القاعده‌ای‌ها از جنوب ترکیه به سوریه می‌روند

گروه بین‌الملل- در شرایطی که روز جمعه نمایندگان اروپایی نشستی برگزار کردند تا مانع حضور شهروندان اروپایی در بحران سوریه شوند، بی‌بی‌سی در خبری اعلام کرد که نیروهای وابسته به القاعده از طریق خاک ترکیه و از جنوب این کشور به سوریه سرازیر می‌شوند. این در شرایطی است که خود مخالفان سوری نگران حضور القاعده‌ای‌ها در بحران سوریه هستند. فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند این افراد در حال نابود کردن انقلاب سوریه هستند. به گزارش «ایسنا»، یکی از فرماندهان محلی ارتش آزاد سوریه، از گروه‌های مخالف اصلی دولت سوریه، به بی‌بی‌سی گفته است که این جنگجویان خارجی به طور منظم فرماندهان این گروه را هدف قرار می‌دهند و اگر این فرماندهان از آرمان‌های دینی حمایت نکنند، آنها را می‌کشند. جنگجویان خارجی از پایگاه‌ها یا مخفیگاه‌های جنوب ترکیه برای ورود به سوریه و جنگ با نیروهای دولتی استفاده می‌کنند. یکی از افردی که یکی از این مخفیگاه‌ها را در نزدیکی شهر مرزی ریحانلی اداره می‌کند به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «ظرف سه ماه گذشته بیش از ۱۵۰ نفر از جمله ۲۰ انگلیسی از این مسیر استفاده کرده‌اند». او خاطرنشان کرد: «این افراد با دعوت از جانب دوستان به اینجا می‌آیند». او افزود: «جهادی‌ها معمولا قبل از عزیمت به سوریه یکی دو روز در اینجا می‌مانند و زمانی که در انتظار پرواز برگشت به کشورهایشان هستند، نیز به اینجا می‌آیند». یکی از این جنگجویان که از فرانسه آمده بود، گفت: «ما هزاران نفر هستیم، از گوشه گوشه جهان، و همگی عضو القاعده هستیم». او که قبلا در فرانسه دانشجو بوده است، گفت: به تیپی متشکل از ۸۰۰۰ نفر ملحق شده است. او افزود که این تیپ اخیرا با سازمان‌های بنیادگرای «دولت اسلامی عراق و شام» و «سوریه بزرگ» اعلام وفاداری کرده است.

مسیری که تروریست‌های خارجی مرتبط با القاعده از ترکیه برای ورود به سوریه استفاده می‌کنند، به شکلی روزافزون در حال سازمان یافتن است. طی هفته گذشته، پلیس انگلیس هشدار داده است که صدها نفر از این کشور به مناطق جنگی سوریه سفر کرده‌اند و بعضی از آنها به گروه‌های بنیادگرا ملحق شده‌اند. همزمان با اعلام این خبر، دانمارک و نروژ برای انتقال تسلیحات شیمیایی از سوریه اعلام آمادگی کرد‌ه‌اند. به گزارش رویترز، دانمارک و نروژ به عنوان بخشی از توافق بین‌المللی برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، پیشنهاد داده‌اند تا ناوچه‌های نیروهای دریایی و ناوهای حمل و نقل ویژه خود را برای انتقال این تسلیحات از سوریه و خارج ساختن آنها مورد استفاده قرار دهند. دانمارک و نروژ در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، کپنهاگ در این امر پیشرو خواهد بود و اوسلو به عنوان معاون فرماندهی عمل می‌کند. ایتالیا نیز کنار این دو کشور اسکاندیناوی پیشنهاد کرده است که فرآیند حمل و انتقال تسلیحات شیمیایی را از بندر لاذقیه و با اسکورت نظامی صورت دهد. این تسلیحات سپس به یک کشتی آمریکایی منتقل خواهد شد تا منهدم شوند.

طبق طرحی که از سوی جامعه بین‌الملل حمایت شده است این تسلیحات شیمیایی بسیار خطرناک باید تا پایان دسامبر سال جاری میلادی از سوریه خارج شوند. تحت این توافق که میان آمریکا و روسیه منعقد شده، سوریه باید از کنترل تسلیحات شیمیایی خود دست بردارد و ۱۳۰۰ تن گاز سارین، خردل و سایر عامل‌های مرگبار شیمیایی را منهدم کند. حجم این زرادخانه شامل ۸۰۰ تن ماده شیمیایی صنعتی است که تنها از طریق خشکی و دریا قابل حمل و نقل است. در بیانیه‌ مشترک این دو کشور حوزه اسکاندیناوی همچنین آمده که نروژ و دانمارک باید اقداماتی را در داخل کشورهای خود پیش از آغاز این عملیات حمل و نقل انجام دهند. گفته می‌شود که پنتاگون برای انهدام این تسلیحات شیمیایی جزئیات تازه‌ای فاش کرده است.

پنتاگون قصد دارد اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی، حدود ۶۰ کارمند غیرنظامی از جمله مقاطعه‌کاران را به منظور انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه بر روی کشتی در دریای مدیترانه به خاورمیانه اعزام کند. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مقامات دفاعی ‌آمریکا اعلام کردند، چند تن از متخصصان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که وظیفه نظارت بر انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه را بر عهده دارند نیز به کارمندان پنتاگون در این ماموریت کمک می‌کنند. یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا در جلسه پنتاگون گفت: این یک تکنولوژی تایید شده است که در آن مواد شیمیایی و واکنش‌هایشان به خوبی شناسایی شده است. وزارت دفاع در برنامه‌های انهدام تسلیحات شیمیایی سال‌ها تجربه دارد. قطعا هیچ چیز در دریا ریخته نخواهد شد. مقامات برآورد کرده‌اند، انهدام حدود ۱۵۰ کانتیر شامل صدها تن گاز شیمیایی ۴۵ تا ۹۰ روز طول می‌کشد. آنها هزینه این اقدام را تخمین نزده‌اند اما متخصصان گمان می‌کنند، این برنامه نزدیک به ۷۰ میلیون دلار هزینه به همراه داشته باشد. در این عملیات مواد شیمیایی که در حال حاضر به شکل مایع هستند به لاذقیه، مهم‌ترین بندر سوریه، برده می‌شوند. این مواد سپس در یک کشتی غیر آمریکایی قرار می‌گیرد و به کشور سوم برده می‌شود و در آنجا کشتی آمریکایی «کیپ می» این محموله را تحویل می گیرد و به سمت دریای مدیترانه حرکت می‌کند. دو سیستم هیدرولیز بر روی کشتی این مواد شیمیایی را خنثی خواهند کرد. هیچ کارمند نظامی آمریکایی در این کشتی که حدود ۱۰۰ پرسنل دارد، حضور نخواهد داشت. از دیگر سو وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، برکناری بشار اسد از قدرت را می‌طلبد. به گزارش«ایسنا»، ویلیام هیگ در دیدار با همتای کویتی خود در این کشور ضمن بیان این مطلب مدعی شد: غیرممکن است تصور کنیم اسد در آینده سوریه نقش داشته باشد.