیگر سو خبر می‌رسد تیموشنکو که به بانوی نارنجی پوش معروف است در زندان به اعتصاب غذای خود پایان داده است. به گزارش خبرگزاری نووستی، «یوگینا تیموشنکو»، دختر یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق و محبوس اوکراین، گفت: مادرم گفت که روز جمعه به اعتصاب غذای ۱۲ روزه‌اش به درخواست مردم پایان داده است. او برای همبستگی با مردم دست به این اعتصاب زده بود. او گفت که به درخواست اولکساندر تورچیف، یکی از مخالفان سیاسی و متحد تیموشنکو، به بیمارستان رفته است تا با مادرش دیدار کند. آزادی این نخست‌وزیر سابق اوکراین یکی از شرایط اتحادیه اروپا برای کی‌یف به منظور امضای این توافقنامه بود، اما مجوز برای خروج تیموشنکو و اعزام به آلمان به منظور دریافت درمان از سوی پارلمان اوکراین رد شد.